Działalność legislacyjna, autoregulacyjna i standaryzacyjna

Działalność legislacyjna, autoregulacyjna i standaryzacyjna

Działania legislacyjne prowadzone przez Izbę zmierzały do ochrony i polepszenia warunków funkcjonowania rynku. W ramach tych prac zarząd prowadził system monitoringu projektów legislacyjnych. Ogółem w 2022 r. prace nad krajowymi i europejskimi projektami legislacyjnymi przełożyły się na 160 dokumentów „Legislacja”, z czego 137 stanowiły legislacje konsultacyjne (wysyłane do konsultacji z członkami PIU), a 23 informacyjne.

 

Współpraca samorządu z administracją, parlamentem i instytucjami rynku ubezpieczeniowego w kraju

Izba intensywnie rozwijała kontakty z krajową administracją rządową, nadzorem i przedstawicielami instytucji ubezpieczeniowych. W ramach prac nad opiniowanymi projektami legislacyjnymi Izba uczestniczyła w posiedzeniach komisji i podkomisji sejmowych i senackich, odbywała spotkania i konferencje uzgodnieniowe z przedstawicielami administracji rządowej.

 

W zakresie prowadzonych działań legislacyjnych i autoregu – lacyjnych samorządu statutowe organy Izby wspomagane były poprzez prace komisji, podkomisji, grup ekspertów oraz zespołów i grup roboczych PIU. W 2022 r. odbyło się 197 spotkań komisji, podkomisji, grup ekspertów oraz zespołów i grup roboczych, które przebiegały na podstawie zatwier – dzonych przez zarząd rocznych planów. Ich prace polegały na:

 

  • opiniowaniu krajowych i unijnych projektów legislacyjnych,
  • inicjowaniu strategicznych projektów podejmowanych przez Izbę,
  • współpracy z komisjami europejskiego stowarzyszenia ubezpieczycieli i reasekuratorów Insurance Europe,
  • wymianie poglądów i doświadczeń między uczestnikami rynku.

 

Ponadto członkowie komisji, jako eksperci Izby, brali czynny udział w posiedzeniach towarzyszących pracom legislacyjnym powadzonym przez organy rządu oraz w parlamencie, a także prezentowali stanowisko Izby na konferencjach i seminariach organizowanych przez Izbę oraz inne instytucje.

 

W 2022 r. Izba pracowała nad stanowiskami do następujących projektów legislacyjnych:

Ustawy:

  • Projekt ustawy o Centralnej Informacji Emerytalnej
  • Projekt ustawy o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie Krajowego Centrum Przetwarzania Danych
  • Projekt ustawy o przekształceniu Centralnego Ośrodka Informatyki w Agencję Informatyzacji
  • Projekt ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej
  • Projekt ustawy o aplikacji mObywatel
  • Projekt ustawy o ochronie ludności oraz o stanie klęski żywiołowej
  • Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw
  • Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku
  • Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapobieganiem kradzieży tożsamości
  • Projekt ustawy o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie Krajowego Centrum Przetwarzania Danych
  • Projekty ustaw – Prawo komunikacji elektronicznej
  • Ustawa z dnia 22 lipca 2022 r. o zmianie ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2022 r., poz. 1933)
  • Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks cywilny, ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych
  • Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku
  • Projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów
  • Projekt zmiany ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych
  • Projekt zmiany ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych
  • Projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw
  • Projekt zmiany w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie wprowadzenia obligatoryjnego fakturowania w Krajowym Systemie e-Faktur
  • Projekt ustawy o wyrobach medycznych
  • Projekt ustawy o badaniach klinicznych produktów leczniczych stosowanych u ludzi
  • Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • Projekt ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpie – czeństwie pacjenta przewidujący nowy pozasądowy system dochodzenia przez pacjentów od podmiotów leczniczych roszczeń z tytułu zdarzeń medycznych i wypłaty świadczeń kompensacyjnych
  • Projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim
  • Projekt ustawy o Zespole Pomocy Humanitarno -Medycznej
  • Projekt ustawy o działalności kosmicznej – prekonsultacje w ramach Grupy Roboczej do spraw projektu ustawy o działalności kosmicznej powołanej przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii
  • Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw
  • Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw;
  • projekt ustawy o przekształceniu Centralnego Ośrodka Informatyki w Agencję Informatyzacji;
  • projekt ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej na lata 2023-2027;
  • projekt ustawy o Planie Strategicznym dla wspólnej polityki rolnej;
  • projekt ustawy o ubezpieczeniu upraw rolnych i zwierząt gospodarskich;
  • projekt ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej;
  • projekt zmiany ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym (UD317).
  • Projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (UC15).
  • Projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym (UC139).
  • projekt zmiany ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych
  • projekt ustawy o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom
  • projekt ustawy o Centralnej Informacji Emerytalnej
  • projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku – propozycja regulacji polityki inwestycyjnej UFK

 

Rozporządzenia:

  • projekt zmian rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przedłużenia terminu do złożenia zeznania o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) i wpłaty należnego podatku przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych,
  • projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz sprawozdań z działalności Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego,
  • projekt rozporządzenia Ministra Finansów ws. zmiany wzoru deklaracji w sprawie podatku od niektórych instytucji finansowych,
  • projekt zmian rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie dodatkowych sprawozdań finansowych i statystycznych zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji,
  • projekt rozporządzenia Ministra Finansów ws. zmian rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych,
  • projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zaniechania poboru podatku od niektórych instytucji finansowych,
  • projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie ewidencji prowadzonej przez członków grupy VAT.
  • projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia sponsora i badacza w związku z prowadzeniem badania klinicznego wyrobu lub badania działania wyrobu medycznego do diagnostyki in vitro
  • projektu rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań ARiMR;
  • projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zmieniającego rozporządzenie w sprawie formularza wniosku o przyznanie pomocy oraz wniosku o płatność w ramach niektórych działań i poddziałań objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020;
  • projekt rozporządzenia Ministra Cyfryzacji w sprawie katalogu danych gromadzonych w centralnej ewidencji pojazdów;
  • projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie maksymalnych sum ubezpieczenia dla poszczególnych upraw rolnych i zwierząt gospodarskich na 2023 r.;
  • projekt rozporządzenia Ministra Cyfryzacji w sprawie opłaty ewidencyjnej stanowiącej przychód Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców.
  • Projekt rozporządzenia w sprawie dodatkowych sprawozdań finansowych i statystycznych zakładów ubezpieczeń oraz zakładów reasekuracji w zakresie definicji skargi.
  • Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2178 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 (tzw. Taksonomii) przez sprecyzowanie treści i prezentacji informacji dotyczących zrównoważonej środowiskowo działalności gospodarczej.
  • Projekt Rozporządzenia Parlamentu i Rady w sprawie unijnych zielonych obligacji (GBS – Green Bond Standard).
  • projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przedłużenia terminu do złożenia zeznania o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) i wpłaty należnego podatku przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych
  • projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie dokumentacji cen transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych
  • projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie dokumentacji cen transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych
  • projekt rozporządzenia Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie informacji rocznej dot. PPE
  • projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sporządzania i przekazywania przez wybraną instytucję finansową informacji dotyczących uczestnika PPK, z którego rachunku ma zostać dokonana wypłata transferowa
  • projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie deklaracji rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK

 

Legislacje europejskie:

  • Rozporządzenie PEiR (UE) 2022/2554 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego i zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 909/2014 oraz (UE) 2016/1011 (Digital Operational Resilience Act – DORA)
  • Projekt rozporządzenia PEiR ustanawiającego zharmonizowane przepisy dotyczące sztucznej inteligencji (Artificial Intelligence Act – AI)
  • Projekt rozporządzenia PEiR w sprawie wymogów w zakresie cyberbezpieczeństwa produktów z elementami cyfrowymi (Cyber Resilience Act)
  • Projekt rozporządzenia PEiR w sprawie europejskiego zarządzania danymi (Data Governance Act)
  • Projekt rozporządzenia PEiR w sprawie zharmonizowanych przepisów dotyczących sprawiedliwego dostępu do danych i ich wykorzystywania (Data Act)
  • Projekt rozporządzenia PEiR w sprawie zbiorów danych o wysokiej wartości (High-value datasets Act)
  • Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2011/83/UE w zakresie umów o usługi finansowe zawieranych na odległość oraz uchylającej dyrektywę 2002/65/ WE COM(2022) 204
  • Przegląd Dyrektywy Solvency II i projektu Dyrektywy w sprawie działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do ubezpieczeń (IRRD)
  • Przegląd Dyrektywy w sprawie odpowiedzialności za produkt (PLD) i odpowiedzialności za wykorzystanie sztucznej inteligencji (AILD)
  • Przegląd rozporządzenia dotyczącego dokumentów zawierających kluczowe informacje dotyczące produktów inwestycyjnych i ubezpieczeniowych (PRIIP)
  • Przegląd Dyrektywy o pośrednictwie ubezpieczeniowym (IDD) i Strategii dotyczącej inwestorów indywidualnych (RIS).
  • Rozporządzenie ws. sztucznej inteligencji (AI Act)
  • Rozporządzenia w sprawie europejskiej przestrzeni danych dotyczących zdrowia
  • Projekt Dyrektywy ws. umów o kredyt konsumencki (CCD)
  • Rozporządzenie w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej (DORA)
  • Projekt Dyrektywy w sprawie sprawozdawczości dotyczącej zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw (CSRD)
  • Stanowisko EIOPA dotyczące różnicowania składek w ubezpieczeniach majątkowych
  • Projekt dyrektywy w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (Corporate Sustainability Due Diligence Directive, CSDDD)
  • Projekt stanowiska nadzorczego EIOPA dotyczącego różnicowania wysokości składek w ubezpieczeniach majątkowych (price walking)
  • Konsultacje EIOPA dot. porady dla Komisji Europejskiej w zakresie ochrony inwestorów detalicznych na europejskim rynku ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych
  • Porada techniczna Europejskich Organów Nadzoru dla Komisji Europejskiej dotyczącej przeglądu rozporządzenia PRIIPS
  • Projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji oraz zmieniająca dyrektywy 2002/47/ WE, 2004/25/WE, 2009/138/WE, (UE) 2017/1132 i rozporządzenia (UE) nr 1094/2010 i (UE) nr 648/2012
  • Rewizja rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) w sprawie dokumentów zawierających kluczowe informacje dotyczące detalicznych produktów zbiorowego inwestowania i ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych (PRIIP)

 

Inne inicjatywy legislacyjne:

  • Stanowisko Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego z dnia 19 października 2022 r. w sprawie działań zakładów ubezpieczeń i reasekuracji w zakresie cyberbezpieczeństwa
  • Projekt stanowiska nadzorczego EIOPA w sprawie zróżnicowanych praktyk cenowych w liniach biznesowych dotyczących ubezpieczeń innych niż ubezpieczenia na życie
  • Projekt stanowiska nadzorczego EIOPA w sprawie otwarcia wymiany danych przetwarzanych w ramach sektora ubezpieczeniowego (Open Insurance)
  • Komunikat KE do PEiR w sprawie ustanowienie europejskiej strategii w zakresie danych
  • Komunikat KE do PEiR w sprawie strategii dla UE w zakresie finansów cyfrowych
  • Projekt wytycznych Europejskiej Rady Ochrony Danych nr 04/2022 dotyczących obliczania kar administracyjnych na podstawie RODO
  • Projekt zmian w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 21 sierpnia 2018 r. w sprawie egzaminu dla osób ubiegających się o wykonywanie czynności agencyjnych, czynności dystrybucyjnych zakładu ubezpieczeń oraz czynności dystrybucyjnych zakładu reasekuracji (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1137) oraz Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2018 r. w sprawie wniosków o wpis do rejestru agentów ubezpieczeniowych i agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1281)
  • Propozycja wzoru dokumentu elektronicznego, o którym mowa w art. 79 ust. 2 ustawy AML, dotyczącego zawiadomienia, o którym mowa w art. 74 ustawy,
  • Proponowanych zmian w strukturze NACE/PKD,
  • Propozycja przepisu zakazującego świadczenia usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych podmiotom z Federacji Rosyjskie
  • Prace nad wprowadzeniem Right to be forgotten dla osób z chorobą nowotworową w wywiadzie medycznym
  • Rekomendacje KNF dotyczące likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych – proces przyjmowania rekomendacji przez organ nadzoru
  • Projekt Rekomendacji KNF dotyczących oceny odpowiedniości ubezpieczenia na życie z elementem inwestycyjnym
  • Usługa kwalifikowanego doręczenia elektronicznego w ustawie o doręczeniach elektronicznych
  • Sposób prezentowania przez zakłady ubezpieczeń opłat w umowach ubezpieczenia z UFK
  • Wyłączenie czynności ubezpieczeniowych i usług pośrednictwa ubezpieczeniowego z obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur.
  • Zmiany wynikające z rozporządzenia delegowanego 2021/1257 badanie preferencji Klienta w zakresie zrównoważonego rozwoju w procesie badania adekwatności produktu z UFK
  • Utworzenie i funkcjonowanie Europejskiego Pojedynczego Punktu Dostępu (ESAP)
  • Konsultacje publiczne projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku (nowy „warzywniak”, UD235).
  • Projekt Rekomendacji U Komisji Nadzoru Finansowego dotyczącej dobrych praktyk w zakresie bancassurance
  • Projekt Rekomendacji Komisji Nadzoru Finansowego dotyczących oceny odpowiedniości ubezpieczenia na życie z elementem inwestycyjnym
  • Projekt objaśnień Ministerstwa Finansów podatkowych w zakresie grup VAT

 

 

 

Najistotniejsze tematy prac prowadzonych w 2022 r.

Dystrybucja ubezpieczeń

OC graniczne – po wybuchu wojny w Ukrainie Komisja ds. dystrybucji podjęła niezwłocznie prace mające na celu zapewnienie obywatelom Ukrainy wjeżdżającym na terytorium RP bezpłatnego 30-dniowego ubezpieczenia OC granicznego. Ubezpieczenie to było oferowane przez 4 zakłady ubezpieczeń do czasu wejścia w życie rozwiązań ustawowych.

Kontynuacja prac nad tekstem Zasad dobrych praktyk we współpracy pomiędzy brokerami a zakładami ubezpieczeń – przygotowano zmiany do tekstu zaproponowanego przez SPBUiR, uwzględniającego ograniczenia wynikające z regulacji prawnych. Zorganizowano seminarium dla rynku poświęcone aspektom prawnym współpracy zakładów ubezpieczeń i brokerów

GE ds. standaryzacji APK opracowała listę zagadnień do uwzględnienia w standardzie. W celu zapewnienia jednolitego podejścia proponuje się prace przedstawicieli GE APK, Komisji ds. bancassurance i Komisji ds. ubezpieczeń życiowych – zespół podejmie próbę wypracowania jednego standardu dla całego rynku (do przedstawienia KNF).

GE ds. szkoleń zawodowych kontynuowała prace nad przygotowaniem założeń funkcjonowania bazy zaświadczeń o szkoleniach zawodowych – pozyskana opinia prawna dopuszcza jej tworzenie na zasadach akceptowanych przez przedstawicieli zakładów. Przygotowano wstępną specyfikację, na bazie której zostaną opracowane założenia projektowe i wybrany dostawca.

Komisja ds. dystrybucji ubezpieczeń majątkowych zainicjowała przegląd regulacji, wprowadzonych na czas pandemii, których utrzymanie jest istotne także po zakończeniu obowiązywania tego stanu. Na bazie wyników przeglądu zidentyfikowano konieczność wystąpienia z inicjatywą zmian legislacyjnych w obszarze egzaminowania osób wykonujących czynności agencyjne oraz w obszarze dokumentacji osób rejestrowanych w bazie RAU. Przygotowane propozycje zmian zostały przekazane Komisji Nadzoru Finansowego oraz Ministrowi Finansów.

 

Ubezpieczenia komunikacyjne

  • Pierwsza połowa 2022 r. to działania związane z pomocą Ukrainie, a przede wszystkim z zaoferowaniem bezpłatnych ubezpieczeń OC, by pojazdy z Ukrainy mogły bez przeszkód przekroczyć naszą granicę. Taka oferta była dostępna już od 28 lutego. 30-dniowe darmowe ubezpieczenia komunikacyjne OC oferowały Allianz, ERGO Hestia, PZU i Warta w placówkach agencyjnych na granicy lub przez infolinię. Na podstawie specjalnych przepisów, odpowiedzialność za szkody, które wystąpiły z tych umów, ponoszona była przez UFG.
  • W czerwcu 2022 r. weszły w życie przepisy umożliwiające ubezpieczycielom dostęp do danych o mandatach i punktach karnych przy ustalaniu składki za obowiązkowe ubezpieczenie OC ppm. PIU w różnych wystąpieniach podkreślała, że możliwość powiązania punktów karnych ze składkami za OC może przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drogach zwłaszcza, że we wrześniu ubiegłego roku zmienił się też taryfikator mandatów i punktów karnych.
  • W połowie grudnia 2022 r. opublikowany został projekt ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK mający na celu implementację do prawa krajowego przepisów tzw. dyrektywy komunikacyjnej. Główne uwagi, zgłoszone do projektu, dotyczyły przede wszystkim:
    • niewyłączania pojazdów wolnobieżnych z obowiązku ubezpieczenia OC ppm,
    • doprecyzowania zapisów związanych z uwzględnianiem danych z zaświadczeń o przebiegu ubezpieczenia,
    • usunięcia propozycji zmian odnoszących się do sportów motorowych oraz uszczegółowienia momentu, od którego organ ds. niewypłacalności będzie przyjmował odpowiedzialność za szkodę,a także zasady finansowania tego funduszu.

Zgodnie z dyrektywą komunikacyjną przepisy krajowe muszą zostać przyjęte do 23 grudnia 2023 r.

 

Porównywarka wyroków sądowych

Rozbudowa i poprawa standardów bezpieczeństwa narzędzia „Porównywarka wyroków sądowych” (dalej: Porównywarka). Celem Porównywarki jest wyszukiwanie i porównywanie przez użytkowników, w szybki i prosty sposób, informacji z wprowadzonych do narzędzia prawomocnych wyroków sądowych po zadanych kryteriach wyszukiwania w zakresie: roszczeń poszkodowanego, roszczeń uprawnionego, postępowania likwidacyjnego, etapu Sądu I Instancji, etapu Sądu II Instancji, etapu Sądu Najwyższego. Stworzenie aplikacji umożliwia również gromadzenie skanów zanonimizowanych, prawomocnych wyroków sądowych oraz informacji zawartych w ww. wyrokach. W celu ułatwienia anonimizacji wyroków, Izba stworzyła narzędzie tzw. anonimizator, który udostępniła zakładom celem zaimplementowania. Na koniec 2022 r. zanotowano blisko 21 tysięcy wyroków zgromadzonych w Porównywarce od momentu jej powstania w czerwcu 2016 r.

 

Popularyzacja Międzynarodowej Klasyfikacji ICF do oceny stanu zdrowia i funkcjonowania poszkodowanych w zakresie likwidacji szkód na osobie

Popularyzacja Międzynarodowej Klasyfikacji ICF do oceny stanu zdrowia i funkcjonowania poszkodowanych w zakresie likwidacji szkód na osobie. Grupa ekspertów ds. międzynarodowej klasyfikacji ICF została powołana Decyzją Komisji Likwidacji Szkód. Kontynuowano prace dotyczące zastosowania klasyfikacji ICF na potrzeby likwidacji szkód na osobie w zakładach ubezpieczeń i podczas procesów sądowych dotyczących szkody na osobie. Zakłady ubezpieczeń kontynuowały pilotaż rozpoczęty w 2018 r., którego celem była ocena zdrowia poszkodowanego z zastosowaniem klasyfikacji ICF oraz porównanie zastosowanej metody do dotychczasowej praktyki likwidacyjnej.

  • Analizowano zagrożenia wzrostu odszkodowań i zadośćuczynień (analiza wysokości bieżących roszczeń, uznań i zasądzeń z tytułu zadośćuczynienia) związanych z wprowadzeniem nowej podstawy prawnej w KC – artykułu 446-2.
  • Analizowano wpływ nowych regulacji podatkowych na procesy likwidacji szkody na osobie.

 

Ubezpieczenia na życie:

W 2022 r. Polska Izba Ubezpieczeń koncentrowała się przede wszystkim na kontynuacji prac dotyczących wpływu decyzji KNF o interwencji produktowej na rynek ubezpieczeń z UFK, wpływie wojny w Ukrainie na rynek ubezpieczeń na życie, wpływie opracowywanej reformy wskaźnika WIBOR na umowy ubezpieczenia na życie oraz innych kwestiach związanych z ubezpieczeniami o charakterze inwestycyjnym. PIU odnosiło się w szczególności do analizy i podjęcia odpowiednich działań w odpowiedzi na wybuch wojny w Ukrainie i jej wpływu na rynek ubezpieczeń na życie w Polsce.

  • Współpraca z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w zakresie ubezpieczeń na życie z UFK

Polska Izba Ubezpieczeń kontynuowała prace dotyczące postępowań UOKiK w zakresie opłat dystrybucyjnych w produktach UFK oraz prace związane pośrednio z decyzją KNF o interwencji produktowej na rynku UFK – w tym związane ze stanowiskiem KNF dot. opłat i kosztów w umowach z UFK oraz przekazanym do MF projektem regulacji polityki inwestycyjnej UFK.

  • Istotnym obszarem prac był ponadto konsultowany przez KNF projekt rekomendacji dot. oceny odpowiedniości umów ubezpieczenia na życie o charakterze inwestycyjnym oraz projekt nowelizacji Rekomendacji U KNF, w tym szczegółowa analiza raportu i ostrzeżenia EIOPA dotyczącego produktów CPI oferowanych przez banki.

 

Bancassurance:

W 2022 r. prace dotyczyły przede wszystkim przedstawionego przez UKNF w czerwcu 2022 r. projektu nowelizacji Rekomendacji U, jak również analizy i wypracowania stanowiska rynku do raportu i ostrzeżenia EIOPA dotyczącego ubezpieczeń spłaty kredytu i pożyczki (CPI) oferowanych przez banki. Zespół bancassurance przygotował analizę wpływu reformy WIBOR oraz propozycji wakacji kredytowych na umowy ubezpieczenia zawierane za pośrednictwem banków i towarzyszące produktom bankowym.

  • Kontynuowano prace nad propozycją podejścia do analizy potrzeb klienta (APK) przy dystrybucji umów ubezpieczenia w kanale bancassurance oraz projektem dobrych praktyk w zakresie obowiązków twórcy i współtwórcy produktu.

 

Ubezpieczenia majątkowe:

  • Wpływ inflacji na ubezpieczenia majątkowe

Wzrost cen materiałów, wyposażenia oraz usług notowany w 2022 r. w wielu przypadkach powodował konieczność aktualizacji sum ubezpieczenia w trakcie trwania okresu ubezpieczenia. Wiele podmiotów gospodarczych ma problem z aktualną wyceną swojego mienia. Do tej pory umowy zawierane były często w oparciu o wartość księgową brutto. W tej chwili może ona jednak odbiegać znacznie od wartości odtworzeniowej ustalonej w oparciu o bieżące ceny rynkowe. Podjęta została więc decyzja o podjęciu działań edukacyjnych związanych z uświadamianiem przedsiębiorców i osób zarządzających ryzykiem w instytucjach publicznych na temat skutków niedoubezpieczenia.

 

Ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej:

  • Wzory porozumień koasekuracyjnych

Porozumienia koasekuracyjne są umowami zawieranymi między zakładami ubezpieczeń, które umożliwiają ubezpieczenia podmiotów korporacyjnych lub instytucjonalnych na bardzo wysokie sumy ubezpieczenia lub sumy gwarancyjne.

Celem przygotowania nowej wersji rekomendacji było usprawnienie procesu negocjacji pomiędzy zakładami ubezpieczeń. Stosowanie Wzorów przyczynia się do skrócenia czasu przygotowania takich porozumień, a co za tym idzie, ofert ubezpieczeniowych. Rekomendacje wpływają też na standaryzację procesów likwidacji i rozliczania szkód pomiędzy Koasekuratorami.

 

Ubezpieczenia rolne:

  • W związku z wprowadzeniem zmian prawnych umożliwiających cesję na zakład ubezpieczeń uzyskiwanej przez rolnika dopłaty obszarowej w celu zapłaty składki za ubezpieczenie, Podkomisja ubezpieczeń rolnych konsultowała przedstawiony przez ARiMR wzór tej cesji. Występowała także do MRiRW o dokonanie interpretacji zapisów ustawy w kontekście ryzyk objętych umową ubezpieczenia w odniesieniu do których możliwe będzie zastosowanie tej cesji.
  • Zakończone zostały prace koncepcyjne nad rozbudową bazy statystycznej PIU o moduł dotyczący dotowanych ubezpieczeń rolnych. Wszystkie zakłady prowadzące dotowane ubezpieczenia, upraw rolnych i zwierząt zadeklarowały przystąpienie i raportowanie do tej bazy.
  • Podkomisja ubezpieczeń rolnych konsultowała także zmiany legislacyjne mające na celu wdrożenie do prawa krajowego postanowień wynikających z przyjętego przez Komisję Europejską Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027.

 

Ubezpieczenia szkolne:

  • Prace w zakresie gromadzenia i analizy statystyk z rynku tzw. ubezpieczeń szkolnych.
  • Przygotowano bazę statystyczną dla ubezpieczeń szkolnych, rozpoczęto zbieranie deklaracji w zakładach ubezpieczeń.
  • Prowadzono działania informacyjne i edukacyjne w mediach, w tym także społecznościowych, w zakresie popularyzacji i znaczenia ubezpieczeń NNW dzieci i młodzieży w sytuacji pandemii i wprowadzonych obostrzeń.
  • Sektor włączał się w działania pomocowe związane z falą uchodźców z Ukrainy, obejmując dzieci uchodźców ochroną w ramach ubezpieczeń grupowych

 

Ubezpieczenia zdrowotne:

  • Podejmowano działania w zakresie spójnej koncepcji rynku dotyczącej dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych i oczekiwań w stosunku do regulatora (zasadność ubezpieczenia komplementarnego, kwestia wczesnego wykrywania nowotworów, Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych).
  • Kontynuowano popularyzację ubezpieczeń zdrowotnych: działania medialne oraz aktywności w ramach spotkań interesariuszy, wskazywanie na konieczność działań wspierających rozwój ubezpieczeń zdrowotnych oraz role zdrowia pracowników dla gospodarki.
  • Prowadzono dalsze prace nad gromadzeniem, opracowywaniem i publikacją danych dotyczących wielkości rynku dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce
    • Analizowano wpływ pogarszającej się sytuacji kadrowej na rynku usług zdrowotnych.
    • Sektor włączał się w działania pomocowe związane z falą uchodźców z Ukrainy, oferując wsparcie zatrudniającym ich pracodawcom.

 

Zarządzanie informacją:

  • RODO

W 2022 roku Izba włączyła się aktywnie wraz z Insurance Europe w konsultacje projektu wytycznych Europejskiej Rady Ochrony Danych (EROD) nr 04/2022 dotyczące obliczania kar administracyjnych na podstawie przepisów rozporządzenia RODO. Projekt wytycznych EROD ma na celu harmonizację stosowania metod wykorzystywanych przez organy ochrony danych przy nakładaniu kar administracyjnych. EROD przedstawił 5-etapową metodologię obliczania wysokości kar. Insurance Europe zwróciło szczególną uwagę na potrzebę uwzględnienia lokalnych czynników społeczno- -gospodarczych dla danego państwa członkowskiego, w tym przede wszystkim zgodność z prawem antymonopolowym, gdzie kara powinna być proporcjonalna również do wielkości przedsiębiorstwa i jego obrotu. Podkreślono przepisy Solvency II, gdzie istotnym czynnikiem w odniesieniu do zakładów ubezpieczeń jest obowiązek separacji ubezpieczeń na życie i ubezpieczeń majątkowych. Zwrócono uwagę m.in. na próbę zrównania w projekcie wytycznych tzw. „krajowego numeru identyfikacyjnego” ze szczególnymi kategoriami danych osobowych (danych dotyczących zdrowia, wyroków skazujących czy naruszeń prawa). W ocenie członków Grupy roboczej w PIU ds. ochrony danych osobowych projekt wytycznych EROD stanowi nie tylko zbyt daleko idącą interpretację wykraczającą poza ramy przepisów rozporządzenia RODO, ale również pomija fakt, że istnieją państwa członkowskie UE, w tym Polska, w których krajowy numer identyfikacyjny (w Polsce jest to m.in. PESEL) jest publicznie dostępny po to, by zapewnić bezpieczeństwo obrotu gospodarczego.

Mimo, że konsultacje publiczne zakończono 27 czerwca 2022 r. to zebranych uwag było tak wiele, że do końca 2022 r. EROD nie dokonał korekty projektu wytycznych nr 04/2022. Tym samym monitorowanie przez PIU prac nad projektem wytycznych nr 04/2022 kontynuowane będzie w 2023 r.

  • Proces digitalizacji sektora ubezpieczeń w Polsce

Branża ubezpieczeniowa wspierana przez Komisję Nadzoru Finansowego, jak również dzięki zaangażowaniu organów administracji publicznej, kontynuowała digitalizację procesów ubezpieczeniowych. Jedną z istotnych inicjatyw branży ubezpieczeniowej było dążenie do uzgodnienia warunków, na jakich cały sektor ubezpieczeń będzie mógł korzystać z rozwiązania mojeID oraz mObywatel. Od marca 2019 roku wydawana jest nowa wersja polskiego dowodu osobistego, który posiada wbudowaną warstwę elektroniczną umożliwiającą udostępnianie określonych informacji. Nowy e-dowód może być wykorzystywany w procesie weryfikacji tożsamości klienta, przede wszystkim w kanale zdalnym.

Potwierdzanie tożsamości osoby, w tym w przypadku kontaktu zdalnego, jest istotnym elementem wielu procesów biznesowych branży ubezpieczeniowej, począwszy od przedstawienia oferty, zawarcia umowy ubezpieczenia, likwidacji szkody, wypłaty świadczeń. Wspólny standard weryfikacji tożsamości klienta pozwoli na podnoszenie poziomu świadczonych przez ubezpieczycieli usług, popularyzację całkowicie zdalnej obsługi klientów oraz poprawę jakości danych.

  • Proces digitalizacji sektora ubezpieczeń w Polsce

Branża ubezpieczeniowa kontynuowała uzgodnienia z KIR ws. warunków, na jakich cały sektor ubezpieczeń mógłby korzystać z rozwiązania mojeID. KIR przedstawił sektorowi w roku 2022 dwie propozycje ofert na wykorzystanie mojeID w sektorze ubezpieczeń. Przedstawiciele Komisji ds. digitalizacji sektora ubezpieczeń dokonali szczegółowej analizy ofert i porównania jej z faktycznymi szacowanymi potrzebami w zakresie skorzystania z usługi mojeID przy identyfikacji klienta w kanałach zdalnych. Na podstawie przeprowadzonej analizy uznali postawione warunki za niemożliwe do spełnienia na obecnym etapie rozwoju możliwości wykorzystania identyfikacji elektronicznej w sektorze ubezpieczeń.

W czerwcu 2022 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy o aplikacji mObywatel2 . W założeniach do projektu ustawy projektodawca (Minister Cyfryzacji) uwzględnił przepisy dotyczące dostępności aplikacji dla sektora prywatnego w celu wykorzystania przez te podmioty aplikacji do świadczenia ich usług. Branża ubezpieczeniowa dostrzega szansę integracji rozwiązań proponowanych w projekcie ustawy, dlatego też prace nad projektem ustawy będą kontynuowane w 2023 r.

W listopadzie br. Komisja ds. digitalizacji przeprowadziła ankietę wśród zakładów ubezpieczeń dotyczącą poziomu spełnienia stanowiska KNF z dn. 19 października 2022 r. ws. działań ZU w zakresie rozwiązań cyberbezpieczeństwa w kontaktach z klientami. Na ankietę odpowiedziały 32 zakłady ubezpieczeń. Wyniki ankiety zostały przedstawione przed komisją PIU i będą podstawą do dalszej dyskusji prowadzonej z KNF w roku 2023, dotyczącej sposobu przełożenia stanowiska na rozwiązania stosowane przez zakłady ubezpieczeń.

  • Przetwarzanie danych w chmurze obliczeniowej

W 2022 r. Izba kontynuowała prace koncepcyjne nad wzbogaceniem opracowanego jeszcze w 2021 r. „Standardu wdrożeń przetwarzania informacji w chmurze obliczeniowej”3 . Standard prezentuje, jakie zadania, procedury, procesy i analizy zakład ubezpieczeń powinien przeprowadzić i udokumentować pod kątem przygotowania organizacji do działania w sferze usług chmurowych w odniesieniu do poszczególnych zapisów wybranych regulacji.

Dynamiczny rozwój usług w chmurze obliczeniowej stawia nowe wyzwania przed Grupą roboczą ds. chmury obliczeniowej, która podjęła prace nad opracowaniem standardowych klauzul. Prace zostały sfinalizowane w 2022 r. i opublikowane na stronie internetowej PIU4 . Grupa robocza ds. chmury obliczeniowej będzie monitorować wdrożenie standardu w 2023 r.

 

Zarządzanie ryzykiem

  • Baza OpRisk

Komisja ds. zarządzania ryzykiem utworzyła w ramach Polskiej Izby Ubezpieczeń bazę zawierającą dane na temat incydentów w obszarze ciągłości procesów biznesowych, awarii lub błędów systemów informatycznych, relacji z klientami, produktów biznesowych, bezpieczeństwa pracowników, outsourcingu oraz przestępczości ubezpieczeniowej. Na potrzeby Bazy OpRisk opracowany został szablon do gromadzenia danych.

Celem Bazy OpRisk jest więc stworzenie możliwości gromadzenia danych i wiedzy rozproszonych obecnie w poszczególnych zakładach. Dzięki temu będzie możliwe identyfikowanie ogólnorynkowych trendów rozwoju danych rodzajów zagrożeń dla działalności zakładów ubezpieczeń. Zakłady będące uczestnikami bazy mogą odnieść swoje dane o incydentach do sytuacji w skali całego rynku ubezpieczeniowego. Są w stanie zweryfikować, czy dane zdarzenie ma związek z szerszym zjawiskiem, czy też ma charakter jednostkowy.

  • Metodyka testów warunków skrajnych

Komisja ds. zarządzania ryzykiem koordynowała przygotowanie propozycji metodyki testów warunków skrajnych na rok 2023. Prace te były na bieżąco konsultowane z UKNF, dzięki czemu propozycje Komisji zostały w większości uwzględnione w oficjalnym dokumencie organu nadzoru. Komisja uczestniczyła w przygotowaniu łącznie 10 scenariuszy, które dotyczyły między innymi ryzyk: katastrof naturalnych (powodzi, gradu, silnych wiatrów oraz fali upałów), inflacji, wzrostu bezrobocia, ataku cybernetycznego oraz masowego rozwiązywania umów ubezpieczenia powiązanych z kredytami frankowymi.

 

Zrównoważone finansowanie:

  • FDR (Sustainable Finance Disclosure Regulation)

W odpowiedzi na prośbę Ministerstwa Finansów Polska Izba Ubezpieczeń przedstawiła w lutym 2022 r. stanowisko w zakresie ESAP. Podkreślono, że zakłady ubezpieczeń jako instytucje finansowe biorące istotny udział w zielonej transformacji potrzebują ogólnodostępnych i wiarygodnych danych dotyczących spółek, w które inwestują i które ubezpieczają. Z tego względu powinna istnieć możliwość bezkosztowego pozyskiwania tych danych. Im więcej instytucje finansowe będą musiały płacić za informacje, tym droższe będą „zielone” produkty, które oferują swoim klientom. Dotyczy to w szczególności tzw. light green products z art. 8 unijnego rozporządzenia 2019/2088 (SFDR, Sustainable Finance Disclosure Regulation) czy dark green products z art. 9 SFDR. Podobnie informacje z zakresu ESG publikowane przez emitentów papierów wartościowych będą niezbędne do wywiązania się przez instytucje finansowe z obowiązków sprawozdawczych. Wynikają one z Regulacyjnych Standardów Technicznych do SFDR, które wchodzą w życie od 1 stycznia 2023. Informacje te dotyczą tzw. PAI (Principal Adverse Impacts), czyli niekorzystnych skutków decyzji inwestycyjnych. Wreszcie, informacje zawarte w ESAP będą bardzo przydatne do wywiązania się z obowiązków wynikających z aktu delegowanego do art. 8 Taksonomii (Rozporządzenia 2020/852). W opinii Polskiej Izby Ubezpieczeń w stanowisku Rządu RP powinniśmy podkreślić, że konieczne jest możliwie szybkie uruchomienie ESAP. W fazie pierwszej powinny znaleźć się informacje wymagane Rozporządzeniami SFDR i Taksonomia oraz wynikające z dyrektywy NFRD (Non-Financial Reporting Directive) zastąpionej przez CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). Wiarygodne, publicznie dostępne dane z zakresu ESG, których pozyskanie nie będzie wiązało się z poniesieniem znacznych nakładów finansowych, umożliwią nie tylko wywiązanie się z obowiązków narzuconych przez unijnego ustawodawcę instytucjom finansowym. Są też warunkiem dobrowolnego tworzenia „zielonych” produktów finansowych. Innymi słowy powszechny, w miarę możliwości bezkosztowy dostęp do danych ESG jest warunkiem zielonej transformacji.

 

  • Współpraca z Ministerstwem Rozwoju i Technologii.

PIU kontynuowało współpracę w zakresie Partnerstwa na rzecz realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDGs). Współredagowało wydawany przez Ministerstwo Newsletter SDG, w ramach którego informowało o podstawowych kierunkach prac Polskiej Izby Ubezpieczeń dotyczących zrównoważonego finansowania. Ponadto w październiku 2022 r. PIU odpowiedziało na prośbę ministerstwa o przedstawienie ogólnego podejścia z zakresu zrównoważonego finansowania. W swoim wystąpieniu PIU podkreśliło, że:

    • W ostatnim czasie rynek ubezpieczeniowy poddany był przemianom związanym z realizacją założeń w ramach strategii zawartej w Europejskim Zielonym Ładzie. Zakłady ubezpieczeń odgrywają istotną rolę w zielonej transformacji jako ubezpieczyciele ryzyk – również związanych ze zmianami klimatu. Ubezpieczyciele oferują produkty, wśród których znajdują się polisy związane z czystym pozyskiwaniem energii, w tym polisy dla farm wiatrowych i elektrowni wodnych. Wprowadzają ograniczenia związane z ubezpieczaniem sektora paliw kopalnych. Ubezpieczyciele pełnią też szczególną funkcję inwestorów instytucjonalnych, przekierowując przepływy finansowe na przedsiębiorstwa i projekty, które przyczyniają się do walki ze zmianami klimatycznymi. Inwestują składki klientów w zielone papiery wartościowe.
    • Polska Izba Ubezpieczeń jest zwolennikiem rozwiązań ewolucyjnych, a nie rewolucyjnych – w szczególności powinniśmy uwzględniać wszystkie litery ESG, radykalne rozwiązania w zakresie „Environmental” mogą rzutować na „Social” .
    • Prawo europejskie powinno raczej zachęcać i promować zielone inwestycje, a nie karać. Jesteśmy zwolennikami podejścia step by step oraz realistycznych terminów implementacji.
    • Zbyt rygorystyczne zasady raportowania niefinansowego nie przyczynią się do rozwoju „jasnozielonych” (art. 8 SFDR) i ciemnozielonych (art. 9 SFDR) produktów inwestycyjnych. Brak dostępnych informacji o spółkach implikuje konieczność korzystania z drogich podmiotów zewnętrznych.
    • System wypłacalności zawarty w dyrektywie Solvency II powinien pozostać oparty na ryzyku. Nie ma konieczności dodawania sztucznych czynników odzwierciedlających ESG, na przykład „green supporting” albo „brown punishing factor”. Tego typu podejście stanowiłoby istotne wyzwanie dla pozycji kapitałowej i bezpieczeństwa zakładów ubezpieczeń.
    • Ustawodawca europejski powinien zachować spójność pomiędzy poszczególnymi elementami ram zrównoważonego finansowania, szczególnie pomiędzy Taksonomią, SFDR oraz CSRD. Ponadto akty wykonawcze drugiego rzędu nie powinny być przyjmowane z istotnym opóźnieniem w stosunku do legislacji poziomu pierwszego.

 

  • Współpraca z Ministerstwem Finansów w ramach polskiej Platformy Zrównoważonych Finansów.

W dniu 4 listopada 2022 Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Artur Soboń zainaugurował powstanie w Polsce Platformy Zrównoważonych Finansów. Wśród zaproszonych gości nie zabrakło przedstawicieli Polskiej Izby Ubezpieczeń, w tym prezesa PIU Jana Grzegorza Prądzyńskiego oraz Sekretarza Grupy roboczej PIU ds. zrównoważonego finansowania Pawła Sawickiego. Celem inicjatywy Ministerstwa Finansów jest budowa regionalnego centrum zielonych finansów w Polsce.

Wśród wyzwań dla rozwoju zielonych finansów w naszym kraju wymieniono niski poziom przygotowania uczestników rynku do wyzwań regulacyjnych, strukturę rynku, niski poziom inwestycji prywatnych oraz lukę ambicji klimatycznych między Polską i UE. Dysproporcje pomiędzy Unią a Polską przedstawiono na przykładzie emisji zielonych obligacji. O ile emisja zielonych obligacji w Unii Europejskiej co roku istotnie się zwiększa, osiągając w roku 2021 wartość około 240 mld Euro, o tyle emisja zielonych obligacji w Polsce oscyluje w okolicach 1-2 mld Euro rocznie. Rozwój zrównoważonych finansów to jednak nie tylko wyzwania, ale i szanse. Umożliwi pokrycie potrzeb inwestycyjnych w obszarze zeroemisyjnej transformacji i zwiększy skalę inwestycji prywatnych, co zakwalifikowano jako działanie antykryzysowe i antyinflacyjne. W tym przypadku możemy się posłużyć przykładem obligacji. Wolumen obligacji na inwestycje w paliwa kopalne na świecie stopniowo maleje, z kolei inwestycje w zielone aktywności rosną. Rok 2021 był pierwszym, kiedy wolumen zielonych obligacji na świecie przewyższył inwestycje w paliwa kopalne.

W wymiarze bardziej konkretnym zadaniem powołanej do życia przez Ministerstwo Finansów Platformy będzie wypracowanie Mapy Drogowej dla Rozwoju Zrównoważonych Finansów w Polsce. Przełoży się to, miejmy nadzieję, na zwiększenie dostępności źródeł finansowania w zieloną transformację. Rozwiązania merytoryczne zostaną zaproponowane w ramach prac grup roboczych, ostateczne decyzje zapadną na posiedzeniach Platformy Zrównoważonych Finansów. Pierwsza grupa robocza już została powołana na posiedzeniu Platformy w dniu 4 listopada br. Grupa podejmie działania w kierunku usprawnienia raportowania niefinansowego wśród polskich spółek. W skład tej grupy roboczej weszła Polska Izba Ubezpieczeń.

 

 

Działania samoregulacyjne i standaryzacyjne

Działania samoregulacyjne

Jednym z zadań realizowanych przez Polską Izbę Ubezpieczeń jest działanie w kwestii dobrych praktyk w działalności ubezpieczeniowej. Best practices stanowiły przedmiot prac w ramach organów merytorycznych i były realizowane poprzez tryb konsultacyjny uwzględniający współpracę sektora ubezpieczeniowego z administracją publiczną (legislator i regulator) i organizacjami konsumenckimi w procesie tworzenia tych rozwiązań.

Najważniejsze działania samoregulacyjne w 2022 r. dotyczyły:

  • Grupa robocza ds. ochrony danych osobowych kontynuowała prace nad projekt dokumentu „Dobre praktyki informacyjne w zakresie przetwarzanych przez zakłady ubezpieczeń danych osobowych klientów”, który zawiera 15 pytań i odpowiedzi. Dotyczyły one wybranych, najczęściej pojawiających się ze strony klientów zagadnienień związanych z przetwarzaniem danych osobowych przez zakłady ubezpieczeń. Opracowanie Grupy roboczej uwzględnia wymagania motywu 39 i art. 12 ust. 1 RODO. Stosownie do niego administrator ma obowiązek prowadzenia komunikacji z osobą, której dane dotyczą, w zwięzłej, przejrzystej, zrozumiałej i łatwo dostępnej formie, jasnym i prostym językiem. Prezentowany sposób komunikacji z klientem jest także zgodny z oczekiwaniami organu nadzoru. Forma „Dobrych praktyk informacyjnych” odpowiada dotychczasowej praktyce zakładów Ubezpieczeń.

 

Konferencje i seminaria

W 2022 Izba dostarczała niezbędną wiedzę pracownikom zakładów ubezpieczeń dzięki zdalnym seminariom i szkoleniom. W 2022 r. odbyło się ponad 14 bezpłatnych seminariów i szkoleń, w ramach których Izba przeszkoliła ponad 2000 pracowników i członków PIU. Współpraca z różnymi organizacjami i instytucjami uczyniła seminaria i szkolenia atrakcyjnymi i praktycznymi dla różnorodnej grupy odbiorców.

Pobierz dokument zawierający dane dotyczące konferencji.