Najważniejszym w 2018 r. projektem wizerunkowym PIU był raport pt. „Klimat ryzyka. Jak prewencja i ubezpieczenia mogą ograniczyć wpływ katastrof naturalnych na otoczenie”. To kilka miesięcy pracy PIU i firmy Deloitte. Dzięki temu udało się obliczyć wpływ hipotetycznych katastrof pogodowych, zarówno na polską gospodarkę, jak i na majątki prywatne. Wpływ ten najlepiej obrazują najważniejsze liczby: 2,6 mld zł kosztowała Polskę susza z 2018 r., ponad 16 mld zł kosztowałaby w 2018 r. powódź, gdyby jej rozmiary dorównywały tej z 2010 r. Ponad 2,5 mld zł mógłby kosztować Polskę blackout trwający 8 godzin. W całości raport „Klimat ryzyka. Jak prewencja i ubezpieczenia mogą ograniczyć wpływ katastrof naturalnych na otoczenie” został zaprezentowany 12 grudnia 2018 r. podczas konferencji w Centrum Prasowym PAP.
Media społecznościowe
W 2018 r. rozwinęliśmy kolejne własne media oraz wzmacnialiśmy obecność w już istniejących. W lutym wystartował blog poradnikowy „Na wypadek gdy”, który w ciągu roku odwiedziło prawie 35 tys. użytkowników. Blog miał niemal 45 tys. wizyt i ponad 65 tys. odsłon. Publikujemy na nim porady, jak kupić ubezpieczenia, jak z nich korzystać. Wiedza z bloga wykorzystywana jest w komunikacji m.in. z agentami. Blog stał się dla nich pomocą w tłumaczeniu niektórych produktów. Z badań wynika, że jest on dla branży nośnikiem pozytywnego ładunku. Dostarczając agentom infografiki, animacje, artykuły i wideo, wzmacniamy ich rolę i pozytywne postrzeganie. Teksty z bloga publikujemy więc na specjalnie utworzonej grupie na Facebooku – Ubezpieczeniowe know-how oraz na OFA (Obiektywne Forum Agentów).
Zaangażowanie agentów i ubezpieczycieli oraz zaproszenie ich do uczestnictwa w grupie stało się możliwe dzięki drugiej odsłonie kampanii #dziekiubezpieczeniom na FB, jaką do nich skierowaliśmy. Nasze posty dotarły do 36 tys. agentów i 244 tys. osób spoza branży.
Jedną z ważniejszych kampanii, którą przeprowadziliśmy w 2018 r., była ta poświęcona świadomości, co robić po wypadku samochodowym, jak się zachować, z czyjej pomocy skorzystać i kto ma jakie obowiązki. Przygotowaliśmy infografiki i materiały wideo. Kampania zakładała też współpracę z influencerami. Istotnym tematem, któremu poświęciliśmy sporo miejsca w komunikacji poradnikowej, było PPK. Blog „Na wypadek gdy” służył promocji treści związanych z długookresowym oszczędzaniem.
Pod koniec sierpnia uruchomiliśmy kampanię skierowaną do rodziców, jak kupować ubezpieczenia NNW dla dzieci. Kanwą kampanii było badanie, którego wyniki pokazały nam m.in., czego oczekują rodzice od tego typu polis.
W komunikacji poradnikowej istotnym tematem były też ubezpieczenia zdrowotne. Powstał materiał wideo promujący dodatkowe ubezpieczenia zdrowotne i wskazujący ich wartość dla pracowników i pracodawców.
Każdy z tematów, który poruszaliśmy na blogu poradnikowym, znalazł również odzwierciedlenie na blogu eksperckim w komunikacji profesjonalnej. Kanałem do dystrybucji materiałów dla rynku jest blog ekspertów PIU. W ciągu roku zaangażowaliśmy na nim niemal 14 tys. użytkowników, którzy wygenerowali ponad 30 tys. odsłon serwisu.
Do profesjonalistów rynku kierowaliśmy zagadnienia związane z bezpieczeństwem poszkodowanych i regulacją działalności firm odszkodowawczych, długookresowego oszczędzania i obecności ubezpieczycieli w programie PPK, raportem dotyczącym cyfryzacji sektora ubezpieczeń oraz raportem klimatycznym.
Przygotowaliśmy łącznie na obu blogach kilkadziesiąt materiałów wideo, infografik oraz wpisów. Zaangażowaliśmy do współpracy ekspertów z całego rynku. Nasze kampanie w social mediach docierały do kilkuset tysięcy odbiorców.
Pod koniec roku rozpoczęliśmy długookresowe działania komunikacyjne związane z promocją treści z raportu klimatycznego.
W 2018 r. działaliśmy na Facebooku, LinkedInie i Twitterze. Obserwowało nas kilka tysięcy osób, miesięcznie docieraliśmy organicznie do kilkudziesięciu tysięcy.
Obszary działań komunikacyjnych
Głównymi obszarami komunikacji PIU, poza wymienionym już raportem wpływu, były Pracownicze Plany Kapitałowe, a także (w drugiej połowie roku) regulacje dotyczące firm odszkodowawczych.
Izba prowadziła też standardowe działania komunikacyjne, polegające przede wszystkim na działaniach zwiększających świadomość ubezpieczeniową oraz budowaniu wizerunku branży, poprzez publikację w przystępny sposób danych rynkowych. PIU tworzyła cykliczne informacje na temat wyników finansowych branży ubezpieczeniowej, publikowała raporty na temat ubezpieczeń zdrowotnych i rynku bancassurance. Tworzyła też dziesiątki materiałów edukacyjnych dla mediów, m.in. na temat ubezpieczeń komunikacyjnych, turystycznych i dla firm.
W 2018 r. wypowiedzi przedstawicieli Izby znalazły się w:
- 103 audycjach telewizyjnych,
- 627 audycjach radiowych, ∙ 402 publikacjach prasowych,
- 5476 publikacjach internetowych.
Komunikacja z otoczeniem
PIU prowadzi bieżącą komunikację z zakładami ubezpieczeń oraz innymi organizacjami. Do tego celu Izba stosuje następujące narzędzia:
- PIU Meetup – cykliczne spotkania zarządu PIU z zarządami zakładów ubezpieczeń, mające na celu przekazanie informacji na temat bieżących prac PIU. Spotkania odbywają się co 2-3 miesiące
- strona internetowa – piu.org.pl, działająca w wersji przystosowanej do urządzeń mobilnych na bieżąco aktualizowana, prowadzona w dwóch językach;
- strona internetowa polisynazdrowie.pl, pełniąca rolę edukacyjną w obszarze ubezpieczeń zdrowotnych;
- Internetowy Tygodnik Ubezpieczeniowy z bazą około 3400 subskrybentów.
Komunikaty i legislacje PIU
- Izba w 2018 r. sporządziła 103 komunikaty do członków, dzięki czemu otrzymywali oni stałą informację na temat wszystkich działań PIU;
- Izba stworzyła 108 dokumentów legislacyjnych, będących podstawą konsultacji rynkowych w zakresie wszelkich aktów modyfikujących prawo ubezpieczeniowe w Polsce.
Serwis członkowski PIU
W 2018 r. z serwisu członkowskiego PIU korzystało ponad 500 osób – członków komisji, podkomisji, grup ekspertów oraz zespołów i grup roboczych PIU. Serwis członkowski służył jako narzędzie do wymiany informacji i dokumentów pomiędzy członkami poszczególnych komisji