Procedura recenzowania artykułów

Procedura recenzowania artykułów

    • Procedura recenzowania artykułów odbywa się zgodnie z zaleceniami określonymi przez MNiSW w publikacji „Dobre praktyki w procedurach recenzyjnych w nauce” (publikacja dostępna na stronie MNiSW).
    • Artykuły nadesłane do „Wiadomości Ubezpieczeniowych”, po wstępnej aprobacie członków redakcji, są przesyłane do recenzji. Recenzentami są specjaliści z danego obszaru wiedzy.
    • Nadesłane artykuły naukowe są oceniane przez dwóch niezależnych (tzn. nieposiadających afiliacji naukowej, tej samej co autor) recenzentów, z zachowaniem anonimowości autorów i recenzentów (tzw. „double-blind review process”). W przypadku nadesłania glosy lub przeglądu orzecznictwa tekst oceniany jest przez jednego niezależnego recenzenta. Materiały o charakterze nienaukowym (m.in. sprawozdania z konferencji, recenzje książek, wspomnienia i inne materiały) podlegają jednej recenzji członków redakcji.
    • Każdy z artykułów jest recenzowany przez co najmniej jednego recenzenta zewnętrznego, czyli osobę spoza rady naukowej i redakcji czasopisma. Członek redakcji ma prawo zrecenzować tekst, jeśli posiada odpowiednią wiedzę  i jest to uzasadnione merytorycznie.
    • Recenzenci oceniają artykuł według kryteriów uwzględnionych w formularzu recenzji  i na tej podstawie formułują jeden z następujących wniosków:
      • opublikowanie opracowania w aktualnej postaci,
      • opublikowanie opracowania po uwzględnieniu uwag zawartych w recenzji,
      • opublikowanie opracowania po przeredagowaniu i ponownej recenzji,
      • niedopuszczenie opracowania do publikacji.
    • W przypadku sprzecznych opinii recenzentów, redakcja wyznacza trzeciego recenzenta (również z zachowaniem anonimowości) i dopiero po jego opinii podejmuje decyzję dotyczącą publikacji.
    • Autorzy otrzymują recenzje w formie pisemnej z zachowaniem anonimowości recenzentów.
    • Lista recenzentów jest publikowana raz w roku, po ogłoszeniu ostatniego numeru danego roku, na stronie internetowej redakcji.
    • Orientacyjny czas recenzji wynosi dwa miesiące – w uzasadnionych przypadkach może zostać wydłużony, o czym sekretarz redakcji informuje autora.
    • Po otrzymaniu dwóch recenzji sekretarz naukowy przesyła recenzje niezwłocznie autorowi, a po otrzymaniu poprawionego tekstu redakcja ocenia, czy uwagi recenzentów zostały należycie uwzględnione przez autora tekstu.

    Redakcja nie pobiera żadnych opłat za publikację w czasopiśmie “Wiadomości Ubezpieczeniowe”. Autorzy tekstów nie ponoszą żadnych opłat z tytułu ich publikacji (APCs). Publikowanie treści dostępne są online w systemie open access – bezpłatnie i bez jakiegokolwiek okresu karencji.

    Wszystkie publikowane w czasopiśmie teksty udostępniane są nieodpłatnie na podstawie licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0), a publikujący w czasopiśmie Autorzy – zachowując wszelkie prawa autorskie – akceptują warunki licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0).

    W czasopiśmie stosowane są zasady etyki publikacyjnej według wytycznych Komiteteu do spraw Etyki Publikacyjnej (COPE – Committee on Publication Ethics). Wytyczne znajdują się tu

    W razie naruszenia zasad etyki i  nierzetelności naukowej (w szczególności ghostwriting i guest authorship) przypadki te będą ujawniane i dokumentowane.