30 listopada 2021

Naprawy w warsztatach ubezpieczycieli – nie taki diabeł… jak go malują? A nawet bardzo użyteczny!

Autor: Łukasz Kulisiewicz

Statystyka jest nieubłagana, każdemu prędzej czy później przydarzy się jakaś szkoda. Największe prawdopodobieństwo, że będzie to szkoda w pojeździe. Mamy 26 mln pojazdów, więc stłuczka murowana. Warto pokusić się o refleksję, czego w wypadku stłuczki byśmy chcieli, na co liczymy, jak postąpimy? I najważniejsze, jak byśmy chcieli naprawić nasze ukochane (a teraz pewnie i wyczekane) auto? I czy w ogóle byśmy chcieli? Naprawy w warsztatach ubezpieczycieli – co warto wiedzieć?
Zgłoś szkodę

W pierwszej kolejności zgłaszamy szkodę do ubezpieczyciela. Możemy to zrobić dzwoniąc do zakładu ubezpieczeń sprawcy zdarzenia lub do swojego, który pokieruje nas dalej. Ta druga opcja wydaje się najbardziej intuicyjna. Jeżeli będzie możliwość skorzystania z systemu Bezpośredniej Likwidacji Szkód (BLS), możemy zlikwidować szkodę u naszego ubezpieczyciela. W końcu z jakiegoś powodu go wybraliśmy?! W pozostałych przypadkach, korzystamy z usług zakładu ubezpieczeń, który wystawił polisę sprawcy zdarzenia. Przy szkodzie z autocasco, wiadomo, dzwonimy do swojego zakładu. Kierowcy – mamy nadzieję – o tym wiedzą. PIU zresztą wiele razy już prowadziła akcje edukacyjne, co zrobić w razie stłuczki, czego nie robić – nie blokować pasa ruchu, jeśli nie trzeba, nie podpisywać dokumentów podtykanych przez np. lawety, które nie wiadomo skąd natychmiast są na miejscu… Ale to nie koniec. Warto się zastanowić – co właściwie zrobić z uszkodzonym autem? Naprawić? Sprzedać? Skorzystać z naprawy w sieci ubezpieczyciela?

Decyzja

Poszkodowani mają kilka opcji. Mogą żądać wypłaty odszkodowania w gotówce. To najprostsze i wielu wydaje się, że jedyne i najlepsze. O tym za chwilę. Mogą też chcieć naprawić pojazd w wybranym warsztacie, do którego mają zaufanie, który jest blisko miejsca zamieszkania lub takim, który podaje dobrą kawę w czasie „papierkowej roboty”.

Jeżeli poszkodowani zdecydują się na gotówkę, otrzymają określoną kwotę pieniędzy. Co dalej? Auto samo się nie naprawi. Muszą zatem wybrać jakiś warsztat naprawczy. Część z nich pewnie w tym momencie stwierdzi, że samemu podejmie się naprawy pojazdu. Kupi części zamienne i umili sobie jakiś weekend ze szwagrem lub sąsiadem, wymieniając to i owo. Czy taka naprawa będzie wykonana profesjonalnie, a pojazd nie straci na wartości czy bezpieczeństwie? Może być różnie. Część zdecyduje pewnie, że w ogóle nie będzie naprawiać pojazdu, bo powstałe uszkodzenia właściwie nie przeszkadzają w jeździe, a samochód i tak ma już swoje lata i po naprawie ani nie będzie droższy, ani… lepszy. Środki z odszkodowania przeznaczy zatem na zupełnie inny cel.

Jednak naprawa – naprawy w warsztatach ubezpieczycieli

Dla wielu osób jednak istotna jest naprawa. I gdy przychodzi naprawić auto, lepiej zlecić to warsztatowi, który dysponuje zapleczem w postaci wiedzy, technologii i dostawców części. Udzieli nam także gwarancji na wykonaną usługę i weźmie na siebie rozliczenie kosztów naprawy z ubezpieczycielem. Można jednak sobie sprawę jeszcze bardziej ułatwić.

Można skorzystać z pomocy oferowanej przez zakład ubezpieczeń i oddać samochód do jednego z warsztatów sieci naprawczej. To rozwiązanie jednak budzi nadal sporo sceptycyzmu. A wystarczy poinformować o tym ubezpieczyciela, który zajmie się obsługą naprawy i rozliczenia szkody. Ba, nawet odbierze od nas samochód, a po naprawie odwiezie go pod dom! Jakie ma wówczas znaczenie, jak daleko znajduje się warsztat? Nie ma się co przejmować – my mamy kłopot z głowy. Dla kogoś z dużego miasta 20 km to raptem dwie dzielnice, a na obszarze mniej zurbanizowanym może to oznaczać wycieczkę do sąsiedniego powiatu. Sami zrobimy to lepiej?

Naprawy w warsztatach ubezpieczycieli – jakość

W sieciach ubezpieczycieli zrzeszonych jest około 3000 warsztatów naprawczych. To bardzo dużo. Każdy z tych warsztatów jest regularnie audytowany zarówno przez samych ubezpieczycieli jak i przez np. dystrybutorów materiałów lakierniczych, którym zależy na tym, by ich produkty wykorzystywać jak najlepiej i zgodnie z najwyższymi standardami. Czy kierowcy o tym wiedzą? Czy tej wiedzy nie trzeba by popularyzować?

Gdy naprawa odbywa się w sieciach ubezpieczycieli, korzystają na tym wszystkie strony. Zarówno klienci, bo mają pewność, że naprawa zostanie wykonana profesjonalnie, jak i ubezpieczyciele, bo mają gwarancję, że ich klienci otrzymają najwyższą jakość usługi, z użyciem najwyższej jakości materiałów przez wyszkolonych fachowców. I warsztaty – bo mają klientów. Jeśli komuś zależy na naprawie, takie rozwiązanie powinno przychodzić mu do głowy jako pierwsze: wybór odpowiadającego warsztatu, z którym zakład ubezpieczeń zorganizuje naprawę i „papierologię”. Nie trzeba się tym zajmować samemu. Przeznaczmy ten czas na inne, ważniejsze rzeczy.

Naprawy w warsztatach ubezpieczycieli – wyciągnijmy wnioski

Wiedza, doświadczenie, wypracowane procedury i zaufani partnerzy to wystarczające powody, dla których warto powierzyć swoje zmartwienie profesjonalistom. Odebrać gotowe auto pod domem. Mieć pewność gwarancji usługi. Mówmy o tym kierowcom, uświadamiajmy im, że nie ma co komplikować sobie życia. To my i nasze sieci naprawcze dajemy dobre rozwiązanie. Prowadzimy biznes od dziesięcioleci, a wielu poszkodowanych z pewnością musiałaby naprawę organizować po raz pierwszy.