Procedura recenzowania artykułów
-
- Procedura recenzowania artykułów odbywa się zgodnie z zaleceniami określonymi przez MNiSW w publikacji „Dobre praktyki w procedurach recenzyjnych w nauce” (publikacja dostępna na stronie MNiSW).
- Artykuły nadesłane do „Wiadomości Ubezpieczeniowych”, po wstępnej aprobacie członków redakcji, są przesyłane do recenzji. Recenzentami są specjaliści z danego obszaru wiedzy.
- Nadesłane artykuły naukowe są oceniane przez dwóch niezależnych (tzn. nieposiadających afiliacji naukowej, tej samej co autor) recenzentów, z zachowaniem anonimowości autorów i recenzentów (tzw. „double-blind review process”). W przypadku nadesłania glosy lub przeglądu orzecznictwa tekst oceniany jest przez jednego niezależnego recenzenta. Materiały o charakterze nienaukowym (m.in. sprawozdania z konferencji, recenzje książek, wspomnienia i inne materiały) podlegają jednej recenzji członków redakcji.
- Każdy z artykułów jest recenzowany przez co najmniej jednego recenzenta zewnętrznego, czyli osobę spoza rady naukowej i redakcji czasopisma. Członek redakcji ma prawo zrecenzować tekst, jeśli posiada odpowiednią wiedzę i jest to uzasadnione merytorycznie.
- Recenzenci oceniają artykuł według kryteriów uwzględnionych w formularzu recenzji i na tej podstawie formułują jeden z następujących wniosków:
- opublikowanie opracowania w aktualnej postaci,
- opublikowanie opracowania po uwzględnieniu uwag zawartych w recenzji,
- opublikowanie opracowania po przeredagowaniu i ponownej recenzji,
- niedopuszczenie opracowania do publikacji.
- W przypadku sprzecznych opinii recenzentów, redakcja wyznacza trzeciego recenzenta (również z zachowaniem anonimowości) i dopiero po jego opinii podejmuje decyzję dotyczącą publikacji.
- Autorzy otrzymują recenzje w formie pisemnej z zachowaniem anonimowości recenzentów.
- Lista recenzentów jest publikowana raz w roku, po ogłoszeniu ostatniego numeru danego roku, na stronie internetowej redakcji.
- Orientacyjny czas recenzji wynosi dwa miesiące – w uzasadnionych przypadkach może zostać wydłużony, o czym sekretarz redakcji informuje autora.
- Po otrzymaniu dwóch recenzji sekretarz naukowy przesyła recenzje niezwłocznie autorowi, a po otrzymaniu poprawionego tekstu redakcja ocenia, czy uwagi recenzentów zostały należycie uwzględnione przez autora tekstu.
Redakcja nie pobiera żadnych opłat za publikację w czasopiśmie “Wiadomości Ubezpieczeniowe”. Autorzy tekstów nie ponoszą żadnych opłat z tytułu ich publikacji (APCs). Publikowanie treści dostępne są online w systemie open access – bezpłatnie i bez jakiegokolwiek okresu karencji.
Wszystkie publikowane w czasopiśmie teksty udostępniane są nieodpłatnie na podstawie licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0), a publikujący w czasopiśmie Autorzy – zachowując wszelkie prawa autorskie – akceptują warunki licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0).
W czasopiśmie stosowane są zasady etyki publikacyjnej według wytycznych Komiteteu do spraw Etyki Publikacyjnej (COPE – Committee on Publication Ethics). Wytyczne znajdują się tu
W razie naruszenia zasad etyki i nierzetelności naukowej (w szczególności ghostwriting i guest authorship) przypadki te będą ujawniane i dokumentowane.