2018 r. to kontynuacja inwestycji PIU w podnoszenie użyteczności i funkcjonalności baz statystycznych. Dostęp do danych statystycznych w bazach Izby posiadają krajowe zakłady ubezpieczeń i zagraniczne zakłady ubezpieczeń, które zasilają bazy.
Izba jest źródłem analiz statystycznych i finansowych polskiego rynku ubezpieczeniowego o unikalnym w skali rynku zakresie danych. Od przeszło 6 lat PIU udostępnia członkom co kwartał raport nt. rynku ubezpieczeniowego w Polsce. Raport zawiera omówienie trendów rynkowych, jakie da się zaobserwować na podstawie analizy takich parametrów, jak składka, odszkodowania i świadczenia, koszty, wyniki techniczne i finansowe zakładów ubezpieczeń. Rozbudowana wizualizacja prezentowanych wyników poprzez zawarcie w opracowaniu dużej ilości wykresów sprawia, że raporty stały się przejrzyste i czytelne.
W 2018 r. PIU opracowała w ramach kwartalnych informacji o rynku ubezpieczeniowym również analizę dotyczącą danych europejskiego rynku ubezpieczeń za lata 2015-2016. Dane wykorzystane w opracowaniu PIU pochodzą z Insurance Europe, organizacji zrzeszającej samorządy ubezpieczeniowego z całej Europy. PIU jest członkiem Insurance Europe.
W odpowiedzi na potrzeby zakładów ubezpieczeń PIU uruchomiła w 2018 r. w ramach funkcjonującej aplikacji baz statystycznych roczne sprawozdania finansowe i statystyczne dla Działu I i II. Członkom PIU zostaną udostępnione roczne sprawozdania finansowe i statystyczne zasilone danymi zaudytowanymi przez biegłego rewidenta. Raporty w takiej formie przedstawiają wiarygodny obraz rynku dla działów kontrolingu oraz stanowią podstawę do podejmowania decyzji biznesowych. Raporty obejmują okres od 2015 r. włącznie.
W ramach funkcjonujących, obowiązkowo zasilanych przez zakłady ubezpieczeń z Działu I i Działu II baz, PIU udostępnia również raporty, które są efektem potrzeb członków Izby. Właściwe komisje, podkomisje i zespoły Izby stają się inicjatorem budowy bazy statystycznej o unikalnym w skali rynku zakresie.
Wśród dobrowolnie zasilanych przez zakłady ubezpieczeń bazy gromadzone i udostępniane są następujące raporty:
- miesięczne dane nt. wielkości sprzedaży i wypłaconych odszkodowań wg grup ryzyk I-XVIII Działu II, obejmujące 23 zakłady,
- kwartalne informacje o wielkości nowej sprzedaży ubezpieczeń na życie Działu I, obejmujące 20 zakładów,
- kwartalne informacje nt. sprzedaży ubezpieczeń bancassurance w Dziale I, obejmujące 20 zakładów i 2 oddziały, a w Dziale II – obejmujące 16 zakładów i 2 oddziały,
- kwartalne informacje o sprzedaży ubezpieczeń zdrowotnych w Dziale I, obejmujące 4 zakłady i 1 oddział, zaś Dział II, obejmują 9 zakładów i 2 oddziały.
Raporty wynikowe pochodzące z baz PIU (raportowanych obowiązkowo i dobrowolnie przez członków Izby) wykorzystywane są m.in. do wsparcia szacowania i śledzenia pozycji rynkowej zakładu na tle uczestników baz PIU oraz kondycji rynku. Ponadto służą do analizy sprzedaży i wypłat odszkodowań w ramach wszystkich ryzyk Działu II. Dodatkowo wspomagają profilowanie produktów ubezpieczeniowych i indywidualizację ich taryfikacji.
Platformy wspierające procesy biznesowe w zakładach ubezpieczeń
Baza danych PIU zawierająca informacje o przyczynach rozwiązania umów pośrednictwa ubezpieczeniowego między zakładami ubezpieczeń a agentami
Od 2006 r. w PIU funkcjonuje baza, której celem jest przekazywanie na wniosek zakładu ubezpieczeń oraz pośrednika ubezpieczeniowego, którego dane dotyczą, informacji o przyczynach rozwiązania umów pośrednictwa ubezpieczeniowego między zakładem ubezpieczeń a agentem. Na 2018 r. przypadają dwa istotne z punktu widzenia działalności ubezpieczeniowej wydarzenia. Pierwsze to uchylenie w całości ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym i zastąpienie jej ustawą z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń, która obowiązuje od 1 października 2018 r. Ustawa o dystrybucji ubezpieczeń stanowi implementację do krajowego porządku prawnego przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/97 z dnia 20 stycznia 2016 r. w sprawie dystrybucji ubezpieczeń (IDD, ang. Insurance Distribution Directive).
Drugie to prace legislacyjne nad aktami wykonawczymi do ustawy o dystrybucji ubezpieczeń. Wśród na nowo projektowanych aktów wykonawczych znalazł się również projekt rozporządzenia ministra finansów w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz udostępniania informacji z tego rejestru, które miało zastąpić dotychczas obowiązujące rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 września 2006 r. w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz sposobu udostępniania informacji z tego rejestru (Dz. U. nr 178, poz. 1316).
Prace nad projektem rozporządzenia, będącego realizacją delegacji art. 52 ust. 10 ustawy o dystrybucji ubezpieczeń, zakończyły się z końcem 2018 r. w Dzienniku Ustaw z dnia 29 grudnia 2018 r. poz. 2467 zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2018 r. w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz udostępniania informacji z tego rejestru. Projektodawca wskazał, że rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 15 stycznia 2019 r., co determinuje podjęcie przez zarząd PIU prac modernizujących bazę w 2019 r.
System Obsługi Porozumienia Regresowego
W 2018 r. prowadzone były prace modernizujące technologicznie system obsługi porozumienia regresowego w ubezpieczeniach komunikacyjnych i wdrożenie analogicznego rozwiązania dla ubezpieczeń majątkowych.
Z systemu wspierającego zakłady ubezpieczeń w obsłudze roszczeń regresowych w ubezpieczeniach komunikacyjnych korzystało 17 zakładów ubezpieczeń i 2 oddziały. W sumie, od momentu uruchomienia na wniosek Komisji Likwidacji Szkód w PIU aplikacji, tj. od października 2014 r., w systemie zarejestrowano ponad 60 224 roszczenia regresowe.
System do dokonywania rozliczeń między zakładami ubezpieczeń (Aplikacja BLS)
Jednym z zadań PIU (art. 426 ust. 2 pkt 9 ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej) jest tworzenie systemu rozliczeń i dokonywanie rozliczeń pomiędzy zakładami ubezpieczeń wykonującymi na zlecenie innego zakładu ubezpieczeń czynności ubezpieczeniowe oraz gromadzenie, przetwarzanie i udostępnianie informacji dotyczących rozliczeń między uczestnikami tego systemu. W ramach realizacji tego zadania Izba pełni nadzór nad sprawnym funkcjonowaniem Aplikacji BLS, tj. programu komputerowego do wspomagania wzajemnych rozliczeń stron umowy o współpracy w zakresie bezpośredniej likwidacji szkód (umowa). Narzędzie to służy głównie do ustalania wysokości ryczałtów, które co do zasady stanowią podstawę systemu rozliczeń. Na podstawie danych gromadzonych w Aplikacji BLS Centrum Rozliczeń jako komórka organizacyjna Izby opracowuje statystyki, cyklicznie udostępniając je stronom umowy w zakresie, jaki jest niezbędny do nadzoru nad prawidłowym funkcjonowaniem systemu BLS.
Z aplikacji korzysta (według stanu na koniec 2018 r.) 8 zakładów ubezpieczeń będących stronami umowy BLS. Do końca 2018 r. w systemie zostało rozliczonych 163 078 spraw szkodowych.
Porównywarka wyroków sądowych
W bazie gromadzone są zanonimizowane prawomocne wyroki sądowe, wydane po 1 stycznia 2015 r., dotyczące zadośćuczynienia (Dział II, grupa 10, a także grupy XI-XIII). Celem bazy jest wsparcie zakładów ubezpieczeń i optymalizacja procesu wyszukiwania i porównywania przez użytkowników informacji z wprowadzonych do bazy zanonimizowanych wyroków sądowych po zadanych przeszło 100 kryteriach wyszukiwania w zakresie: roszczeń poszkodowanego, roszczeń uprawnionego, postępowania likwidacyjnego, etapu sądu I instancji, II instancji oraz Sądu Najwyższego. Aplikacja PIU zawiera mierzalne i porównywalne dane szkody osobowej, która zakończyła się prawomocnym wyrokiem (ze wszystkich etapów procedowania).
Na koniec 2018 r. w Porównywarce wyroków sądowych zgromadzonych zostało ponad 8,7 tys. zanonimizowanych prawomocnych wyroków, w tym m.in. 4,5 tys. wydanych z art. 448 kc oraz 2,5 tys. z art. 446 kc