Działania wizerunkowe

Działania wizerunkowe w 2022 r. zdominowały wydarzenia związane z wybuchem wojny w Ukrainie. PIU od początku intensywnie włączyła się w komunikację, która miała ułatwić obywatelom Ukrainy poruszanie się po Polsce i zdobycie najważniejszych informacji. Wspieraliśmy komunikacyjnie akcję darmowych ubezpieczeń granicznych dla obywateli Ukrainy wjeżdżających do Polski po wybuchu wojny. Przygotowaliśmy dwujęzyczne informatory, infografiki oraz materiały wideo. Braliśmy udział w przygotowaniu poradników w ramach prac Zespołu roboczego ds. działań edukacyjnych w zakresie funkcjonowania rynku finansowego powołanego w ramach Rady Rozwoju Rynku Finansowego (ZR RRRF).

W pierwszych tygodniach wojny zorganizowaliśmy lekcje języka polskiego w siedzibie PIU dla osób z Ukrainy, pracowników branży ubezpieczeń. W miesięcznych kursach przygotowanych ze wsparciem WSiP oraz szkoły Archibald wzięło udział ok. 200 osób.

Ponadto PIU zorganizowała zbiórkę środków, by wesprzeć ukraińskie szpitale. Skontaktowaliśmy się z ukraińskimi placówkami, by odpowiedzieć na ich konkretne potrzeby. Do zbiórki dołączyły zakłady ubezpieczeń i inne podmioty działające na rynku – uzyskaliśmy wsparcie wielu organizacji i osób prywatnych. Dzięki temu udało się zorganizować 6 transportów m.in. do Kijowa, Równego, Tarnopola, Winnicy, Iwano-Frankiwska.

W 2022 r. pracowaliśmy nad rozwiązaniami, które mają premierę w 2023 r. Podjęliśmy intensywne działania, przygotowaliśmy i przeprowadziliśmy badania, zbieraliśmy dane dotyczące raportu klimatycznego, raportu wpływu (premiera w marcu 2023 r.), raportu dotyczącego luki ubezpieczeniowej. W 2022 r. nadal w wielu komunikatach i informacjach prasowych wykorzystywaliśmy materiały z raportu „Mapa ryzyka Polaków”. Przeprowadziliśmy też kolejną, trzecią falę badania.

W 2022 r. uruchomiliśmy projekt podcastów – w rozmowach z ekspertami rynku prezentujemy tematy ważne dla branży, ale też tematy konsumenckie. W ponad 40 odcinkach publikowanych na kanale PIU na YouTubie oraz na Spotify rozmawialiśmy między innymi o ubezpieczeniach dla przedsiębiorców, ubezpieczeniach zdrowotnych, turystycznych, rekomendacjach KNF, likwidacji szkód. Podcasty są znakomitym narzędziem, za pomocą którego docieramy w kampaniach do wybranych precyzyjnie grup docelowych. Ułatwiają prowadzenie działań edukacyjnych oraz wspierają pozycjonowanie stron PIU. Pozwalają też na lepsze wyszukiwanie treści ubezpieczeniowych w Google’u.

Istotnym tematem komunikacji pozostawało powiązanie stawek mandatów i punktów karnych ze stawkami za ubezpieczenie OC ppm. Na bieżąco wyjaśnialiśmy mediom i kierowcom, na czym polegają zmiany w ustawie Prawo o ruchu drogowym. W licznych publikacjach eksperckich na blogu PIU odpowiadaliśmy na najczęściej pojawiające się pytania.

Przeprowadziliśmy w kwietniu i maju 2022 r. badania dotyczące świadomości kierowców. Wyniki badania wsparły komunikację związaną z przyznaniem ubezpieczycielom możliwości powiazania informacji dotyczących mandatów i punktów karnych ze składkami ubezpieczenia OC ppm.

Przygotowaliśmy szereg publikacji dotyczących sytuacji pogodowej – w lutym 2022 r. przez Polskę przeszły wichury, które spowodowały wiele strat. Na blogu „Na wypadek gdy” oraz w grupie Ubezpieczeniowe know how przypominaliśmy, co zrobić w razie szkody.

Bardzo istotnym tematem dla funkcjonowania branży było wejście w życie rekomendacji KNF dotyczących likwidacji szkód. Przygotowaliśmy szereg artykułów, materiałów wideo (podcasty) prezentujących stanowisko branży. Przygotowaliśmy też materiały dotyczące rekomendacji U (podcast).

Istotnym elementem działań komunikacyjnych były inicjatywy edukacyjne – opisane w osobnym podpunkcie.

 

Media społecznościowe

W 2022 r. głównym tematem w kanałach społecznościowych PIU oraz na blogach było wsparcie obywateli Ukrainy, zbiórka PIU, transporty organizowane przez PIU. Ponadto ważne miejsce zajęły badania świadomości kierowców, komunikacja branżowa dotycząca rekomendacji likwidacyjnych KNF, zdalne egzaminy agencyjne, price walking, open finance, ESG.

Istotnym wydarzeniem w kanałach socialowych była kampania NNW szkolnego oraz BLS. Te dwie kampanie przyciągnęły uwagę ponad miliona osób. Wykorzystaliśmy w ich przygotowaniu podcasty oraz krótkie filmy wideo, by zainspirować odbiorców do obejrzenia podcastów.

W 2022 r. udało się wygenerować w kampaniach 208 023 obejrzeń wideo, a współczynnik obejrzeń był na poziomie 57%, czyli tyle osób z tych, do których dotarła reklama, zdecydowało się obejrzeć wideo. 30% osób oglądało więcej niż połowę długości filmu, a są to ponad 15-minutowe filmy.

Mimo wydarzeń wojennych, w marcu skierowaliśmy działania na dzieci i młodzież – braliśmy udział w Global Money Week, przygotowując webinaria i materiały do pobrania. GMW komunikowaliśmy poprzez nasze kanały socialowe.

By ułatwić dostęp do naszych materiałów – wideo, infografik, artykułów, odświeżyliśmy blog „Na wypadek gdy”, nadając mu nowoczesny, dynamiczny wygląd. Nowy sposób prezentacji treści na blogu pozwala na elastyczne kształtowanie przekazów i pokazywanie tego, co w danym momencie jest dla klientów kluczowe, np. w sezonie letnim ubezpieczenia turystyczne, komunikacyjne.

Blog ekspercki odwiedziło w 2022 r. łącznie ok. 30 tys. osób. Blog poradnikowy odwiedziło ponad 50 tys. osób. Spore zainteresowanie naszymi poradnikami wynika z faktu, iż odpowiadamy na pytania zadawane przez ludzi w wyszukiwarce Google. Przygotowujemy materiały, które są na czasie i są łatwo dostępne również dla agentów, którzy dzięki temu propagują wiedzę ubezpieczeniową.

W 2022 r. PIU działała na Facebooku, LinkedIn i Twitterze oraz YouTube. Izbę obserwowało kilka tysięcy osób, miesięcznie docierała organicznie do kilkudziesięciu tysięcy odbiorców.

Na blogu poradnikowym PIU promowała dodatkowe ubezpieczenia komunikacyjne, szkolne, życiowe, ale też ideę mądrego oszczędzania, w którym niezbędne jest ubezpieczenie.

 

Standardowe działania komunikacyjne

Izba prowadziła też standardowe działania komunikacyjne, polegające przede wszystkim na działaniach zwiększających świadomość ubezpieczeniową oraz budowaniu wizerunku branży, poprzez publikację w przystępny sposób danych rynkowych. PIU tworzyła cykliczne informacje na temat wyników finansowych branży ubezpieczeniowej, publikowała raporty na temat ubezpieczeń zdrowotnych i rynku bancassurance oraz ubezpieczeń finansowych. Tworzyła też dziesiątki materiałów edukacyjnych, związanych z ideą zarządzania ryzykiem i własnymi obawami.

W 2022 r. wypowiedzi przedstawicieli Izby znalazły się w:

  • 277 publikacjach w prasie, zasięg: 10 909 212,
  • 531 publikacjach w radiu, zasięg: 25 541 520,
  • 261 publikacjach w telewizji, zasięg: 36 599 411,
  • 4 706 artykułach w internecie, zasięg: 18 022 510, Razem: 5 795, łączny zasięg: 93 191 948.

 

Komunikacja z otoczeniem

PIU prowadzi bieżącą komunikację z zakładami ubezpieczeń oraz innymi organizacjami. Do tego celu Izba stosuje następujące narzędzia:

  • strona internetowa piu.org.pl, działająca w wersji przystosowanej do urządzeń mobilnych, bieżąco aktualizowana, prowadzona w dwóch językach – od kwietnia 2021 r. w nowej odsłonie,
  • intranet.

Komunikaty i legislacje PIU

  • Izba w 2022 r. sporządziła 83 komunikaty do członków, dzięki czemu otrzymywali oni stałą informację na temat wszystkich działań PIU;
  • Izba stworzyła 160 dokumentów legislacyjnych, będących podstawą konsultacji rynkowych w zakresie wszelkich aktów modyfikujących prawo ubezpieczeniowe w Polsce.