PIU kontynuuje proces rozbudowy baz statystycznych. Podnoszenie użyteczności i funkcjonalności baz statystycznych to jeden z priorytetów Izby.
Izba jest jedynym na rynku dostępnym źródłem informacji w obszarze prowadzenia analiz statystycznych i finansowych sektora ubezpieczeniowego o unikalnym zakresie danych. W tym obszarze publikowane są w cyklach miesięcznych, kwartalnych i rocznych zbiorcze informacje o polskim rynku ubezpieczeniowym oraz analizy dotyczące europejskiego rynku ubezpieczeń. Dane wykorzystane w opracowaniu PIU pochodzą z zakładów ubezpieczeń, które przystąpiły do baz PIU, ale także z Insurance Europe, organizacji zrzeszającej samorządy ubezpieczeniowe z całej Europy, której PIU jest członkiem.
Dzięki pracy komisji, podkomisji i zespołów Izby będące inicjatorem i tzw. „opiekunem merytorycznym” baz statystycznych możliwy jest ich dalszy rozwój i podnoszenie użyteczności.
Odpowiedzialność merytoryczna za bazy statystyczne PIU
Wśród fakultatywnie zasilanych przez zakłady ubezpieczeń baz, gromadzone i udostępniane są następujące raporty:
- miesięczne dane o wielkości sprzedaży i wypłaconych odszkodowaniach wg grup ryzyk 1-18 Działu II;
- kwartalne informacje o wielkości nowej sprzedaży ubezpieczeń na życie;
- kwartalne informacje o sprzedaży ubezpieczeń bancassurance;
- kwartalne informacje o sprzedaży ubezpieczeń zdrowotnych.
Raporty wynikowe pochodzące z baz PIU (raportowanych obowiązkowo i dobrowolnie przez członków Izby) wykorzystywane są m.in. do wsparcia szacowania i śledzenia pozycji rynkowej zakładu na tle uczestników baz PIU oraz kondycji rynku. Ponadto służą do analizy sprzedaży i wspomagają profilowanie produktów ubezpieczeniowych i indywidualizację ich taryfikacji.
Platformy wspierające procesy biznesowe w zakładach ubezpieczeń
Wspieranie procesów biznesowych branży ubezpieczeniowej stanowi jeden z priorytetów PIU.
Baza danych PIU zawierająca informacje o przyczynach rozwiązania umów pośrednictwa ubezpieczeniowego między zakładami ubezpieczeń a agentami.
Zgodnie z ustawą o dystrybucji ubezpieczeń, do zadań PIU należy prowadzenie bazy, której celem jest przekazywanie na wniosek zakładu ubezpieczeń oraz pośrednika ubezpieczeniowego, którego dane dotyczą, informacji o przyczynach rozwiązania umowy agencyjnej między zakładem ubezpieczeń a agentem. Zasady dostępu i zakres udostępnianych przez Izbę danych normuje Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 października 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz udostępniania informacji z tego rejestru (Dz. U. z dnia 26.10.2021, poz. 1937).
Za aplikację odpowiada w PIU Podkomisja ds. pośrednictwa ubezpieczeń na życie oraz Podkomisja ds. dystrybucji ubezpieczeń majątkowych.
System obsługi porozumienia regresowego w ubezpieczeniach komunikacyjnych (SOPR-K)
Od 2014 roku w PIU działa system wspierający ubezpieczycieli w obsłudze roszczeń regresowych w ubezpieczeniach komunikacyjnych. System rejestruje i przyspiesza prowadzenie rozliczeń między ubezpieczycielami. System jest stale rozbudowywany i udoskonalany zgodnie ze zmieniającymi się wymogami i procesami w zakładach ubezpieczeń.
System obsługi porozumienia regresowego w ubezpieczeniach majątkowych (SOPR-M)
Od początku 2019 roku w PIU funkcjonuje również analogiczny system – SOPR-M – służący do rozliczania roszczeń regresowych w ubezpieczeniach majątkowych. W 2022 w ramach stałego udoskonalania i rozbudowy prowadziliśmy z zakładami prace projektowe w zakresie zmian funkcjonalnych w aplikacjach SOPR-M i SOPR-K.
System do dokonywania rozliczeń między zakładami ubezpieczeń (Aplikacja BLS)
Jednym z zadań PIU określonym w art. 426 ust. 2 pkt 9 Ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej jest tworzenie systemu rozliczeń i dokonywanie rozliczeń pomiędzy zakładami ubezpieczeń wykonującymi na zlecenie innego zakładu ubezpieczeń czynności ubezpieczeniowe oraz gromadzenie, przetwarzanie i udostępnianie informacji dotyczących rozliczeń między uczestnikami tego systemu. W ramach realizacji tego zadania Izba pełni nadzór nad sprawnym funkcjonowaniem Aplikacji BLS, tj. programu komputerowego dedykowanego do wspomagania wzajemnych rozliczeń Stron Umowy o współpracy w zakresie bezpośredniej likwidacji szkód (Umowa).
W oparciu o dane gromadzone w Aplikacji BLS, Centrum Rozliczeń, jako komórka organizacyjna Izby opracowuje statystyki, cyklicznie udostępniając je stronom Umowy w zakresie, jaki jest niezbędny do nadzoru nad prawidłowym funkcjonowaniem systemu BLS.
Z Aplikacji BLS korzysta (według stanu na dzień 31.12.2022 r.) siedem zakładów ubezpieczeń będących Stronami Umowy. Do końca 2022 roku w systemie zostało rozliczonych ponad 340 tysięcy spraw szkodowych.
Porównywarka wyroków sądowych
W bazie gromadzone są zanonimizowane prawomocne wyroki sądowe, wydane po 1 stycznia 2015 r., dotyczące zadośćuczynienia (Dział II grupa 10, a także grupy 11-13).
Celem bazy jest wsparcie zakładów ubezpieczeń i optymalizacja procesu wyszukiwania i porównywania przez użytkowników informacji z wprowadzonych do bazy zanonimizowanych wyroków sądowych po zadanych przeszło 100 kryteriach wyszukiwania w zakresie: roszczeń poszkodowanego, roszczeń uprawnionego, postępowania likwidacyjnego, etapu sądu I instancji, II instancji oraz Sądu Najwyższego.
Stworzenie aplikacji umożliwia również gromadzenie skanów zanonimizowanych, prawomocnych wyroków sądowych oraz informacji zawartych w ww. wyrokach. W celu ułatwienia anonimizacji wyroków, Izba stworzyła narzędzie tzw. anonimizator, który udostępniła zakładom do zaimplementowania.