Wskazówki dla autorów – polityka redakcyjna
- Redakcja przyjmuje teksty nadsyłane w wersji elektronicznej wyłącznie na adres skrzynki mailowej: wiad_ubezp@piu.org.pl.
- Redakcja niezwłocznie potwierdza otrzymanie wiadomości od autora oraz informuje autora o przekazaniu tekstu do recenzji.
- Redakcja dokonuje wstępnej oceny zgodności tekstu z wymogami formalnymi czasopisma, dokonuje oceny warsztatu naukowego oraz zgodności tekstu z zasadami etyki oraz zgodności z tematyką i profilem naukowym czasopisma „Wiadomości Ubezpieczeniowe. Niedostosowanie tekstu do wyżej wymienionych kryteriów oceny skutkuje odrzuceniem artykułu, o czym redakcja niezwłocznie informuje autora.
- „Wiadomości Ubezpieczeniowe” przyjmują do publikacji tylko teksty wcześniej nieopublikowane.
- Autorów prosimy o nadsyłanie pocztą elektroniczną materiałów o objętości do 40.000 znaków w formacie programu WORD. Glosy mogą zawierać do 20.000 znaków. W uzasadnionych wypadkach, po konsultacji z redakcją, publikowane mogą być prace o większej objętości. Redakcja zastrzega sobie prawo dokonywania skrótów i poprawek redakcyjnych bez porozumienia z autorem
- Materiały przekazywane do publikacji powinny być zgodne z załączonymi poniżej wytycznymi. Jeżeli opracowanie zawiera wykresy prosimy o dołączenie oddzielnego pliku programu Excel z danymi do ich sporządzenia. Do artykułu powinny być dołączone streszczenie i słowa kluczowe, zarówno w języku polskim, jak i angielskim, oraz tytuł w języku angielskim (zgodnie z zasadami określonymi we wzorcu).
- W celu zapewnienia anonimowości autora w oddzielnym pliku powinny być nadesłane następujące informacje: imię i nazwisko, adres, tytuły naukowe i zawodowe, zajmowane stanowisko i miejsce pracy (w przypadku pracowników naukowych wskazanie uczelni macierzystej), adres poczty elektronicznej z potwierdzonej domeny instytucjonalnej (instytucji naukowej lub kancelarii prawnej), telefony kontaktowe oraz numer ORCID.
- Do tekstu opracowania należy dołączyć pismo, zgodne z poniższym wzorem, w którym autor oświadcza, iż opracowanie jest dziełem oryginalnym, nieopublikowanym w innym wydawnictwie.
Redakcja odpowiada wyłącznie na wiadomości e-mail, wysłane z potwierdzonej domeny instytucjonalnej, tj. opatrzone adresem instytucji naukowej lub kancelarii prawnej. W razie braku adresu e-mail wskazującego na afiliację danego autora wymagane jest potwierdzenie tożsamości autora oraz prowadzenia przez niego korespondencji. W pozostałych przypadkach wiadomości pozostaną bez odpowiedzi redakcji.
Procedura recenzowania artykułów
- Procedura recenzowania artykułów odbywa się zgodnie z zaleceniami określonymi przez MNiSW w publikacji „Dobre praktyki w procedurach recenzyjnych w nauce” (publikacja dostępna na stronie MNiSW).
- Artykuły nadesłane do „Wiadomości Ubezpieczeniowych”, po wstępnej aprobacie członków redakcji, są przesyłane do recenzji. Recenzentami są specjaliści z danego obszaru wiedzy.
- Nadesłane artykuły naukowe są oceniane przez dwóch niezależnych (tzn. nieposiadających afiliacji naukowej, tej samej co autor) recenzentów, z zachowaniem anonimowości autorów i recenzentów (tzw. „double-blind review process”). W przypadku nadesłania glosy lub przeglądu orzecznictwa tekst oceniany jest przez jednego niezależnego recenzenta. Materiały o charakterze nienaukowym (m.in. sprawozdania z konferencji, recenzje książek, wspomnienia i inne materiały) podlegają jednej recenzji członka redakcji.
- Każdy z artykułów jest recenzowany przez co najmniej jednego recenzenta zewnętrznego, czyli osobę spoza rady naukowej i redakcji czasopisma. Członek redakcji ma prawo zrecenzować tekst, jeśli posiada odpowiednią wiedzę i jest to uzasadnione merytorycznie.
- Recenzenci oceniają artykuł według kryteriów uwzględnionych w formularzu recenzji i na tej podstawie formułują jeden z następujących wniosków:
- opublikowanie opracowania w aktualnej postaci,
- opublikowanie opracowania po uwzględnieniu uwag zawartych w recenzji,
- opublikowanie opracowania po przeredagowaniu i ponownej recenzji,
- niedopuszczenie opracowania do publikacji.
- W przypadku sprzecznych opinii recenzentów, redakcja wyznacza trzeciego recenzenta (również z zachowaniem anonimowości) i dopiero po jego opinii podejmuje decyzję dotyczącą publikacji.
- Autorzy otrzymują recenzje w formie pisemnej z zachowaniem anonimowości recenzentów.
- Lista recenzentów jest publikowana raz w roku, po ogłoszeniu ostatniego numeru danego roku, na stronie internetowej redakcji.
- Orientacyjny czas recenzji wynosi dwa miesiące – w uzasadnionych przypadkach może zostać wydłużony, o czym sekretarz redakcji informuje autora.
- Po otrzymaniu dwóch recenzji sekretarz naukowy przesyła recenzje niezwłocznie autorowi, a po otrzymaniu poprawionego tekstu redakcja ocenia, czy uwagi recenzentów zostały należycie uwzględnione przez autora tekstu.
Redakcja nie pobiera żadnych opłat za publikację w czasopiśmie “Wiadomości Ubezpieczeniowe”. Autorzy tekstów nie ponoszą żadnych opłat z tytułu ich publikacji (APCs). Publikowanie treści dostępne są online w systemie open access – bezpłatnie i bez jakiegokolwiek okresu karencji.
Od 2017 roku wszystkie publikowane w czasopiśmie teksty udostępniane są nieodpłatnie na podstawie licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0), a publikujący w czasopiśmie Autorzy – zachowując wszelkie prawa autorskie – akceptują warunki licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0).
W czasopiśmie stosowane są zasady etyki publikacyjnej według wytycznych Komiteteu do spraw Etyki Publikacyjnej (COPE – Committee on Publication Ethics). Wytyczne znajdują się tu.
W razie naruszenia zasad etyki i nierzetelności naukowej (w szczególności ghostwriting i guest authorship) przypadki te będą ujawniane i dokumentowane.
Pocztą, na adres redakcji należy przesłać pismo z oświadczeniem autora (według załączonego wzoru).
Kontakt z redakcją:
wiad_ubezp@piu.org.pl
„Wiadomości Ubezpieczeniowe”
ul. Twarda 18
00-105 Warszawa