Rusza kampania #niezaklinaj pogody – działaj! Klimat się zmienia, zmień przyzwyczajenia!

Autor: Agnieszka Durska

Ponad 230 razy udostępniliście infografikę, w której przypominamy, jakie przeglądy powinni robić właściciele domów. Prawie 9000 osób przeczytało nasz tekst o tym, jak przygotować się na wypadek powodzi. Pogoda ciągle zaskakuje wiele osób. Brakuje wiedzy, jak w prosty sposób ograniczać szkody wynikające z coraz gwałtowniejszych zjawisk pogodowych. Ruszamy więc z kampanią informacyjną – #niezaklinaj pogody.

https://www.facebook.com/nawypadekgdy/photos/a.249348215637143/436447870260509/?type=3&theater

Gwałtowna dekada – #niezaklinaj pogody

W ostatniej dekadzie nie było roku bez gwałtownych zjawisk pogodowych. W 2009 r. powódź nawiedziła Kotlinę Kłodzką. Rok później mieliśmy jedną z największych powodzi w historii kraju. Dziewięć lat temu dotknęła nas też wyjątkowo ostra zima. Wichury, nawałnice i trąby powietrzne nawiedziły nas w 2011 r. Kolejny rok to kolejna ostra zima. Orkan Ksawery w 2013 r. spowodował w Polsce aż pięć ofiar śmiertelnych,  ponad 50 osób zostało poszkodowanych. Ponad 500 było bez prądu. W 2014 i 2015 roku, podobnie jak teraz, borykaliśmy się z suszą. Spore straty w 2016 r. spowodował orkan Barbara. W sierpniu 2017 r. nad Polską przeszła gwałtowna burza, w wyniku której w Suszku zginęły dwie harcerki. Łącznie zginęło sześć osób, ponad 50 zostało rannych. W całym kraju wiatr uszkodził lub zerwał dachy z ponad 4 tys. budynków. W wyniku nawałnicy Lasy Państwowe poniosły najbardziej dotkliwe straty w swojej historii, zniszczeniu uległo 45 ha lasów. Straty samych Lasów oszacowano na 1 mld zł. W tym roku zmagaliśmy się już z trąbą powietrzną i powodzią. #Niezaklinaj pogody. Jak pokazują ostatnie lata, trzeba na nią znaleźć skuteczniejszy sposób.

 

https://www.facebook.com/PolskaIzbaUbezpieczen/photos/a.137373460352411/392729924816762/?type=3&theater

Coraz częściej, coraz groźniej i coraz drożej…

W raporcie pt. „Klimat ryzyka” wraz z Deloitte Polska zbadaliśmy, jak rosną koszty katastrof naturalnych. Bogacimy się, więc wartość majątku, który należy chronić przed skutkami katastrof naturalnych będzie rosła w kolejnych latach. Już dziś w Polsce trzeba chronić przed pożarami, powodziami czy gwałtownym wiatrem prawie dwa razy więcej majątku niż w 1995 r.

By poradzić sobie ze skutkami gwałtownej pogody, niezbędne są ubezpieczenia, ale przede wszystkim prewencja. Na prewencję składają się wspólne działania różnych szczebli administracji, ale też nas samych. Okresowe przeglądy domu, remonty itp. to właśnie elementy prewencji.

W Polsce borykamy się nadal ze sporą luką ubezpieczeniową. Niewystarczająco ubezpieczony jest majątek prywatny, ale też majątek samorządów. W razie katastrofy naturalnej, ciężar likwidacji szkód biorą na siebie władze centralne. To jest mniej efektywne niż stworzenie systemu, w którym zwiększy się rola planowania przestrzennego, prewencji i ubezpieczeń, czego dowodziliśmy w naszym raporcie.

Czy to możliwe? Tak, o ile wzrośnie świadomość ubezpieczeniowa i świadomość zarządzania ryzykiem klimatycznym. Takie działania wymagają czasu, cierpliwości i systematyczności. Trudno też zmierzyć ich efekty. Jednak kropla drąży skałę i jesteśmy jednak przekonani, że trzeba po prostu trzeba działać. Stąd decyzja o kampanii.

Ruszamy z kampanią #niezaklinaj

Dodatkowym impulsem do podjęcia intensywnej akcji informacyjnej jest to, co piszecie na OFA, co pojawia się też w komentarzach pod naszymi postami:

“To ja mam klientkę (ubezpiecza auto, bo musi 😉), a na propozycję ubezpieczenia domu stwierdziła, że polisy przyciągają nieszczęścia i że nie będzie losu kusiła…”

A przecież tak niewiele trzeba, by ograniczyć skutki zapowiadanej nawałnicy. Czasem wystarczy przestawić auto, pochować rzeczy z tarasu czy podwórka, zabezpieczyć okna, zamknąć dobrze drzwi. Zmienić plany – nie jechać w trasę, gdy na niebie są czarne, burzowe chmury. Może nic się nie stanie, burza przejdzie bokiem, a może takie działania sprawią, że uda się uniknąć dużych zniszczeń.

Reaguj!

Chcemy w naszej kampanii uświadamiać ludzi, że muszą aktywnie reagować na zmieniający się klimat. Nie ma co zaklinać pogody. Lepiej działać, zmienić przyzwyczajenia i dbać o majątek – dom, mieszkanie, samochód. Ubezpieczyć się, ale też robić regularne przeglądy, sprawdzać, czy woda odpływa z podwórka po większym deszczu, czy rynny są drożne. Być może wiele osób już tak postępuje. Pytamy o to w specjalnym badaniu, którego wyniki niedługo opublikujemy.

Badanie umożliwi nam dotarcie do osób, dla których zarządzanie ryzykiem klimatycznym czy świadomość ubezpieczeniowa nie są istotne. Mimo że wiele osób pytanych o ubezpieczenia, deklaruje, że są one potrzebne. Głosy od was świadczą o tym, że wiele jest jeszcze doi zrobienia. Podobnie deklarujemy, że prawie wszyscy segregujemy śmieci. A czy na pewno nie mamy sobie nic do zarzucenia w tym?

O tym, że trzeba zwiększać świadomość ubezpieczeniową, świadczą też publikacje prasowe, w których np. po powodzi mówi się wyłącznie o pomocy państwa czy samorządów.

Poradniki – co zrobić w razie alertu

Popularność materiału poradnikowego, który publikowaliśmy w trakcie ostatniej powodzi, skłonił nas do zrobienia na tej kanwie materiału wideo oraz kolejnego poradnika, jak zachować się w czasie nawałnicy. Proste rady, które pokazują krok po kroku, na co zwrócić uwagę, są potrzebne. Dzięki temu stajemy się wrażliwsi na to, co dzieje się wokół nas.

W kampanii publikować będziemy więc takie materiały. Poprosiliśmy też popularnych influencerów o pomoc w propagowaniu wiedzy. Janinę Daily, która wykaże, że ryzyko klimatyczne rośnie. Piotra i Olę Stanisławskich z Crazy Nauka, którzy udowodnią, że piorun może uderzyć w to samo miejsce oraz Jarosława Turałę, który tłumaczy dla nas zjawiska pogodowe. Zaczynamy od burzy. Nasze posty znajdziecie na FB i TT.

Zależy nam na waszym zaangażowaniu – udostępniajcie materiały, dzielcie się wiedzą. Bądźcie ambasadorami dobrej wiedzy ubezpieczeniowej. Chcemy, by trafiła ona również do władz samorządowych, do gmin. Infografiki można wydrukować i powiesić na tablicach ogłoszeń w małych miejscowościach – to ciągle jedno z najważniejszych źródeł informacji w Polsce. Do gmin wyślemy specjalny mailing z materiałami informacyjnymi dla mieszkańców. Postaramy się zrobić sporo szumy, by burmistrzowie i wójtowie otworzyli maile.

Klimat się zmienia, zmień przyzwyczajenia i #niezaklinaj pogody – to nasze hasła i hasztag akcji. Pokażmy, że możemy mówić jednym głosem – wypełnijmy lukę ubezpieczeniową – bądźmy bezpieczni.