16 marca 2020

Ubezpieczyciele pomagają zdalnie: jak działają ubezpieczenia w czasie pandemii?

Autor: Andrzej Maciążek

Priorytetem ubezpieczycieli jest obsługa klientów i poszkodowanych, w taki sposób, by nie musieli wychodzić z domu. Dlatego wszędzie tam, gdzie to możliwe, działa obsługa zdalna. Tak jest nie tylko przy sprzedaży polis, ale i w likwidacji szkód. Wykorzystujemy technologię, aby chronić naszych klientów i pracowników. Jak działają ubezpieczenia w czasie pandemii?

Jak działają ubezpieczenia w czasie pandemii? Wszystkie sprawy – zdalnie

Duża część umów ubezpieczenia i procesów obsługi szkód już wcześniej opierała się o elektroniczny obieg dokumentów i bezgotówkowe wypłaty odszkodowań i świadczeń. To system sprawdzony i stosowany np. przy likwidacji szkód samochodowych czy w mieszkaniach i domach. Działający na dużą skalę, np. w czasie klęsk żywiołowych, gdzie szybka wypłata jest priorytetem. Jak działają ubezpieczenia w czasie pandemii? Zdalnie można bez problemu przekazywać ubezpieczycielowi zdjęcia, dokumenty, zawierać umowy czy je wypowiadać!

Szczególna rola agentów

Zdalna obsługa i obieg dokumentów są też możliwe u agentów i poprzez kontakt z nimi. Firmy uruchomiły zdalną sprzedaż wszystkich rodzajów ubezpieczeń w kanałach agencyjnych. Uruchomiły też dodatkowe wsparcie dla agentów, by mogli obsługiwać klientów całkowicie zdalnie. Agenci w obecnej sytuacji to kluczowa dla firm grupa, które może pomóc w kontakcie z osobami starszymi lub tymi, którzy do tej pory nie korzystali z cyfrowych rozwiązań. Wielu klientom będzie łatwiej zadzwonić do agenta i poprosić o pomoc, niż samodzielnie wypełniać formularze na stronach internetowych ubezpieczycieli.

Sami w PIU również namawiamy do takiej formy kontaktu. Pracujemy też nad infografikami i poradnikami, by wesprzeć rynek w komunikacji z odbiorcami. Chcemy pokazać, że ubezpieczenia zdalnie to prosta sprawa, nawet gdy korzystamy z nich w ten sposób po raz pierwszy. Zdajemy sobie sprawę też z tego, że klienci będą głównie zainteresowani odnowieniami. Dlatego na naszym blogu poradnikowym już pokazaliśmy, jak w poszczególnych rodzajach ubezpieczeń odnowić polisę, na co zwrócić uwagę, jakie dokumenty są potrzebne.

Na co warto uczulać klientów

To, że obsługa zdalna jest jak najbardziej możliwa i trzeba z niej teraz korzystać, to jedno. Druga kwestia to wykorzystanie wszystkich możliwości, jakie dają ubezpieczenia. Wiele osób, które mają ubezpieczenia zdrowotne nie wie, że może skorzystać teraz ze zdalnej pomocy specjalistów. To ważne zwłaszcza dla tych, którzy regularnie muszą odwiedzać specjalistów, leczą choroby przewlekłe, potrzebują leków. Wideoczaty z lekarzami, czy po prostu wystawienie e-recept bez konieczności wizyty w przychodni wpisuje się w zalecenia organów państwa, by unikać wszelkich skupisk ludzi. I warto z tego teraz korzystać.

Kolejna sprawa to płatności. Wiele osób obawia się o swoje finanse. Przedłużenie obowiązkowej polisy OC może być teraz problemem np. dla kogoś, kto pracuje na umowę zlecenie. Warto przypominać klientom, że mają możliwość opłacania składki w ratach. Lepiej nie ryzykować jazdy bez OC. Płatności ratalne są możliwe i w innych ubezpieczeniach, nieobowiązkowych.

Działania organów państwa mają pierwszeństwo

Pamiętajmy jednak, że szczególnie w zdrowiu nasze działania są teraz zdeterminowane przez zalecenia władz. Wszyscy klienci, którzy chcą skorzystać z polis zdrowotnych, a mają objawy podobne do tych, które towarzyszą zarażeniu koronawirusem i tak muszą być kierowani na ścieżkę wyznaczona przez władze. Nie ma tu możliwości zorganizowania wizyty w przychodni u specjalisty z pominięciem procedur państwowych.

Ubezpieczenia turystyczne i usługi assistance

Podobnie rzecz się ma w organizacji pomocy w ubezpieczeniach turystycznych. Ubezpieczyciele pomagają w organizacji pomocy w tym zakresie, w jakim pozwalają im na to organy państwa na danym terytorium. Warto uczulać klientów, którzy nie mogą teraz wrócić do kraju, że polisy turystyczne da się przedłużyć. Trzeba to zrobić dzień przed upływem terminu istniejącej już polisy.

Dla klientów w wielu okolicznościach cenne są usługi assistance. Musimy pamiętać, że i w tym obszarze priorytety wyznaczają władze lokalne i państwowe. W okolicznościach spowodowanych przez pandemię może być niemożliwe zorganizowanie transportu, hotelu czy inna pomoc bezpośrednia. Ubezpieczyciele dokładają jednak wszelkich starań, by klienci w jak najmniejszym stopniu odczuli skutki utrudnień. Musimy jednak działać zgodnie z wytycznymi, czy czasowymi ograniczeniami – nie tylko w naszej branży.