Działania wizerunkowe

Działania wizerunkowe w 2023 r. zdominowały wydarzenia związane z publikacją dwóch raportów PIU: „Wpływ ubezpieczeń na polską gospodarkę i społeczeństwo” oraz „Klimat rosnących strat. Rola ubezpieczeń w ochronie klimatu i transformacji energetycznej”. Na kanwie tych opracowań prowadziliśmy działania mediowe oraz w social mediach. Promowaliśmy raporty podczas konferencji i seminariów.

W 2023 roku przygotowywano także materiały, których premiery zaplanowano na 2024 rok. Podjęto intensywne działania, przygotowano i przeprowadzono badania, zebrano dane dotyczące raportu luki ubezpieczeniowej oraz raportu „Mapa ryzyka przedsiębiorców”.

W 2023 r. kontynuowano projekt podcastów – w rozmowach z ekspertami rynku poruszane były zarówno tematy istotne dla branży, jak też kwestie konsumenckie. W 47 odcinkach publikowanych na kanale PIU na YouTubie oraz na Spotify, omawiano między innymi ubezpieczenia dla przedsiębiorców, zmiany klimatyczne, transformację energetyczną oraz ESG. Podcasty stanowią efektywne narzędzie, umożliwiające precyzyjne dotarcie do wybranych grup docelowych w ramach kampanii. Ułatwiają prowadzenie działań edukacyjnych oraz wspierają pozycjonowanie stron PIU, jednocześnie poprawiając widoczność treści ubezpieczeniowych w wyszukiwarce Google.

Wśród istotnych tematów poruszanych w komunikacji Izby były rekomendacje KNF dotyczące likwidacji szkód. Przygotowano szereg artykułów prezentujących stanowisko branży, które zostały opublikowane w pierwszym kwartale 2023 r. W ramach tego istotnym zagadnieniem było wsparcie dotyczące zakresu obowiązku odszkodowawczego zakładów w ubezpieczeniu OC ppm w odniesieniu do rabatów i upustów. W 2023 r. przygotowano ponadto szereg publikacji dotyczących Retail Investment Strategy, IRRD, FIDA. Wiele miejsca poświęcono tematom związanym z rolą ubezpieczeń w ochronie klimatu i transformacji energetycznej. Ponadto w 2023 roku informowano o dobrych praktykach dotyczących ubezpieczeń spłaty kredytu lub pożyczki (CPI).

Na blogu „Na wypadek gdy” oraz w grupie „Ubezpieczeniowe know how” promowane były określone tematy konsumenckie. Przygotowano kampanię „Lepiej mieć plan B” – pokazującą wartość ubezpieczeń i zarządzania ryzykiem. Z danych wynika, że 70 proc. Polaków obawia się, że zabraknie im środków na bieżące zobowiązania, a większość z nas nie jest też przygotowana na nagłe wydatki finansowe, które mogą wystąpić w najmniej oczekiwanym momencie. W związku z tym posiadanie planu B w postaci ubezpieczenia jest niezwykle istotne. Kampania została oparta na raporcie „Wpływ ubezpieczeń na polską gospodarkę i społeczeństwo. Jak ubezpieczenia pomagają Polakom?”. Istotnym elementem działań komunikacyjnych były inicjatywy edukacyjne – opisane w osobnym podpunkcie.

 

Media społecznościowe

W 2023 r. głównym tematem w kanałach społecznościowych PIU oraz na blogach była promocja raportów PIU. Ważne miejsce zajęła mapa ryzyka Polaków, będąca częścią raportu „Wpływ ubezpieczeń na polską gospodarkę i społeczeństwo. Jak ubezpieczenia pomagają Polakom?” oraz zagadnienia związane z rolą ubezpieczeń w ochronie klimatu i transformacji energetycznej przygotowane na kanwie raportu „Klimat rosnących strat”.

Istotnym wydarzeniem w kanałach socialowych była kampania NNW szkolnego oraz kampania dotycząca Bezpośredniej Likwidacji Szkód (BLS).

W 2023 roku w ramach wszystkich kampanii wideo PIU udało się wygenerować prawie 300 tysięcy obejrzeń, a współczynnik oglądalności wyniósł 69%. Oznacza to, że 69% osób, do których dotarła reklama, zdecydowało się obejrzeć wideo. Co więcej, 21% widzów oglądało minimum 75% długości filmu, przy czym większość tych filmów miała ponad 15 minut.

W marcu 2023 r. PIU wzięła udział w Global Money Week, przygotowując webinaria i materiały do pobrania, które były komunikowane za pośrednictwem kanałów społecznościowych. Blog ekspercki odwiedziło łącznie ok. 30 tys. osób. Blog poradnikowy odwiedziło ponad 45 tys. osób. Spore zainteresowanie naszymi poradnikami wynika z faktu, iż odpowiadamy na pytania zadawane przez ludzi w wyszukiwarce Google. Przygotowano materiały, które są na czasie i są łatwo dostępne również dla agentów, którzy dzięki temu propagują wiedzę ubezpieczeniową.

W 2023 roku PIU aktywnie działała na platformach Facebook, LinkedIn, Twitter oraz YouTube, zdobywając kilka tysięcy obserwujących i organicznie docierając miesięcznie do kilkudziesięciu tysięcy odbiorców. Na blogu poradnikowym PIU promowane były dodatkowe ubezpieczenia komunikacyjne, szkolne, życiowe, turystyczne, ale też idea mądrego oszczędzania, w której kluczową rolę odgrywa ubezpieczenie.

 

Standardowe działania komunikacyjne

Izba prowadziła też standardowe działania komunikacyjne, polegające przede wszystkim na zwiększaniu świadomości ubezpieczeniowej oraz budowaniu wizerunku branży poprzez publikację w przystępny sposób danych rynkowych. PIU regularnie tworzyła cykliczne informacje na temat wyników finansowych branży ubezpieczeniowej, publikowała raporty na temat ubezpieczeń zdrowotnych i rynku bancassurance oraz ubezpieczeń finansowych. Przygotowano również dziesiątki materiałów edukacyjnych, związanych z ideą zarządzania ryzykiem i własnymi obawami oraz ochroną ubezpieczeniową w kontekście zmieniającego się klimatu.

W 2023 r. wypowiedzi przedstawicieli Izby znalazły się łącznie w 5 702 publikacjach o zasięgu 87 957 611, w tym:

  • 269 publikacjach o zasięgu 19 038 230,
  • 171 publikacjach o zasięgu 17 160 002,
  • 48 publikacjach o zasięgu 4 174 061,
  • 5 214 publikacjach w internecie o zasięgu 47 585 318,

 

Komunikacja z otoczeniem

PIU prowadzi bieżącą komunikację z zakładami ubezpieczeń oraz innymi organizacjami, wykorzystując w tym celu następujące narzędzia:

  • Strona internetowa piu.org.pl, działająca w wersji przystosowanej do urządzeń mobilnych, na bieżąco aktualizowana, prowadzona w dwóch językach,
  • Extranet.

Komunikaty i legislacje PIU

  • W 2023 roku Izba sporządziła 99 komunikatów do członków, co umożliwiło im stały dostęp do informacji na temat wszystkich działań PIU.
  • Izba stworzyła 193 dokumentów legislacyjnych, będących podstawą konsultacji rynkowych w zakresie wszelkich aktów modyfikujących prawo ubezpieczeniowe w Polsce.