Rada BLS
Przewodniczący: Rafał Stankiewicz
Sekretarz: Agnieszka Dąbrowska
Liczba posiedzeń w 2023 r.: 3
Rada Bezpośredniej Likwidacji Szkód (Rada) pełni rolę ciała decyzyjnego w systemie BLS od dnia jego wdrożenia, tj. od 1 kwietnia 2015 roku. Zadania Rady wynikają z Umowy o współpracy w zakresie bezpośredniej likwidacji szkód i są związane z jednej strony z bieżącą kontrolą funkcjonowania systemu BLS, z drugiej strony z określaniem kierunków jego rozwoju. W 2023 roku w Radzie zasiadali przedstawiciele wszystkich Stron Umowy, tj. TUiR Allianz Polska SA (w zakresie portfela ex Aviva TUO SA), Link4 TU SA, PZU SA, STU ERGO HESTIA SA, TUiR WARTA SA, UNIQA TU SA, Wiener TU SA oraz PIU. Za merytoryczną i administracyjną obsługę Rady odpowiada Centrum Rozliczeń, tj. komórka organizacyjna PIU, pełniąca jednocześnie funkcję wspierającą wobec koordynatorów BLS, działających na poziomie operacyjnym z ramienia wszystkich Stron Umowy. Podstawą czynności podejmowanych przez Radę BLS są zagadnienia przygotowywane zazwyczaj w ramach organizowanych przez Centrum Rozliczeń cyklicznych spotkań koordynatorów BLS.
Centrum Rozliczeń podejmowało działania zmierzające do rozwoju systemu BLS, udostępniając i prezentując zasady obowiązujące w systemie BLS zakładom rozważającym przystąpienie do systemu BLS. Struktura rynku BLS była stabilna, obejmując 7 zakładów ubezpieczeń – Stron Umowy, reprezentujących około 80% rynku OC komunikacyjnego, mierzonego składką przypisaną brutto. Poza standardowymi zadaniami Centrum Rozliczeń, związanymi ze wspomaganiem procesu rozliczeń Stron Umowy BLS oraz ze sporządzaniem analiz statystycznych, Izba koordynowała działania, których efektem było podpisanie 21 kwietnia 2023 roku Aneksu nr 1 do Umowy o powierzenie przetwarzania danych osobowych.
Najważniejsze opracowania i rekomendacje
- Przygotowanie Aneksu nr 1 do Umowy o powierzenie przetwarzania danych osobowych.
- Realizacja testów bezpieczeństwa Aplikacji BLS (narzędzia do rozliczeń systemu BLS).
- Kampania promująca BLS w 2023 roku.