Działalność komisji, podkomisji, grup ekspertów oraz zespołów i grup roboczych

W 2018 r. funkcjonowały następujące komisje, podkomisje, grupy ekspertów oraz zespoły i grupy robocze PIU:

Komisje, podkomisje i grupy ekspertów

  • Komisja ekonomiczno-finansowa
    • Podkomisja ds. Solvency II
    • Podkomisja ds. rachunkowości i sprawozdawczości ubezpieczeniowej
    • Podkomisja ds. opodatkowania działalności ubezpieczeniowej
    • Podkomisja ds. audytu i kontroli wewnętrznej
    • Grupa ekspertów ds. przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy
    • Grupa ekspertów ds. FATCA i CRS (do maja 2018 r.)
  • Komisja zarządzania informacja ubezpieczeniową
    • Grupa ekspertów ds. wdrożenia RODO
  • Komisja ds. przeciwdziałania przestępczości ubezpieczeniowej
    • Podkomisja ds. przeciwdziałania przestępczości w ubezpieczeniach na życie (do lutego 2018 r.)
    • Grupa ekspertów ds. cyberbezpieczeństwa (od listopada 2018 r.)
    • Grupa ekspertów ds. szkoleń (od listopada 2018 r.)
  • Komisja ds. public relations
  • Komisja ubezpieczeń na życie
    • Podkomisja ds. pośrednictwa ubezpieczeń na życie
    • Grupa ekspertów ds. długoterminowego oszczędzania
  • Komisja ds. towarzystw ubezpieczeń wzajemnych
  • Komisja ds. likwidacji szkód
    • Grupa ekspertów ds. standaryzacji szkód osobowych
    • Grupa ekspertów ds. procesów i procedur likwidacji szkód komunikacyjnych
  • Komisja ubezpieczeń majątkowych
    • Grupa ekspertów ds. umowy o wzajemnym uznawaniu roszczeń regresowych w ubezpieczeniach majątkowych
    • Podkomisja ds. reasekuracji
    • Podkomisja ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej
    • Podkomisja ubezpieczeń rolnych
    • Podkomisja ubezpieczeń należności
    • Podkomisja ubezpieczeń finansowych
    • Podkomisja ds. dystrybucji ubezpieczeń majątkowych
      • Grupa ekspertów ds. „Multiofwca” (od listopada 2018 r.)
      • Grupa ekspertów ds. dobrych praktyk we współpracy z brokerami (od listopada 2018 r.)
      • Grupa ekspertów ds. szkoleń zawodowych (od listopada 2018 r.)
  • Komisja ubezpieczeń komunikacyjnych
    • Grupa ekspertów ds. CEPiK
  • Komisja ubezpieczeń zdrowotnych i wypadkowych
  • Komisja prawno-legislacyjna

 

Zespoły i grupy robocze

  • Grupa robocza ds. programu Mieszkanie Plus
  • Grupa robocza ds. reklamacji i klientów
  • Grupa robocza ds. ubezpieczeń NNW dzieci i młodzieży szkolnej
  • Zespół ds. bancassurance i sprzedaży affinity
  • Zespół ds. digitalizacji procesów w sektorze ubezpieczeń
  • Zespół ds. kadr ubezpieczeniowych
  • Zespół ds. ubezpieczeń ochrony prawnej
  • Zespół ds. ubezpieczeń turystycznych
  • Zespół ds. zarządzania ryzykiem katastrof naturalnych

Diagram pokazujący strukturę samorządu ubezpieczeniowego wg stanu na koniec 2018 r.

 

Komisja ekonomiczno-finansowa

Przewodniczący: Zygmunt Kostkiewicz

Sekretarz: Jan Piątek

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 6

Najważniejsze spotkania i rekomendacje

  • W 2018 r., jak i w latach poprzednich, komisja pełniła funkcje koordynujące w stosunku do 4 działających w jej ramach podkomisji (tj. podkomisji ds. rachunkowości i sprawozdawczości, podkomisji ds. opodatkowania działalności ubezpieczeniowej, podkomisji ds. Solvency II oraz podkomisji ds. audytu i kontroli wewnętrznej).
  • W ramach działań z zakresu wszystkich podkomisji odbyły się konsultacje i spotkania dotyczące omówienia i wypracowania uwag zakładów ubezpieczeń do zmienionej metodyki BION.  Udział przewodniczącego komisji w posiedzeniach Economics & Finance Committee (EcoFin) w Insurance w Brukseli.

Najważniejsze opinie i konsultacje

  • Komisja wypracowała stanowisko rynku ubezpieczeniowego poprzez sformułowanie wielu uwag i postulatów do UKNF, dotyczących Metodyki Badania i Oceny Nadzorczej (BION) zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji. W wyniku działań Izby wiele postulatów zostało uwzględnionych przez UKNF w nowej metodyce BION. Efektem tych działań było spotkanie przedstawicieli zakładów z pracownikami UKNF i wprowadzenie części postulowanych zmian do metodyki BION dotyczącej oceny za 2017 r.
  • Komisja przeprowadziła dyskusję dotyczącą wizyt nadzorczych KNF w zakładach ubezpieczeń i wypracowała stanowisko, które zostało przesłane przez PIU do KNF.
  • Komisja dokonała analizy i wypracowała stanowisko do przygotowanego przez EIOPA „Dokumentu do dyskusji w sprawie finansowania restrukturyzacji i gwarancji ubezpieczeń na poziomie krajowym”.
  • Komisja na wspólnym posiedzeniu z podkomisją ds. Solvency II przygotowała stanowisko do propozycji obniżenia stopy risk margin w regulacjach Solvency II.

Podkomisja ds. Solvency II

Przewodniczący: Robert Pusz

Sekretarz: Jan Piątek

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 5

Najważniejsze spotkania i rekomendacje

  • Wypracowanie zestawu uwag do projektu metodyki BION za 2017 r. Uwagi te zostały przesłane przez PIU do KNF.
  • Udział w spotkaniu z przedstawicielami UKNF, mającym na celu omówienie uwag zakładów ubezpieczeń zgłoszonych do metodyki BION oraz odniesienie się do nich przedstawicieli UKNF.
  • Członkowie podkomisji wymienili stanowiska dotyczące bieżących spraw z Solvency II, w tym sprawozdawczości SFCR, RSP oraz QRT.
  • Przewodzenie dyskusji i analiza wpływu na poziom środków własnych zakładu ubezpieczeń przy ich wyliczaniu według formuły standardowej przy zmianie maksymalnej szkody netto w ryzyku pożaru w promieniu 200 m z wartości brutto na netto.
  • Wymiana stanowisk dotyczących testów stresów dla KNF.
  • Wymiana uwag i stanowisk dotyczących ustalenia rezerw dla grupy X dla potrzeb wypełnianej przez zakłady ubezpieczeń ankiety KNF.
  • Udział przewodniczącego podkomisji w posiedzeniu Grupy Solvency II w Insurance Europe w Brukseli.

Najważniejsze opinie i konsultacje

  • Członkowie podkomisji omówili uwagi i wątpliwości dotyczące bieżącego raportowania na rzecz organu nadzoru w ramach reżimu Solvency II.
  • Przygotowanie pisma do KNF dotyczącego problemów dotyczących wypełnienia ankiety ustalenia rezerw dla grupy 10.
  • Przygotowanie wystąpienia do Przewodniczącego KNF w związku z przeprowadzanym na poziomie europejskim przeglądem wdrożenia oraz działania przepisów Dyrektywy Solvency II, który może stanowić podstawę potencjalnych zmian tych przepisów na poziomie europejskim, o niezmienianie przepisów Solvency II. W wystąpieniu tym PIU – na wniosek podkomisji – zwróciła się do KNF o przedstawienie zakładom ubezpieczeń wyników przeprowadzonego przez KNF ćwiczenia dotyczącego korekty z tytułu zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat oraz ryzyka stopy procentowej.
  • Wypracowanie stanowiska dotyczącego przygotowania przez PIU odpowiedzi na propozycję EIOPA dotyczącą gwarancji wypłacalności zakładów ubezpieczeń.
  • Przygotowanie, wspólnie z komisją ekonomiczno-finansową, stanowiska dotyczącego propozycji obniżenia stopy risk margin w regulacjach Solvency II.
  • Wypracowanie propozycji tematów seminariów do planu CEDUR UKNF na 2019 r. z zakresu Wypłacalność II (tematy przesłane przez PIU do KNF na jego prośbę).

Podkomisja ds. rachunkowości i sprawozdawczości ubezpieczeniowej

Przewodniczący: Jan Terlecki

Sekretarz: Jan Piątek

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 1

Najważniejsze spotkania i rekomendacje

  • Uzgodnienie tematyki dorocznego seminarium z zakresu rachunkowości.
  • Dokonanie wyboru audytora do przeprowadzenia dorocznego seminarium z zakresu rachunkowości.
  • Analiza potencjalnych skutków brexitu w obszarze badania sprawozdań finansowych zakładów ubezpieczeń.

Najważniejsze opinie i konsultacje

  • Wypracowanie propozycji tematów seminariów do planu CEDUR UKNF na 2019 r. z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości finansowej (tematy przesłane przez PIU do KNF).

Najważniejsze konferencje i seminaria

  • 11 grudnia 2018 r. w Warszawie odbyło się seminarium „Zamknięcie roku – wpływ zmian regulacyjnych na rachunkowość i sprawozdawczość zakładów ubezpieczeń” przygotowane wspólnie z KPMG.

Podkomisja ds. opodatkowania działalności ubezpieczeniowej

Przewodnicząca: Anna Kacprowska

Sekretarz: Jan Piątek

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 5

Najważniejsze spotkania i rekomendacje

  • Członkowie podkomisji uczestniczyli w pracach nad wypracowaniem koniecznych zmian w organizacji i w procesach korzystania z usług zewnętrznych przez zakłady ubezpieczeń w związku z uchyleniem zwolnienia od podatku VAT usług pomocniczych do usług ubezpieczeniowych.
  • Przeprowadzenie wraz z przedstawicielami firmy doradczej PwC warsztatów dotyczących podatku VAT w działalności agencyjnej na rzecz zakładów ubezpieczeń.
  • Rekomendowanie Zarządowi PIU skorzystania z zewnętrznego doradcy podatkowego do współpracy w zakresie wypracowania wspólnego stanowiska branży ubezpieczeniowej do:
    • projektu z 4 lipca 2018 r. ustawy – Ordynacja podatkowa,
    • projektu z 6 sierpnia 2018 r. ustawy – o Rzeczniku Praw Podatnika,
    • projektu z 6 lipca 2018 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Ordynacja podatkowa i ustawę o Rzeczniku Praw Podatnika,
    • projektu z 15 lipca 2018 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw,
    • projektu z 24 sierpnia 2018 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
  • Wypracowanie uwag i propozycji dotyczących konsultowanych przez Ministerstwo Finansów objaśnień do nowych przepisów o cenach transferowych oraz o raportowanych schematach podatkowych (odpowiednie pisma PIU przesłała do Ministerstwa Finansów).

Najważniejsze opinie i konsultacje

  • Podkomisja skonsultowała i wymieniła stanowiska dotyczące wpływu i koniecznych zmian w zakładach ubezpieczeń (głównie w zakresie outsourcingu usług ubezpieczeniowych) w związku z wprowadzonymi zmianami w ustawie o podatku od towarów i usług.
  • Podkomisja wypracowała szerokie stanowiska branży ubezpieczeniowej do projektu wielu ustaw i rozporządzeń dotyczących zmian podatkowych. Dodatkowo każdorazowo ustalono działania w zakresie przygotowywania i zgłoszenia przez PIU uwag do poszczególnych projektów.
  • Wypracowanie tematyki oraz wybór firmy audytorskiej do przeprowadzenia dorocznego seminarium z zakresu podatków.
  • Wypracowanie stanowiska branży ubezpieczeniowej do prowadzonych przez Ministerstwo Finansów konsultacji dotyczących wprowadzenia do polskiego prawa obowiązku raportowania schematów podatkowych. Wypracowane stanowisko PIU przesłała do Ministerstwa Finansów.

Najważniejsze konferencje i seminaria

  • 11 grudnia 2018 r. w Warszawie odbyło się seminarium „Podatki w branży ubezpieczeniowej” przygotowane wspólnie z Deloitte.

Podkomisja ds. audytu i kontroli wewnętrznej

Przewodnicząca: Monika Rosa

Sekretarz: Rafał Socha

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 8

Najważniejsze spotkania i rekomendacje

  • Publikacja czterech „Programów audytu” – „Outsourcing”, „Skargi i reklamacje”, „Zarządzanie siecią własną” oraz „Zarządzanie zmianą IT”.
  • Rozpoczęcie prac nad kolejnymi programami audytu wybranych obszarów działalności zakładów ubezpieczeń.
  • Udział przedstawicieli podkomisji w szkoleniu KNF dotyczącym adekwatności produktu.
  • Udział w spotkaniu z przedstawicielami UKNF, mającym na celu omówienie uwag zakładów ubezpieczeń zgłoszonych do metodyki BION oraz odniesienie się do nich przedstawicieli UKNF.
  • Uzgodnienie tematyki i prowadzących poszczególne panele seminarium audytowego.
  • Rozpoznanie bieżących spraw dotyczących audytu i kontroli wewnętrznej i dyskusja nad nimi.

Najważniejsze konferencje i seminaria

  • Podkomisja zorganizowała 10 września 2018 r. w Warszawie seminarium połączone z warsztatami pt. „Audyt przyszłości”. Wielu członków podkomisji wystąpiło w roli prelegentów lub prowadzących warsztaty.

Grupa ekspertów ds. przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy

Przewodniczący: Jakub Niedźwiedzki

Sekretarz: Jan Piątek

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 8

Najważniejsze spotkania i rekomendacje

  • Grupa dokonała szczegółowej analizy i oceny zapisów nowej ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (AML). Przeprowadzono szeroką dyskusję nad poszczególnymi zapisami ustawy odnoszącymi się w sposób bezpośredni lub pośredni do zakładów ubezpieczeń.
  • Przeprowadzono szeroką dyskusję nad możliwością wdrożenia przez zakłady ubezpieczeń nowej ustawy AML oraz zmian, jakie należy wprowadzić w organizacji procesu sprzedaży i likwidacji szkód, aby można było wypełnić wymagania zapisów ustawy.
  • Udział w zorganizowanym 15 lutego 2018 r. przez PIU we współpracy z kancelarią Bird & Bird szkoleniu dotyczącym projektowanych zmian ustawowych w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Szkolenie dotyczyło przede wszystkim nowych rozwiązań ustawowych w zakresie obowiązku dokonywania oceny ryzyka przez zakłady ubezpieczeń, zmian w przepisach dotyczących identyfikacji beneficjentów rzeczywistych i osób zajmujących eksponowane stanowiska polityczne (PEP) oraz zwiększenia kar za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.
  • Przeprowadzenie szerokiej dyskusji nad modelem własnej oceny ryzyka, jaki musi przygotować zakład ubezpieczeń w kontekście realizacji zapisów nowej ustawy AML.
  • Przygotowanie wzorcowego modelu własnej oceny ryzyka dla zakładu ubezpieczeń.
  • Grupa ekspertów w poszerzonym składzie przekazała uwagi do Ministerstwa Finansów do projektu zmian do ustawy z 10 października 2018 r.  o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw.
  • Uczestnictwo członków grupy w szkoleniu KNF dotyczącym stosowania nowej ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Najważniejsze opinie i konsultacje

  • Wypracowanie stanowiska branży ubezpieczeniowej do projektu ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu i przekazanie go do Sejmu (druk sejmowy 2233).
  • Przygotowanie najważniejszych z punktu widzenia zakładów ubezpieczeń problemów dla kancelarii Bird & Bird mającej przeprowadzić szkolenie dla członków PIU z nowej ustawy AML.
  • Przygotowanie listy pytań do Ministerstwa Finansów dotyczących rozumienia treści określonych zapisów nowej ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (odpowiednie pismo z pytaniami i stanowiskiem branży ubezpieczeniowej PIU przesłała do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej, (GIIF)).
  • Przygotowanie listy pytań do KNF dotyczących stosowania określonych zapisów nowej ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (odpowiednie pismo z pytaniami i stanowiskiem branży ubezpieczeniowej PIU przesłała do KNF).
  • Przygotowanie kolejnej listy zapytań do Ministerstwa Finansów dotyczących wdrożenia określonych zapisów nowej ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (odpowiednie pismo z pytaniami i stanowiskiem branży ubezpieczeniowej PIU przesłała do GIIF).
  • Wypracowanie propozycji tematów seminariów do planu CEDUR UKNF na 2019 r. z zakresu przepisów nowej ustawy AML (tematy zostały przesłane przez PIU do KNF na jego prośbę).
  • Przygotowanie pisma do GIIF w odpowiedzi na interpretację (komunikat GIIF) w zakresie identyfikacji i weryfikacji tożsamości klienta na odległość.

Grupa ekspertów ds. FATCA i CRS (do maja 2018 r.)

Przewodniczący: Jakub Niedźwiedzki

Sekretarz: Rafał Socha

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 1

Najważniejsze spotkania i rekomendacje

  • Członkowie grupy omówili uwagi i wątpliwości zakładów ubezpieczeń dotyczących wdrożenia FATCA i CRS.

Komisja zarządzania informacją ubezpieczeniową

Przewodniczący: Wojciech Gruszecki do sierpnia 2018 r., Ambroży Wójcik od listopada 2018 r.

Sekretarz: Mariusz Kuna

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 2

Najważniejsze opracowania i rekomendacje

  • W kręgu zainteresowań prac komisji znalazł się projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej oraz niektórych innych ustaw i znaczeniu wykorzystywania środków identyfikacji elektronicznej do uwierzytelnienia w systemach publicznych udostępniających e-usługi publiczne.
  • Komisja prowadziła również konsultacje projektu ustawy o zasadach pozyskiwania informacji o niekaralności osób ubiegających się o zatrudnienie i osób zatrudnionych w podmiotach sektora finansowego.
  • Analizowano wpływ projektu ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa na branżę ubezpieczeniową.
  • Komisja zainicjowała współpracę ze Związkiem Banków Polskich w ramach konsultacji założeń do interfejsu dla usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego (PSD2).

Najważniejsze opinie i konsultacje

  • Komisja konsultowała udostępnioną przez Związek Banków Polskich do publicznej konsultacji dokumentację biznesową i techniczną standardu interfejsu PolishAPI, który został przygotowany na potrzeby usług świadczonych przez strony trzecie na podstawie dostępu do rachunków płatniczych (są to usługi wprowadzane przez znowelizowaną dyrektywę w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego PSD2). Komisja pozytywnie oceniła szanse na budowę jednolitego i otwartego standardu interfejsu dla nowych usług. Wykorzystanie interfejsu daje realną szansę na modernizację procesów rozliczeniowych zakładów z klientami oraz podmiotami stanowiącymi otoczenie zakładu: agentami, rzeczoznawcami itd. Interfejs daje równolegle szansę na wprowadzenie zupełnie nowych procedur rozliczeń oraz charakteru produktów i usług. Prace będą kontynuowane w 2019 r.

Grupa ekspertów ds. wdrożenia RODO

Przewodniczący: Ambroży Wójcik

Sekretarz: Anna Kwiatkowska

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 14

Najważniejsze opracowania i rekomendacje

  • Analiza oddziaływania na zakłady ubezpieczeń Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 z dn. 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (tzw. ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
  • Analiza wpływu przepisów projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia 2016/679 na działalność ubezpieczycieli.
  • Analiza projektu ustawy o ochronie danych osobowych i wpływu przepisów na działalność zakładów ubezpieczeń, w szczególności unormowanie trybu zatwierdzania kodeksu postępowania, nowe kompetencje organu do spraw ochrony danych osobowych, postępowanie w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych oraz kontrola przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych, w tym także odpowiedzialność cywilna, karna i administracyjne kary pieniężne za naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych.
  • Grupa ekspertów zaangażowała się w prace na forum Ministerstwa Cyfryzacji. W ramach Grupy roboczej ds. ochrony danych osobowych w ministerstwie powstały interdyscyplinarne zespoły robocze, których prace ukierunkowane były na rozwiązanie bieżących problemów w poszczególnych sektorach, m.in. w służbie zdrowia, administracji, na rynku finansowym czy w edukacji. PIU zakwalifikowana została do pracy zespołu ds. telekomunikacji i finansów (FinTech). W 2018 r. prace zespołu ukierunkowane były na przygotowanie poradnika, który odpowiadałby na najważniejsze pytania związane ze stosowaniem prawa o ochronie danych osobowych.  Efektem współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji był opublikowany w listopadzie 2018 r. „RODO. Poradnik dla sektora FinTech”.
  • Z początkiem 2018 r. zakończył się cykl warsztatów w PIU przygotowujących ubezpieczycieli do wdrożenia rozporządzenia 2016/679. Rozwiązania wypracowane podczas warsztatów uwzględnione zostaną w toku dalszych prac PIU w projekcie Kodeksu postępowania w zakresie ochrony danych osobowych w ubezpieczeniach.

Najważniejsze opinie i konsultacje

  • We współpracy z kancelarią prawną Traple Konarski Podrecki sp. j. dla członków PIU przygotowane zostały wzory klauzul informacyjnych oraz klauzul zgody na przetwarzanie danych osobowych. Materiał został opracowany w ramach warsztatów przygotowujących zakłady ubezpieczeń do wdrożenia przepisów rozporządzenia 2016/679, które organizowało PIU na forum grupy ekspertów ds. wdrożenia RODO. Specjaliści z kancelarii prawnej uwzględnili w dokumencie uwagi zgłaszane przez członków PIU i grupy ekspertów w trakcie warsztatów oraz wytyczne ekspertów unijnych (Grupy Roboczej „Art. 29”) dotyczące zgody (WP259). We wzorach zawarto wszystkie informacje, które powinny być podane osobie, której dane dotyczą, zgodnie z art. 13 RODO.
  • Rozporządzenie 2016/679 obowiązuje od 25 maja 2018 r., ale prace nad rządowym projektem wdrażającym przepisy tego rozporządzenia nie zostały zakończone w 2018 r. Stąd decyzją członków grupy ekspertów było przygotowanie jednolitego podejścia branży ubezpieczeniowej w okresie przejściowym. Przy współpracy z kancelarią prawną Traple Konarski Podrecki sp. j. opracowana została, wyłącznie dla członków PIU analiza dotycząca oceny skutków prawnych braku przyjęcia, proponowanego przez PIU brzmienia przepisów związanych z uchwaleniem przepisów projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia 2016/679. Ponadto analizie poddane zostało proponowane podejście branży ubezpieczeniowej w tzw. okresie przejściowym, związanym z wdrożeniem przepisów RODO, tj. do czasu uchwalenia ustawy.
  • PIU aktywnie uczestniczyła w pracach legislacyjnych nad projektem ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia 2016/679 (poprzednia nazwa projektu ustawy – przepisy wprowadzające ustawę o ochronie danych osobowych). W 2018 r. prowadzone były intensywne konsultacje nad przeszło 7 wersjami projektu ustawy o zmianie ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej wdrażającej przepisy rozporządzenia 2016/679. PIU przy współpracy z kancelarią prawną CMS Cameron McKenna Nabarro Olswang Pośniak i Sawicki sp.k. przekazała do podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia 2016/679 (druk nr 3050) ocenę proponowanych zmian art. 41 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, objętych rządowym projektem ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia 2016/679 (druk sejmowy nr 3050), w kontekście podstaw (przesłanek) przetwarzania szczególnych kategorii danych osobowych (tzw. danych osobowych wrażliwych) w celach zawarcia i wykonania umowy ubezpieczenia. W swej opinii PIU skupiła się na przedstawieniu argumentów przemawiających za skorzystaniem z przesłanki art. 9 ust. 2 lit. g) RODO, dopuszczającej przetwarzanie danych osobowych wrażliwych w sytuacji, gdy jest to niezbędne ze względów związanych z ważnym interesem publicznym.

Najważniejsze konferencje i seminaria

  • Seminarium w formie warsztatu nt. wpływu wytycznych Grupy Roboczej Art. 29 ds. ochrony danych osobowych, dotyczące zgody na mocy rozporządzenia 2016/679, przyjęte 28 listopada 2018 r. (17/PL WP259), na wzory klauzul informacyjnych oraz klauzul zgody na przetwarzanie danych osobowych oraz wpływie mechanizmów certyfikacji, o których mowa w art. 42 RODO. Tematem seminarium była również odpowiedzialność administracyjna, cywilna i karna na gruncie RODO.
  • Członkowie grupy ekspertów uczestniczyli dwukrotnie (w styczniu i we wrześmiu 2018 r.) w warsztatach organizowanych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych poświęconych przygotowaniu branżowych kodeksów postępowania. założeniach i kryteriach, jakie powinien spełniać podmiot monitorujący. Kodeks w rozumieniu RODO będzie miał rangę instrumentu o charakterze prawnym, dlatego też Europejska Rada Ochrony Danych, zgodnie z art. 41 ust. 3 RODO, opracuje kryteria akredytacji podmiotu monitorującego opracowany kodeks postępowania oraz zgodnie z art. 43 ust. 3 kryteria akredytacji podmiotu certyfikującego. Wydanie kryteriów przez EROD zapowiedziano na przełom 2018 i 2019 r. Mimo że o tworzeniu kodeksów postępowań mowa była w uchylonej Dyrektywie 95/46/WE, to RODO podnosi rangę tego dokumentu i wprowadza kryteria oraz wymogi względem podmiotów uczestniczących w procesie tworzenia, konsultacji, opiniowania, zatwierdzania i realizacji mechanizmu certyfikacji.

Komisja ds. przeciwdziałania przestępczości ubezpieczeniowej

Przewodniczący: Tomasz Cichoń

Sekretarz: Ewa Czapska, od września Justyna Obszyńska

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 4

Najważniejsze opracowania i rekomendacje

  • Raport „Analiza danych dotyczących przestępstw ujawnionych w 2017 r. w związku z działalnością zakładów ubezpieczeń” ukazujący rozkład zjawiska w poszczególnych grupach produktów ubezpieczeniowych.

Najważniejsze opinie i konsultacje

  • Wpływ zapisów RODO, FinTech oraz cyberzagrożeń na obszar przestępczości ubezpieczeniowej.
  • Konsultacje projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz ustawy – Prawo o ruchu drogowym (w sprawie zwalczania procederu ingerowania we wskazanie licznika przebiegu pojazdu).
  • Konsultacja projektu ustawy o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości.
  • Współpraca z Komendą Główną i Komendą Stołeczną oraz komendami wojewódzkimi Policji.
  • Współpraca z Prokuraturą Krajową.

Najważniejsze konferencje i seminaria

  • XXI Międzynarodowa Konferencja „Przestępczość ubezpieczeniowa” 25-26 kwietnia 2018 r. w Szczecinie. Edycja poświęcona została aktualnym problemom z obszaru przeciwdziałania przestępczości ubezpieczeniowej.
  • I Konferencja PIU i SGH „Przeciwdziałanie cyberprzestępczości ubezpieczeniowej” 19 czerwca 2018 r. w Warszawie. Konferencja to odpowiedź na potrzebę utworzenia struktur umożliwiających zakładom ubezpieczeń wspólne przeciwdziałanie cyberprzestępczości w obliczu pojawiających się cyberzagrożeń na rynku finansowym, w tym na rynku ubezpieczeniowym oraz w konsekwencji przepisów prawnych o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa. Była to okazja do pierwszych dyskusji przedstawicieli rynku ubezpieczeniowego na temat podejścia zakładów ubezpieczeń do cyberbezpieczeństwa, umożliwiająca pozyskanie wskazówek, jakie wspólne działania rynek ubezpieczeniowy powinien podjąć na rzecz współpracy w tym obszarze, m.in. poprzez wypracowanie mechanizmów informowania o incydentach.
  • X Seminarium szkoleniowe „Współpraca Policji, zakładów ubezpieczeń i innych instytucji rynku ubezpieczeniowego w zakresie zapobiegania, ujawniania oraz zwalczania przestępczości ubezpieczeniowej” w Szczytnie 20-21 września 2018 r. Jubileuszowa edycja poświęcona była trendom w obszarze przestępczości ubezpieczeniowej, metodom ich wykrywania i przeciwdziałania.
  • Warsztaty specjalistyczne dla funkcjonariuszy Policji organizowane w Komendach Wojewódzkich Policji, Komendzie Stołecznej Policji na temat przestępczości ubezpieczeniowej.
  • Warsztaty czterostronne z przedstawicielami zakładów ubezpieczeń, Policji, Prokuratury, Krajowej Administracji Skarbowej i Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska.
  • Spotkania edukacyjno-informacyjne z przedstawicielami prokuratur okręgowych i regionalnych.

Podkomisja ds. przeciwdziałania przestępczości w ubezpieczeniach na życie (do lutego 2018 r.)

Przewodniczący: Piotr Raubo

Sekretarz: Ewa Czapska

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 1

Uchwałą zarządu PIU z 15 lutego 2018 r. podkomisja została rozwiązana.

Grupa ekspertów ds. cyberbezpieczeństwa (od listopada 2018 r.)

Przewodniczący: Bartosz Zbyszewski

Sekretarz: Justyna Obszyńska

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 1

Pierwsze posiedzenie grupy miało na celu ukonstytuowanie grupy, wybranie składu i omówienie koncepcji działań.

Grupa ekspertów ds. szkoleń (od listopada 2018 r.)

Przewodnicząca: Agata Osewska

Sekretarz: Justyna Obszyńska

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 1

Pierwsze posiedzenie grupy miało na celu ukonstytuowanie grupy, wybranie składu i omówienie koncepcji działań oraz planowanych szkoleń i konferencji.

Komisja ds. public relations

Przewodnicząca: Aleksandra Leszczyńska

Sekretarz: Marcin Tarczyński

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 12

Najważniejsze opracowania i rekomendacje

  • Współpraca przy tworzeniu oraz promocji raportu pt. „Klimat ryzyka. Jak prewencja i ubezpieczenia mogą ograniczyć wpływ katastrof naturalnych na otoczenie”.
  • Prace nad komunikacją dotyczącą NNW dzieci i młodzieży szkolnej, m.in. pozytywne zaopiniowanie projektu dobrych praktyk oraz ustalenie głównych przekazów komunikacyjnych.
  • Współpraca przy tworzeniu materiałów komunikacyjnych na temat regulacji firm odszkodowawczych.
  • Współpraca przy tworzeniu materiałów komunikacyjnych, dotyczących uczestnictwa ubezpieczycieli w PPK.
  • Stała identyfikacja potencjalnych ryzyk wizerunkowych dla branży, m.in. poprzez realizację programu „PR-owiec w każdej komisji”.
  • Obsługa dziennikarzy na VI Kongresie PIU.
  • Opracowanie key messages dla branży do rozmów z dziennikarzami podczas VII Kongresu PIU.
  • Udział w wyborze nowej agencji PR do stałej obsługi PIU.

Komisja ubezpieczeń na życie

Przewodniczący: Jarosław Bartkiewicz

Sekretarz: Piotr Wrzesiński

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 13

W 2018 r. komisja zajmowała się przede wszystkim tematem umów ubezpieczenia na życie z UFK, jak również wdrożeniem ustawy o dystrybucji ubezpieczeń w obszarze ubezpieczeń na życie oraz zaangażowaniem zakładów ubezpieczeń w program budowy oszczędności długoterminowych w ramach Pracowniczych Planów Kapitałowych. Komisja działała głównie w ramach powołanych w jej ramach, dedykowanych podkomisji, grup ekspertów i grup roboczych.

Najważniejsze opracowania i rekomendacje

  • Przygotowanie analizy kosztów w umowach ubezpieczenia na życie z UFK oraz opracowanie propozycji uregulowania kosztów dystrybucyjnych w tych produktach w związku z postępowaniami prowadzonymi przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
  • Opracowanie założeń uregulowania kwestii uśpionych polis.
  • Przygotowanie analizy wpływu na rynek ubezpieczeń na życie zmian proponowanych w ramach regulacji dotyczącej raportowania schematów podatkowych.
  • Przygotowanie propozycji rynkowego podejścia do kwestii adekwatności produktu z UFK w przypadku umów wielofunduszowych.

Najważniejsze opinie i konsultacje

  • Współpraca z Komisją Praw Człowieka, Praworządności i Petycji Senatu RP oraz Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów w ramach prac nad dalszym uregulowaniem umów ubezpieczenia na życie z UFK.
  • Współpraca z Kancelarią Prezydenta RP w ramach prac nad uregulowaniem kwestii uśpionych polis.

Podkomisja ds. pośrednictwa ubezpieczeń na życie

Przewodnicząca: Patrycja Duszeńko-Majchrowska

Sekretarz: Piotr Wrzesiński

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 3

Najważniejsze opracowania i rekomendacje

  • Zebranie kwestii szczególnie wątpliwych wynikających z ustawy o dystrybucji i wypracowanie wspólnego podejścia rynku do ww. kwestii.

Grupa ekspertów ds. długoterminowego oszczędzania

Przewodniczący: Paweł Pytel

Sekretarz: Piotr Wrzesiński

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 4

Najważniejsze opracowania i rekomendacje

  • Przygotowanie propozycji zaangażowania branży ubezpieczeniowej w program gromadzenia oszczędności długoterminowych Polaków w ramach Pracowniczych Planów Kapitałowych. W szczególności propozycja obejmowała koncepcję akumulacji oszczędności długoterminowych w PPK oraz koncepcję wypłat zgromadzonych oszczędności przez zakład ubezpieczeń.
  • Podjęcie rozmów z przedstawicielami Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Rozwoju oraz Polskiego Funduszu Rozwoju, mających na celu zapewnienie udziału zakładów ubezpieczeń w programie.
  • Udział w pracach legislacyjnych dotyczących ustawy o pracowniczych planach kapitałowych.

Komisja ds. towarzystw ubezpieczeń wzajemnych

Przewodniczący: Grzegorz Buczkowski

Sekretarz: Waldemar Kowalski

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 2

Komisja sformułowała kierunki działań w nowej kadencji. Priorytetowym zadaniem dla komisji w 2019 r. będzie przeanalizowanie metodologii BION, wskaźników i ich wag w obszarach badania, które są szczególnie istotne dla specyfiki i odrębności prowadzenia działalności ubezpieczeniowej w formie towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych oraz sformułowanie propozycji zmian metodologii, które będą odzwierciedlać tę specyfikę.

Komisja ds. likwidacji szkód

Przewodniczący: Rafał Stankiewicz

Sekretarz: Łukasz Kulisiewicz

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 12

Najważniejsze opracowania i rekomendacje

  • Przygotowanie wspólnie z firmą KPMG Advisory sp. z o.o. analizy wpływu na rynek ubezpieczeń proponowanych przez KNF zmian dotyczących wysokości zadośćuczynień za zgon. Analiza zawiera oszacowany wpływ proponowanych zmian wynikający z przyjęcia nowych średnich wartości zadośćuczynień, dodatkowych roszczeń do szkód już zgłoszonych, nowych roszczeń dla szkód, z których dotychczas nie były zgłoszone żadne roszczenia.
  • Opracowanie zmian do umowy o wzajemnym uznawaniu roszczeń regresowych z ubezpieczeń komunikacyjnych pomiędzy zakładami ubezpieczeń, w zakresie zasad i limitów rozliczeń szkód oraz dostosowania zapisów umowy do RODO.
  • Rekomendacje w zakresie sposobu komunikacji zasad likwidacji szkód komunikacyjnych w mediach społecznościowych wykorzystywanych przez PIU.

Najważniejsze opinie i konsultacje

  • Konsultacje rynkowe w sprawie wykorzystania metodyki ICF w szkodach niemajątkowych polegających na zadość uczynieniu za uszczerbek na zdrowiu poszkodowanego.
  • Zaopiniowanie programu wczesnej rehabilitacji powypadkowej organizowanej przez jedną z publicznych placówek służby zdrowia wyspecjalizowanej w leczeniu i rehabilitacji osób poszkodowanych w wypadkach.
  • Konsultacje z UFG w sprawie ustalenia definicji szkody istotnej w związku z obowiązkiem raportowania takich przypadków przez zakłady ubezpieczeń do OI UFG.
  • Konsultacje rynkowe w sprawie podejścia do likwidacji szkód niemajątkowych polegających na bólu i krzywdzie osób najbliższych poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych (szkoda pośrednia).
  • Konsultacje rynkowe w sprawie kontroli i nadzoru warsztatów naprawczych współpracujących z zakładami ubezpieczeń. Kontrola głównie dotyczyć ma jakości napraw, terminowości, wykorzystania części zamiennych odpowiedniej jakości, zasad udostępniania pojazdów zastępczych.

Grupa ekspertów ds. standaryzacji szkód osobowych

Przewodniczący: Jakub Jacewicz

Sekretarz: Paulina Pyrko

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 14

Najważniejsze opracowania i rekomendacje

  • Podjęto próbę wypracowania rynkowego podejścia w zakresie segmentacji szkód osobowych pod względem wielkości i rodzaju szkody.
  • Prowadzono pilotaż w zakresie oceny stanu zdrowia poszkodowanego z zastosowaniem Międzynarodowej Klasyfikacji ICF celem porównania tej metody do dotychczasowej praktyki, a finalnie do wdrożenia ICF w zakładach ubezpieczeń. Zaplanowano kontynuowanie pilotażu w roku 2019.
  • Prowadzono prace nad narzędziem „Porównywarka Wyroków Sądowych”. Udoskonalano aplikację oraz prowadzono comiesięczny monitoring poprawności danych wprowadzonych do Porównywarki z wyroków sądowych. W 2018 r. zanotowano ponad 8 700 wyroków zgromadzonych w Porównywarce od momentu jej powstania w czerwcu 2016 r.
  • Kontynuowano monitoring nowych kierunków związanych z orzecznictwem w sprawach szkód osobowych.

Najważniejsze opinie i konsultacje

  • Sporządzono analizy i oceny następstw podjętych przez Sąd Najwyższy 27 marca 2018 r. uchwał obejmujących stanowisko Sądu Najwyższego co do zasadności roszczeń o zadośćuczynienie pieniężne z tytułu krzywd doznanych przez osoby najbliższe wobec osób poszkodowanych w wyniku czynu niedozwolonego.

Najważniejsze konferencje i seminaria

  • 19 kwietnia 2018 r., Warszawa, Senat, „Działalność kancelarii odszkodowawczych w Polsce”.
  • 10 maja 2018 r., Warszawa, seminarium PIU „Zadośćuczynienie pieniężne z tytułu krzywdy osób najbliższych poszkodowanego, który na skutek czynu niedozwolonego doznał ciężkiego i trwałego uszczerbku na zdrowiu”.
  • 5-6 grudnia 2018 r., Warszawa, szkolenie WHO organizowane przez Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia nt. stosowania Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia ICF.
  • 11 grudnia 2018 r., Warszawa, warsztaty PIU „Praktyczne aspekty zastosowania uchwały Sądu Najwyższego dotyczącej stanów wegetatywnych”.

Grupa ekspertów ds. procesów i procedur likwidacji szkód

komunikacyjnych Przewodniczący: wakat

Sekretarz: Łukasz Kulisiewicz

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 2

Najważniejsze opracowania i konsultacje

  • Konsultacja merytoryczna na potrzeby analizy zagrożeń w związku z zawiadomieniem UOKiK o możliwości zawarcia niedozwolonego porozumienia rynkowego w sprawie stosowania przez warsztaty naprawcze rekomendacji przyjętych przez Ogólnopolską Motoryzacyjną Radę Techniczną w zakresie:
    • geometrii zawieszenia kół,
    • cieniowania elementów przy lakierowaniu,
    • mycia pojazdu przed naprawą i po naprawie,
    • obsługi likwidacji szkody realizowanej przez warsztat.

Stosowanie wskazanych rekomendacji będzie skutkować istotnym wzrostem kosztów odszkodowań i może dotyczyć od 30 do 80% szkód likwidowanych przez zakłady ubezpieczeń z ryzyka OC ppm, w zależności od przyjętej przez sądy powszechne linii orzeczniczej. Sprawa nadal pozostaje w zainteresowaniu UOKiK.

  • Określenie najważniejszych ryzyk dla rynku związanych z listą zagadnień prawnych, skierowanych do Sądu Najwyższego w sprawie tzw. hipotetycznych kosztów napraw pojazdów. Ostatecznie Sąd Najwyższy odmówił podjęcia uchwał w tych sprawach, podkreślając fakt jednolitości linii orzeczniczej w takich przypadkach.
  • Regularne wspieranie zespołu Public Relations PIU w zakresie udzielania odpowiedzi mediom na temat zagadnień związanych z likwidacją szkód i działaniami okołoprocesowymi.

Komisja ubezpieczeń majątkowych

Przewodniczący: Witold Janusz

Sekretarz: Rafał Mańkowski

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 2

Najważniejsze opinie i konsultacje

Konsultacje projektu ustawy o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących – zgodnie z tą ustawą inwestycję mieszkaniową lub inwestycję towarzyszącą realizuje się niezależnie od istnienia lub ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego pod warunkiem, że nie jest sprzeczna ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz uchwałą o utworzeniu parku kulturowego. PIU oceniała ten projekt w kontekście zagrożeń związanych z ryzykiem powodzi i deszczy nawalnych. W swoim stanowisku zwracała uwagę na konieczność: unikania zabudowy terenów zalewowych, zachowania odpowiedniego udziału powierzchni zielonych oraz zapewniania przez deweloperów infrastruktury odprowadzającej nadmiar wody pochodzącej z opadów atmosferycznych.

Podkomisja ds. reasekuracji

Przewodniczący: Jacek Kugacz

Sekretarz: Rafał Mańkowski

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 4

Najważniejsze opinie i konsultacje

  • Biorąc pod uwagę skomplikowaną sytuację polityczną w Wielkiej Brytanii, podkomisja zdiagnozowała zagrożenia dla rynku ubezpieczeniowego i reasekuracyjnego związane z ewentualnym, bezumownym wyjściem tego kraju z Unii Europejskiej. W dalszej kolejności podkomisja opiniowała projekt ustawy o zasadach prowadzenia działalności przez niektóre podmioty rynku finansowego w związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej bez zawarcia umowy, o której mowa w art. 50 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej. Analiza przepisów dotyczyła warunków zawierania umów reasekuracji z reasekuratorami mającymi siedzibę w Wielkiej Brytanii.
  • EIOPA przygotowywała porady dla Komisji Europejskiej w sprawie nowych zasad obliczania SCR dla ryzyka powodzi i ognia. Podkomisja analizowała wpływ propozycji zmian w sprawie obliczania SCR na wysokość minimalnych wymogów kapitałowych oraz na działanie systemów informatycznych oraz metodyki gromadzenia danych koniecznych do ustalenia prawidłowej ekspozycji zakładu ubezpieczeń na ryzyko.

Najważniejsze konferencje i seminaria

  • Seminarium reasekuracyjne – poświęcone podsumowaniu 4 lat obowiązywania „Wytycznych dotyczących reasekuracji biernej i retrocesji” oraz zagadnieniom związanym z oceną skuteczności transferu ryzyka ubezpieczeniowego w umowach reasekuracji. Ponadto omawiane były tematy związane z wyzwaniami dla rynku reasekuracyjnego wynikającymi z postępu technologicznego (cyberryzyka), sytuacji politycznej (zagrożenie terroryzmem) oraz zmian legislacyjnych (RODO, IDD).

Podkomisja ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej

Przewodnicząca: Elżbieta Pruszko

Sekretarz: Renata Orzechowska

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 4

Najważniejsze opinie i konsultacje

  • Aktywność zespołu ubezpieczeń turystycznych koncentrowała się wokół 2 zagadnień. Z jednej strony podejmowano działania zwiększające świadomość ryzyk towarzyszących podróżom zagranicznym oraz możliwość zarządzania nimi za pomocą odpowiednich produktów ubezpieczeniowych. Zachęcano do wybierania ochrony ubezpieczeniowej adekwatnej do potrzeb turystów. Z drugiej strony prowadzono wewnętrzne konsultacje i podejmowano próbę wypracowania jednolitego podejścia do realizacji nowych obowiązków nałożonych na zakłady ubezpieczeń oferujące ubezpieczenia turystyczne przez ustawę o dystrybucji.

Najważniejsze konferencje i seminaria

  • We wrześniu podkomisja wraz z Komisją Ubezpieczeń Komunikacyjnych, PIU oraz Szkołą Główną Handlową zorganizowała konferencję pt. „Nowa mobilność, nowy rynek, nowe ryzyko. Jak pojazdy elektryczne i autonomiczne wpłyną na rozwój infrastruktury i rynku ubezpieczeń”. Omówiono m.in. potrzebę przygotowania się przez zakłady ubezpieczeń do wprowadzenia na polskie drogi pojazdów autonomicznych oraz konsekwencje pojawiania się nowych rodzajów mobilności na ubezpieczenia OC.

Podkomisja ubezpieczeń rolnych

Przewodniczący: Andrzej Janc

Sekretarz: Rafał Mańkowski

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 3

Najważniejsze opinie i konsultacje

  • Projekt ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach upraw rolnych – projekt ustawy wprowadził franszyzę redukcyjną dla ryzyka suszy w wysokości zależnej od wariantu od 20 do 30% sumy ubezpieczenia. Oznacza to, że niewysokie szkody pozostaną na udziale rolników, natomiast ochrona ubezpieczeniowa dotyczy zdarzeń stanowiących zagrożenie dla płynności finansowej gospodarstw.
  • Projekt ustawy o powszechnym spisie rolnym w 2020 r. – powszechny spis rolny może stanowić okazję do uzupełnienia danych, które obecnie nie są gromadzone w żadnych bazach.  Mogą być one w przyszłości niezwykle przydatne do podejmowania decyzji zarządczych przez administrację państwową, rolników i rynek ubezpieczeniowy. Podkomisja przygotowała w związku z tym zakres tematyczny badań, o który powszechny spis rolny mógłby być poszerzony.

Podkomisja ubezpieczeń należności

Przewodniczący: Paweł Szczepankowski

Sekretarz: Rafał Mańkowski

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 4

Najważniejsze opracowania i rekomendacje

  • Projekt rekomendacji „Minimalne wymogi informacyjne w ubezpieczeniach należności” – celem dokumentu jest ułatwienie ubezpieczającym gromadzenia i przedstawienia w zapytaniu ofertowym danych niezbędnych zakładom ubezpieczeń do prawidłowej oceny ryzyka. W szczególności ujednolicone zostaną pojęcia, sposób definiowania okresów sprawozdawczych oraz zasady przygotowywania przez zakłady, na wniosek klientów, raportów szkodowych dotyczących poszczególnych umów ubezpieczenia należności, co może zdecydowanie usprawnić proces zawierania umów ubezpieczenia i zmniejszyć pracochłonność po stronie klienta.

Najważniejsze opinie i konsultacje

  • Podkomisja przygotowała stanowisko w sprawie stosowania przepisów regulujących mechanizm podzielonej płatności w odniesieniu do działalności zakładów ubezpieczeń związanej z wypłatą odszkodowań i dochodzeniem roszczeń regresowych. Przedmiotem analizy podkomisji był w szczególności  przepis art. 108a ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2004 r. nr 54 poz. 535), który mówi o tym, że jeżeli płatność zostanie dokonana z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności na rzecz innego podatnika niż wskazany na fakturze, podatnik, na rzecz którego dokonano tej płatności, odpowiada solidarnie wraz z dostawcą tych towarów lub usługodawcą za nierozliczony przez dostawcę towarów lub usługodawcę podatek wynikający z tej dostawy towarów lub tego świadczenia usług, do wysokości kwoty otrzymanej na rachunek VAT.
  • Podkomisja opiniowała projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych. PIU podzieliła opinię Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, że zjawisko zatorów płatniczych stanowi jedno z najważniejszych zagrożeń dla polskich firm, skutkujące brakiem możliwości ich rozwoju, często nawet bankructwem.  W stanowisku PIU zwrócona została uwaga na aspekt zarządzania ryzykiem przez przedsiębiorcę udzielającego kredytu kupieckiego oraz rolę wiarygodnej informacji gospodarczej w podejmowaniu trafnych decyzji biznesowych.

Podkomisja ubezpieczeń finansowych

Przewodnicząca: Joanna Domańska

Sekretarz: Rafał Mańkowski

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 3

Najważniejsze opinie i konsultacje

  • Departament Koordynacji Postępowań Przetargowych GDDKiA zwrócił się do PIU z prośbą o udzielenie informacji na temat prawnych uregulowań oraz praktyki zawierania umów gwarancji ubezpieczeniowych w formie dokumentu elektronicznego. W szczególności Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) interesowały warunki, jakie musi spełniać prawidłowo wystawiona gwarancja ubezpieczeniowa w postaci dokumentu elektronicznego oraz to, czy w ogóle krajowe regulacje dopuszczają taką formę tej czynności prawnej. PIU przekazała swoje stanowisko zarówno GDDKiA, jak i Urzędowi Zamówień Publicznych.
  • Projekt rozporządzenia ministra środowiska w sprawie wysokości stawek za zabezpieczenia roszczeń – Rozporządzenie ma na celu określenie wysokości stawek zabezpieczenia roszczeń, które zgodnie z art. 48a ust. 3 ustawy o odpadach będą wykorzystywane do obliczenia wysokości zabezpieczenia roszczeń, jakie powinien posiadać podmiot przed rozpoczęciem działalności związanej z magazynowaniem odpadów prowadzonego w ramach zbierania lub przetwarzania odpadów.
  • Podkomisja, wspólnie z przedstawicielami Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, przeprowadziła ocenę sytuacji na rynku budowlanym w kontekście zagrożeń realizacji zamówień publicznych na skutek wzrostu ceny materiałów budowlanych oraz kosztów pracy.

Najważniejsze konferencje i seminaria

  • Otwarte posiedzenie podkomisji z udziałem przedstawicieli Departamentu Ceł w Ministerstwie Finansów oraz ekspertów rynkowych, zajmujących się wystawianiem zabezpieczeń operacji celnych. Podczas tego wydarzenia omawiane były: kryteria i warunki podmiotowe oraz ocena ryzyka podmiotowego w postępowaniu celnym o wydanie pozwoleń AEO, warunki zwrotu przez beneficjenta oryginału zobowiązania oraz zakończenia odpowiedzialności gwaranta, równoległe funkcjonowanie zabezpieczeń wystawianych według różnych wzorców w zależności od tego, na jakiej podstawie prawnej realizowana jest dana operacja celna oraz zasady komunikacji zakładów ubezpieczeń z administracją celno-skarbową oraz Ministerstwem Finansów.

Podkomisja ds. dystrybucji ubezpieczeń majątkowych

Przewodniczący: Krzysztof Szypuła, w następnej kadencji Adam Malinowski

Sekretarz: Barbara Sanek

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 4

Podkomisja powołała:

  • grupę ekspertów ds. szkoleń zawodowych, której zadaniem jest opracowanie wzorów zaświadczeń o zdaniu egzaminu dla osób ubiegających się o wykonywanie czynności agencyjnych, czynności dystrybucyjnych zakładu ubezpieczeń oraz czynności dystrybucyjnych zakładu reasekuracji. Przewodniczącym grupy ekspertów została sekretarz podkomisji – Barbara Sanek. W grudniu 2018 r. odbyło się pierwsze spotkanie grupy, na którym opracowano pierwsze wstępne projekty zaświadczeń o zdaniu egzaminu do dalszych uzgodnień;
  • grupę ekspertów ds. dobrych praktyk we współpracy z brokerami. W październiku 2018 r. odbyło się pierwsze spotkanie przedstawicieli podkomisji z zarządem Stowarzyszenia Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych w celu ustalenia celowości podjęcia prac nad nowelizacją „Zasad dobrych praktyk we współpracy zakładów ubezpieczeń z brokerami ubezpieczeniowymi” (obecnie obowiązujące Zasady obowiązują od 2000 r.). Na posiedzeniu w listopadzie 2018 r. podkomisja podjęła decyzję o powołaniu grupy ekspertów, która przy współpracy ze Stowarzyszeniem Brokerów podejmie się opracowania nowelizacji powyższych Zasad. Przewodniczącym grupy ekspertów został Adam Malinowski – przewodniczący podkomisji. Pierwsze prace grupy zaplanowano na początek 2019 r.;
  • grupę ekspertów ds. „Multiofwca”. „Multiofwcami” są osoby, które wykonują czynności agencyjne w imieniu 2 lub więcej agentów lub jako agenci i jednocześnie jako osoby wykonujące czynności agencyjne w imieniu innego lub innych agentów, na rzecz 2 lub więcej zakładów ubezpieczeń. Przewodniczącym grupy ekspertów został członek podkomisji – Łukasz Heinowski z PZU SA. Pierwsze prace grupy zaplanowano na początek 2019 r.

Najważniejsze opinie i konsultacje

  • Udział w opiniowaniu i uzgadnianiu projektów aktów wykonawczych do ustawy o dystrybucji ubezpieczeń.

Najważniejsze konferencje i seminaria

  • „Interpretacja i wdrożenie postanowień ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r.  o dystrybucji ubezpieczeń” – całodzienne warsztaty przeznaczone w szczególności dla pracowników merytorycznych zakładów ubezpieczeń zajmujących się procesem dystrybucji ubezpieczeń, administracją agentów i radców prawnych. Około 150 uczestników. Prelegenci: Ewa Krajewska, zastępca dyrektora Departamentu Licencji Ubezpieczeniowych w Urzędzie Komisji Nadzoru Finansowego, dr hab. Marcin Orlicki, prof. UAM, dr hab. Jakub Pokrzywniak, prof. UAM, i mec. Piotr Czublun.

Grupa ekspertów ds. umowy o wzajemnym uznawaniu roszczeń regresowych w ubezpieczeniach majątkowych

Przewodniczący: Artur Cieczkiewicz

Sekretarz: Rafał Mańkowski

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 2

Najważniejsze dokumenty i narzędzia

Grupa zatwierdziła oraz koordynowała podpisanie i wdrożenie w życie umów: o wzajemnym uznawaniu roszczeń regresowych w ubezpieczeniach majątkowych oraz o uproszczonej procedurze wzajemnego uznawania niskich roszczeń regresowych w ubezpieczeniach majątkowych.  Do umów tych przystąpiła zdecydowana większość zakładów ubezpieczeń prowadzących ubezpieczenia majątkowe. Członkowie grupy zaangażowani byli również w testowanie i wdrożenie aplikacji do rozliczania roszczeń regresowych w ubezpieczeniach majątkowych SOPR_M.

Komisja Ubezpieczeń Komunikacyjnych

Przewodniczący: Tomasz Piekarski

Sekretarz: Monika Chłopik

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 3

Najważniejsze opinie i konsultacje

  • Opiniowanie propozycji zmian do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/103/WE z dnia 16 września 2009 r. w sprawie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych i egzekwowania obowiązku ubezpieczania od takiej odpowiedzialności komunikacyjnej.
  • Kontynuacja prac nad propozycjami zmian do ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.
  • Przedstawianie stanowiska i opinii w odniesieniu do interpelacji poselskich adresowanych do ministra finansów.
  • Reprezentowanie polskiego rynku ubezpieczeń przez przewodniczącego komisji w spotkaniach Motor Working Group przy Insurance Europe.

Najważniejsze konferencje i seminaria

  • 25 września 2018 r. w Warszawie odbyła się konferencja „Nowa mobilność, nowy rynek, nowe ryzyko. Jak pojazdy elektryczne i autonomiczne wpłyną na rozwój infrastruktury i rynku ubezpieczeń”, zorganizowana przez PIU i SGH.

Grupa ekspertów ds. CEPiK 2.0

Przewodniczący: Tomasz Piekarski

Sekretarz: Monika Chłopik

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 0 (konsultacje prowadzone w ramach wymiany korespondencji e-mail oraz warsztatów legislacyjnych w Ministerstwie Cyfryzacji)

Najważniejsze opinie i konsultacje

  • Konsultacje, opiniowanie i uzgadnianie z Ministerstwem Cyfryzacji zmian legislacyjnych do ustaw zmieniających ustawę Prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeń wykonawczych do tych ustaw podczas warsztatów legislacyjnych organizowanych przez Ministerstwem Cyfryzacji.
  • Udział przewodniczącego w posiedzeniach komisji sejmowych i senackich, podczas których omawiane były zmiany legislacyjne związane z CEPiK 2.0.
  • Uzgadnianie i uzasadnianie adekwatności i celowości zakresów danych, do jakich dostęp będą miały zakłady ubezpieczeń w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Centralnej Ewidencji Kierowców.

Komisja ubezpieczeń zdrowotnych i wypadkowych

Przewodnicząca: Julita Czyżewska

Sekretarz: Dorota M. Fal

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 4

Najważniejsze opracowania i rekomendacje

  • Raport PIU „Finansowanie opieki zdrowotnej pracowników”.
  • Badanie opinii publicznej przeprowadzone przez PIU „Jak zapewnić pracownikom lepszy dostęp do opieki zdrowotnej?”.
  • Film reklamowy oraz infografika popularyzujące ubezpieczenia zdrowotne, prezentowane w mediach społecznościowych.
  • Kontynuowano prace w zakresie zbierania danych dotyczących wysokości sprzedaży z rynku zdrowotnego na podstawie opracowanej definicji prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego. Dane zbierane są w podziale na składkę przypisaną brutto oraz liczbę ubezpieczonych. Ponieważ prowadzona przez Izbę baza zdrowotna jest unikalna w skali rynku, podejmowano regularne działania w zakresie podnoszenia dokładności raportowanych przez ZU danych.
  • Prowadzono  serwis  internetowy  www.polisynazdrowie.pl o charakterze edukacyjno-poradnikowym. Zadaniem serwisu jest promowanie idei prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych jako nowoczesnych rozwiązań dających dostęp do szybkiej, wysokiej jakości opieki medycznej. Serwis zawiera przystępne wiadomości na temat budowy systemu opieki zdrowotnej w Polsce, aktualności z wydarzeń na rynku oraz informacje o funkcjonowaniu dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych, ich zasadach i korzyściach płynących z nich. Serwis przedstawia także publikacje cenione i polecane w środowisku branżowym.
  • Publikacje i artykuły na temat korzyści płynących z posiadania komercyjnych ubezpieczeń zdrowotnych.
  • Prowadzenie regularnych analiz związanych z wydatkami na zdrowie lub leczenie w Polsce.

Najważniejsze opinie i konsultacje

  • Izba brała udział w Ogólnopolskiej Debacie „Wspólnie dla zdrowia” zorganizowanej przez Ministerstwo Zdrowia. Najistotniejszy wniosek z debaty stanowił, że uporządkowanie prywatnych wydatków na zdrowie oraz zapewnienie pracownikom lepszej opieki zdrowotnej przy użyciu DUZ może przynieść korzyści całemu społeczeństwu. Może też pozytywnie wpłynąć na finanse publiczne.

Najważniejsze konferencje i seminaria

  • 8 maja 2018 r., Sopot, panel podczas Kongresu PIU „Diagnoza ubezpieczeń zdrowotnych – Co robimy dobrze? Jakie błędy popełniamy? Co poprawić?”.
  • 4 września 2018 r., Krynica-Zdrój, Forum Ochrony Zdrowia XXVIII Forum Ekonomicznego, panel zorganizowany przez PIU „Prywatne wydatki w finansowaniu opieki zdrowotnej”. Prezentacja wyników badania „Jak zapewnić pracownikom lepszy dostęp do opieki zdrowotnej?”.
  • 5 września 2018 r., Krynica-Zdrój, debata będąca częścią konferencji „Medycyna, finanse, gospodarka”, która odbyła się w ramach Ogólnopolskiej Debaty „Wspólnie dla Zdrowia” zorganizowanej przez Ministerstwo Zdrowia.
  • 22 listopada 2018 r., Wrocław, „Międzynarodowy Kongres Zdrowia Publicznego”, udział w panelu „Kto odpowiada za zdrowie społeczeństwa?”.

Komisja prawno-legislacyjna

Przewodnicząca: Ewa Jezierewska

Sekretarz: Hanna Karwat-Ratajczak

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 5

Z inicjatywy komisji, PIU zleciła opracowanie opinii prawnych

  • w sprawie skutków prawnych braku lub opóźnienia udzielenia odpowiedzi na reklamację w świetle art. 8 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym,
  • w sprawie „bliskich powiązań” między agentem ubezpieczeniowym a innymi podmiotami w świetle ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń,
  • w sprawie oceny możliwości stosowania art. 819 § 1 kc dotyczącego przedawnienia roszczenia z umowy ubezpieczenia w odniesieniu do roszczenia o świadczenie wykupu w umowie ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym.

Najważniejsze opinie i konsultacje

  • Konsultacje rozwiązań prawnych w projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia 2016/679 (RODO), dotyczące przetwarzania przez zakłady ubezpieczeń danych osobowych ubezpieczonych lub uprawnionych z umowy ubezpieczenia.
  • Z inicjatywy komisji PIU zawarła umowę z firmą U-Solution Sp. z o.o., która we współpracy z kancelarią Adwokatów i Radców Prawnych Ad Casum – Dębska, Kosmala, Paczkowski i Partnerzy Spółka partnerska opracowuje i udostępnia zainteresowanym członkom PIU miesięczny Newsletter Prawny.

Grupa robocza ds. programu Mieszkanie Plus

Przewodniczący: Rafał Piotrowski

Sekretarz: Paweł Sawicki

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 3

Uzgodniono, że zakłady ubezpieczeń mogłyby się zaangażować w opracowanie produktu ubezpieczeniowego przeznaczonego dla uczestników rządowego programu Mieszkanie Plus. Rozważano 2 rozwiązania:

  1. ochrona i inwestycje, czyli ubezpieczenie na życie i dożycie (endowment) z ryzykami dodatkowymi, którego część kapitałowa w razie zakończenia ubezpieczenia realizowałaby funkcję spłaty zobowiązania i przejęcie mieszkania na własność;
  2. ochrona, czyli ubezpieczenie terminowe na życie z ryzykami dodatkowymi, ubezpieczenie spłaty zadłużenia (całego lub częściowego).

Grupa robocza ds. programu Mieszkanie Plus ustaliła, że zaproponowanie ubezpieczenia typu endowment w ramach rządowego programu Mieszkanie Plus może stanowić dla zakładów ubezpieczeń na życie wyzwanie z uwagi na fakt, że najemca jest w trakcie umowy uprawniony do zrezygnowania z najmu z ważnych przyczyn i wówczas istnieje konieczność zwrotu wpłaconych rat lub zaliczek na poczet ceny sprzedaży. Zwracany kapitał jest waloryzowany i uwzględnia bieżącą rynkową wartość mieszkania. Decydując się na wariant „kapitałowy”, wymagający zgromadzenia w ramach ubezpieczenia oszczędności równych kwocie niezbędnej do wykupu mieszkania, zakład ubezpieczeń zyskuje przypis składki. Brak jednak perspektyw wypracowania marży zysku. Zakład ubezpieczeń staje się raczej dodatkowym pośrednikiem, a przypis składki oznacza w szczególności wyższy wymóg kapitałowy. Wyższy przypis składki oznacza również konieczność zapłacenia podatku od aktywów.

Z powyższych względów grupa koncentruje swoje prace na opcji 2. i zaproponowaniu specjalnego dla programu Mieszkanie Plus terminowego ubezpieczenia na życie wraz z opcjami dodatkowymi, w tym ubezpieczeniami niezdolności do pracy i poważnego zachorowania. Jednocześnie zakłady ubezpieczeń byłyby zainteresowane nabyciem obligacji finansujących rozwój programu Mieszkanie Plus, przy czym w kontekście ryzyka związanego z ich nabyciem istotny byłby emitent tych instrumentów albo ewentualnie gwarancje Skarbu Państwa. Możliwość zainwestowania w bezpieczne, płynne, rentowne i wysokiej jakości obligacje byłaby bardzo atrakcyjna dla rynku ubezpieczeniowego.

Grupa robocza ds. reklamacji i klientów

Przewodniczący: Wojciech Brewczyński

Sekretarz: Marek Kurowski

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 3

Najważniejsze opracowania i rekomendacje

  • Rekomendacja postępowań mediacyjnych jako efektywnego narzędzia do rozwiązywania sporów konsumenckich.

Grupa robocza ds. ubezpieczeń NNW dzieci i młodzieży szkolnej

Przewodnicząca: Jerzy Wieczorek

Sekretarz: Paulina Pyrko

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 9

Najważniejsze opracowania i rekomendacje

  • Publikacje w mediach na temat ubezpieczeń szkolnych, które powstawały w oparciu o komunikację badania przeprowadzonego na zlecenie PIU w celu identyfikacji preferencji i świadomości rodziców nt. ubezpieczeń dzieci.
  • Infografiki w mediach społecznościowych i na stronie WWW PIU wraz z artykułami dot. ubezpieczeń szkolnych publikowanymi na łamach bloga PIU „Na wypadek gdy”.
  • Statystyki dotyczące ubezpieczeń NNW dzieci i młodzieży szkolnej.

Najważniejsze opinie i konsultacje

  • Izba przeprowadziła badanie (ankietę) świadomościową wśród rodziców dzieci objętych ubezpieczeniem szkolnym. Celem badania było zdiagnozowanie, czy obecnie funkcjonujący schemat ubezpieczenia szkolnego jest zgodny z zapotrzebowaniem społecznym. Wyniki ankiety stały się argumentem do popularyzacji ubezpieczeń szkolnych.

Najważniejsze konferencje i seminaria

  • 26 kwietnia 2018 r., Kraków, panel „Ubezpieczenia NNW – obowiązek czy kłopot dla samorządu?” podczas IV Europejskiego Kongresu Samorządów.

Zespół ds. bancassurance i sprzedaży affinity

Przewodnicząca: Agnieszka Gocałek

Sekretarz: Piotr Wrzesiński

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 6

Najważniejsze opracowania i rekomendacje

  • Przygotowanie propozycji rynkowego standardu dotyczącego szkoleń zawodowych wymaganych przez ustawę o dystrybucji ubezpieczeń.
  • Przygotowanie analizy i propozycji rozwiązań rynkowych (w zakresie bancassurance) do ustawy o dystrybucji ubezpieczeń implementującej dyrektywę IDD do polskiego porządku prawnego.
  • Przygotowanie kwartalnych raportów, prezentujących zmiany zachodzące na rynku bancassurance.
  • Prace nad przygotowaniem bazy zawierającej dane o rynku affinity.

Najważniejsze konferencje i seminaria

  • Przygotowanie, wspólnie ze Związkiem Banków Polskich, X edycji Kongresu Bancassurance, który odbył się 18-19 października 2019 r. w Ożarowie Mazowieckim.

Zespół ds. digitalizacji procesów w sektorze ubezpieczeń

Przewodniczący: Piotr Kułagowski

Sekretarz: Mariusz Kuna

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 7

Najważniejsze opracowania i rekomendacje

  • W kręgu zainteresowań prac Zespołu znalazł się projekt rozporządzenia PEiR w sprawie europejskich dostawców usług w zakresie finansowania społecznościowego dla przedsiębiorców. Projekt rozporządzenia, mimo że nie będzie miał bezpośrednich skutków na działalność ubezpieczeniową, to pośrednio może przyczynić się do stworzenia przyjaznego otoczenia dla powstawania innowacji FinTech.
  • Analiza wpływu projektów ustaw:
    • o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne i znaczeniu mDokumentu, czyli dowodu przez telefon komórkowy, na działalność ubezpieczycieli,
    • o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej, oraz niektórych innych ustaw, czyli wprowadzenia w prawie polskim regulacji pozwalających na identyfikowanie w sposób elektroniczny osób,
    • o dowodach osobistych wprowadzającej od marca 2019 r. dowód elektroniczny z warstwą elektroniczną (e-Dowód).
  • PIU zaangażowała się w prace na forum Ministerstwa Cyfryzacji. W ramach Grupy roboczej ds. Internetu Rzeczy (ang. Internet of Things – IoT) analizuje rozwój technologii IoT w Polsce i upatruje szanse dla branży ubezpieczeniowej; w 2018 r. prace koncentrowały się nad wskazaniem szans i zagrożeń tej technologii w sektorze i przygotowaniem raportu o szansach i barierach technologii IoT na rynku krajowym.
  • W ramach prac Ministerstwa Cyfryzacji powstała także Grupa robocza ds. otwartości danych. Celem prac grupy jest inwentaryzacja zbiorów publicznych i otwarcie ich na powtórne wykorzystanie. W 2018 r. prace koncentrowały się na konsultacji projektu dyrektywy o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego, nazwana dyrektywą re-use. Dyrektywa normuje prawa do ponownego wykorzystania informacji sektora publicznego oraz warunki, na których to się odbywa. Członkowie zespołu przygotowali listę zbiorów o szczególnym znaczeniu dla sektora.
  • W ramach prac KNF został powołany zespół ds. technologii blockchain, którego celem było wypracowanie raportu, który będzie wskazywał szanse tej technologii oraz kierunki działań nadzoru i regulatorów. Pierwotnie prace grupy miały koncentrować się na uregulowaniu użycia technologii blockchain w sektorze finansowym, jednakże ostatecznie prace grupy skierowano na wypracowanie rozwiązań dla rozwoju kryptowalut i giełd kryptowalut.
  • Dyskusja nad zidentyfikowanymi barierami w ramach prac FinTech, w szczególności zakładająca uproszczenie dostępu sektora ubezpieczeniowego do zbiorów danych referencyjnych oraz umożliwienie odczytywania kodów polowych 2D Aztec na dowodach rejestracyjnych pojazdów. Grupa prowadziła w tym obszarze komunikację z Ministerstwem Infrastruktury i Polską Wytwórnią Papierów Wartościowych.
  • Członkowie zespołu zapoznali się z opublikowanym na stronie Ministerstwa Cyfryzacji „Stanowiskiem krajów Grupy Wyszehradzkiej na temat sztucznej inteligencji i maksymalizacji korzyści z niej płynących przed oficjalną publikacją komunikatu Komisji Europejskiej dotyczącego tej kwestii”4. Zespół upatruje szanse rozwoju cyfryzacji również w rozwoju sztucznej inteligencji, która w dłuższej perspektywie wpłynie na rozwój wielu dziedzin życia (medycyny, edukacji, badań, przemysłu energetycznego, chemicznego), w tym finansów.

Najważniejsze opinie i konsultacje

  • PIU przy współpracy z firmą Accenture Sp. z o.o. przeprowadziła badania jakościowe w zakresie Digitalizacji sektora ubezpieczeń w Polsce. Efektem pracy był opublikowany raport „Cyfryzacja sektora Ubezpieczeń w Polsce” wskazujący trendy w zakresie wprowadzania innowacyjnych technologii w sektorze ubezpieczeń.
  • Zespół w 2018 r. rozpoczął badanie ankietowe wśród członków PIU w zakresie budowy standardu identyfikacji elektronicznej klientów. W badaniu wszystkie 27 zakładów, które udzieliły odpowiedzi, opowiedziało się za wprowadzeniem standardu identyfikacji elektronicznej klientów w sektorze.

Najważniejsze konferencje i seminaria

  • 12 kwietnia 2018 r. odbyła się prezentacja przedstawicieli firmy MasterCard, którzy zaprezentowali rozwiązanie SoftPOS zakładające wykorzystanie smartfonów jako terminali płatniczych. Spotkanie miało na celu prezentację rozwiązań technologicznych skierowanych do mikroprzedsiębiorców. SoftPOS w założeniu zakłada rezygnację z konieczności kupna specjalnych terminali płatniczych. Smartfon i odpowiednie oprogramowanie zainstalowane na telefonie ma w pełni zastąpić terminal.
  • Posiedzenie Zespołu 6 listopada 2018 r. było w całości poświęcone tematyce identyfikacji elektronicznej. Zespół zapoznał się z prezentacjami firmy Digidentity, Keypasco oraz KIR mojeID.
  • 20 grudnia 2018 r. prezentację na temat optymalizacji jakości danych uzyskanych z rozproszonych źródeł zewnętrznych omówili na posiedzeniu Zespołu w PIU przedstawiciele TransparentData. TransparentData oferuje rozwiązania technologiczne umożliwiające integrację danych gospodarczych z wielu źródeł i ich prezentację w jednym miejscu. Stanowi to odpowiedź na problemy rozproszonych danych gospodarczych.

Zespół ds. kadr ubezpieczeniowych

Przewodnicząca: Anna Kowalska

Sekretarz: Marek Kurowski

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 1

Najważniejsze opinie i konsultacje

  • Udział w badaniu Sektorowej Rady ds. Kompetencji dot. potrzeby tworzenia Sektorowej Ramy Kwalifikacji dla Sektora Finansowego.

Zespół ds. ubezpieczeń ochrony prawnej

Przewodniczący: Robert Szywalski

Sekretarz: Renata Orzechowska

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 2

Najważniejsze konferencje i seminaria

  • W 2018 r. kontynuowano działania promujące ubezpieczenie ochrony prawnej jako narzędzie finansujące dostęp do sądów oraz usług prawnych oferowanych przez radców prawnych i adwokatów. W grudniu zorganizowano we współpracy z Wydziałem Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego warsztaty z ubezpieczeń ochrony prawnej w Łodzi. Wydarzenie skierowane było do przedstawicieli zakładów ubezpieczeń, brokerów i agentów ubezpieczeniowych, kancelarii prawnych oraz środowiska akademickiego. Podobnie jak w poprzednich latach, głównym celem tej inicjatywy było wyjaśnienie, na czym polega ubezpieczenie ochrony prawnej, do kogo jest adresowane i jak ważna jest rola radcy prawnego i adwokata w świadczeniu usług prawniczych.

Zespół ds. ubezpieczeń turystycznych

Przewodnicząca: Katarzyna Szepczyńska

Sekretarz: Renata Orzechowska

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 3

Najważniejsze opinie i konsultacje

  • Omawiano problematykę badania potrzeb klienta, zakresu informacji zawartych w karcie produktu oraz sposób realizacji obowiązków wprowadzonych ustawą o dystrybucji w poszczególnych kanałach dystrybucji.
  • Poprzez liczne publikacje prasowe starano się wyjaśnić, co kryje się pod pojęciem ubezpieczeń turystycznych oraz na jakie elementy zwrócić uwagę, dokonując wyboru ochrony ubezpieczeniowej. Aby zwiększyć świadomość turystów o finansowych konsekwencjach wypadków podczas wyjazdów zagranicznych, Zespół opracował zestawienie szkód z poszczególnych kontynentów ze szczególnym uwzględnieniem kosztów leczenia i transportu specjalistycznego chorych.
  • Zespół współpracował z Insurance Europe w badaniach lokalnych rynków ubezpieczeniowego w obszarze ubezpieczeń turystycznych przeprowadzanych w związku z uruchomionym przez EIOPA przeglądem ochrony konsumentów w ubezpieczeniach turystycznych.

Najważniejsze konferencje i seminaria

  • W lutym 2018 r. na Akademii Finansów i Biznesu Vistula, podczas seminarium naukowego poświęconego najnowszym zmianom na rynku ubezpieczeń turystycznych, przedstawiciele Zespołu omawiali wkład zakładów ubezpieczeń w rozwój turystyki i ochronę interesów majątkowych turystów, prezentując wyniki raportu PIU pt. „Jak ubezpieczenia zmieniają Polskę i Polaków”.

Zespół ds. zarządzania ryzykiem katastrof naturalnych

Przewodniczący: Piotr Lewiński

Sekretarz: Rafał Mańkowski

Liczba posiedzeń w 2018 r.: 2

Najważniejsze opracowania i rekomendacje

  • „Klimat ryzyka. Jak prewencja i ubezpieczenia mogą ograniczyć wpływ katastrof naturalnych na otoczenie” – raport został przygotowany przez Deloitte Polska przy udziale ekspertów Polskiej Izby Ubezpieczeń. Zespół opiniował robocze wersje dokumentu oraz dostarczył dane wykorzystane przy przygotowaniu raportu.