- Kategorie: Bez kategorii, Rynek,
Edukacja ubezpieczeniowa? Koniecznie, ale precyzyjnie
Znaczenie edukacji finansowej rośnie, gdy czasy stają mniej pewne, a równowaga domowych budżetów trudniejsza do zachowania. Wiedza, jak oszczędzać mądrze i bezpiecznie, jest cenna. A świadomość, że ubezpieczenia są elementem stabilnego domowego budżetu, nie do przecenienia. Jak sprawić, by była powszechniejsza? Edukować, doradzać, wyjaśniać. To jedna z ważniejszych ról każdej organizacji branżowej, działającej na rynku ubezpieczeniowym w Europie. Zaczynamy cykl, w którym pokażemy wam różne pomysły na akcje edukacyjne, jakie mają europejskie stowarzyszenia branżowe. Zaczynamy jednak od siebie! Co w najbliższym czasie planujemy w PIU? Co zrobiliśmy w ostatnim roku? Edukacja ubezpieczeniowa – co robimy?
W tym tekście znajdziecie dużo linków – zachęcamy do korzystania z materiałów, które tu prezentujemy i przypominamy.
Edukacja ubezpieczeniowa pod znakiem pandemii
Największym wyzwaniem na początku pandemii było pokazanie, że ubezpieczenia działają zdalnie – że cały rynek błyskawicznie na taką obsługę się przestawił. A więc, jak korzystać z tej zdalnej obsługi, jak znaleźć potrzebne informacje, jak kupić ubezpieczenie, czy zlikwidować szkodę. Chcieliśmy uświadomić klientom, że agenci nadal pomagają im w zakupie ubezpieczeń, a likwidacja szkód odbywa się bez problemów. Dla wielu z nich to wcale nie było łatwe i oczywiste. Istotne było też pokazanie, w jaki sposób ubezpieczenia pomagają w kryzysie – i że działają nie tylko w ustawowych czy umownych ramach. To też istotny element edukacji i kształtowania świadomości ubezpieczeniowej. Pokazywaliśmy więc na naszych blogach w kolejnych publikacjach, jak firmy wdrażają rekomendacje proklienckie, jak pomagają dodatkowo w czasie pandemii, jak działają zdalnie. Edukacja ubezpieczeniowa? Postawiliśmy na edukację poprzez nasze serwisy. To miejsca, w których tworzymy narrację.
Zajrzyjcie na przykładowe materiały edukacyjne na blogu ekspertów dla rynku:
https://piu.org.pl/koronawirus-w-europie-jak-sie-ubezpieczyc/
https://piu.org.pl/koronawirus-a-praca-oto-porady-ktore-moga-pomoc-dostosowac-biuro-ubezpieczen-do-wymogow-sanitarnych/
https://piu.org.pl/wolimy-zaklinac-czyli-5-glownych-wnioskow-z-badania-piu/
https://piu.org.pl/zloty-spinacz-dla-piu-kampania-niezaklinaj-i-raport-klimat-ryzyka-docenione/
https://piu.org.pl/zniknie-obowiazek-wozenia-ze-soba-prawa-jazdy-co-w-razie-stluczki/
Edukacja Ubezpieczeniowa – przykładowe materiały na blogu poradnikowym:
Awaria story – ile może kosztować zalane mieszkanie
Jak opłacić składkę ubezpieczenia na życie podczas kryzysu?
Na czym nie warto oszczędzać podczas kryzysu?
Kiedy OC komunikacyjne się nie przedłuży?
Edukacja – budowanie narracji
Od początku funkcjonowania bloga eksperckiego stawiamy na tworzenie artykułów, w których zbieramy wypowiedzi przedstawicieli rynku. To dobry sposób na trudne tematy. Nasze teksty to mapa drogowa ważnych informacji dla dziennikarzy, obserwatorów, ale też rynku – bo dzięki temu łatwiej się zorientować, co kto robi, co kto na dany temat mówi, jak kształtuje swoją ofertę i co jest dla niego najważniejsze.
Jednocześnie wszystkie zagadnienia rynkowe staramy się przełożyć na język poradników, które zamieszczamy na naszym blogu poradnikowym. Poradniki to nie tylko artykuły, ale też infografiki. I te w pierwszej kolejności tworzymy z myślą o agentach. Blog poradnikowy to zasób wiedzy, jak tłumaczyć ubezpieczenia, na co zwracać uwagę. Agenci są bardzo ważnym źródłem wiedzy dla klientów. Niezależnie od pandemii, zdalnie czy osobiście, najlepiej wyjaśniają ubezpieczenia i edukują klientów. Prowadzimy na FB grupę Ubezpieczeniowe know how, w której dzielimy się naszymi materiałami z ponad trzema tysiącami agentów. Infografiki i nasze poradniki na czas lockdownu zostały przyjęte entuzjastycznie, bo to zwłaszcza w kryzysie niesamowicie ułatwia pracę, jak się ma gotowe materiały.
Kampanie edukacyjne – tylko poprzez ambasadorów branży
Z myślą o agentach projektujemy też różne kampanie. Są ambasadorami wszystkich naszych treści edukacyjnych. W maju ubiegłego roku wystartowaliśmy z #nierezygnujzochrony:
A wcześniej, zaangażowaliśmy agentów w kampanię #niezaklinaj.
Przekazywali nasze treści dalej, posługiwali się przygotowanymi przez nas argumentami. Pomogli nam też lepiej zrozumieć, jakiej wiedzy klienci nie mają, co ułatwiło nam dotarcie dokładnie z tym, co było potrzebne. To olbrzymia społeczność, a agenci cieszą się zaufaniem swoich klientów.
Treść jest ważna, ale liczy się też dotarcie
Postawiliśmy na edukację dorosłych i celowane komunikaty. W zależności od zagrożenia, grupy docelowej, sytuacji. Czy jest sens edukować wszystkich, jak działają ubezpieczenia szkolne? Czy lepiej będzie dotrzeć do rodziców i dzieciaków?
Kampanie na Facebooku czy Googlu pozwalają nam precyzyjnie dotrzeć z komunikatami do właściwych grup odbiorców. Dzięki temu działamy dwutorowo. Komunikacja z agentami oraz wsparcie ich w działaniach, o którym pisałam wyżej, to jeden istotny kanał edukacyjny. Drugim są materiały, które klienci otrzymują bezpośrednio. Nasz blog poradnikowy ma kilkanaście stron artykułowych pozycjonowanych na pierwszym miejscu w Googlu. Wiemy więc, że treści, które publikujemy odpowiadają dokładnie zapytaniom ludzi.
Badania świadomości jako element działań edukacyjnych
Precyzja jest tu dla nas bardzo ważna. Posiłkujemy się danymi z wielu już kampanii, które prowadziliśmy, by dobrze dobierać grupy docelowe i przygotowywać treści. Robimy też badania, by zbadać dokładnie stan świadomości Polaków w ważnych dla nas obszarach edukacyjnych.
Przykładem są tu badania, jakie przeprowadziliśmy na kanwie naszego raportu klimatycznego. Dotarliśmy do osób z regionów zagrożonych katastrofami klimatycznymi, by dowiedzieć się, czy wiedzą, na jakie ryzyko są narażeni i jak do niego podchodzą. Dzięki temu dowiedzieliśmy się, że jest ogromna potrzeba, by w prostych materiałach wyjaśniać, jak zachować się w obliczu zagrożenia.
Badaliśmy też świadomość Polaków na temat oszczędzania na emeryturę, by poznać dokładnie ich preferencje i możliwości i na tej podstawie zaprojektować komunikację. W lutym ubiegłego roku przeprowadziliśmy badanie kierowców. Pytaliśmy, jak sami się oceniają, jaki mają stosunek do przepisów drogowych.
Edukacja dzieci
Czy to oznacza, że nie edukujemy dzieci? Nie – również dla dzieci i młodzieży mamy wiele aktywności. Docieramy do nich bezpośrednio, ale też poprzez nauczycieli.
Od lat współpracujemy ze Stowarzyszeniem Krzewienia Edukacji Finansowej, dla którego organizujemy szkolenia dla nauczycieli. Przekazujemy gotowe scenariusze lekcji o ubezpieczeniach instytucjom, które są zainteresowane. Coraz aktywniej włączamy się w działania podejmowane na forum Zespołu roboczego ds. działań edukacyjnych w zakresie funkcjonowania rynku finansowego, gdzie edukacja młodych ludzi jest jednym z priorytetów.
Dlatego nie mogliśmy nie zaplanować też naszego udziału w Global Money Week.
Global Money Week – obecność obowiązkowa!
GMW to inicjatywa OECD poświęcona edukacji dzieci i młodzieży. W Polsce koordynuje ją KNF, który zaprosił różne instytucje do współpracy. Jesteśmy i my. GMW będzie trwał od 22 do 28 marca. Na 25 marca zaplanowaliśmy dwa webinaria dla młodzieży oraz nauczycieli. To będzie dzień z ubezpieczeniami. Szykujemy też specjalne komiksy dla młodszych dzieci, w których za pomocą super bohaterów pokażemy ideę działania ubezpieczeń.