Działalność legislacyjna, autoregulacyjna i standaryzacyjna

Działalność legislacyjna, autoregulacyjna i standaryzacyjna

Działania legislacyjne prowadzone przez Izbę zmierzały do ochrony i polepszenia warunków funkcjonowania rynku. W ramach tych prac zarząd prowadził system monitoringu projektów legislacyjnych. Ogółem w 2023 r. prace nad krajowymi i europejskimi projektami legislacyjnymi przełożyły się na 193 dokumenty „Legislacja”, z czego 169 stanowiły legislacje konsultacyjne (wysyłane do konsultacji z członkami PIU), a 25 informacyjne.

 

Współpraca samorządu z administracją, parlamentem i instytucjami rynku ubezpieczeniowego w kraju

Izba intensywnie rozwijała kontakty z krajową administracją rządową, nadzorem i przedstawicielami instytucji ubezpieczeniowych. W ramach prac nad opiniowanymi projektami legislacyjnymi Izba uczestniczyła w posiedzeniach komisji i podkomisji sejmowych i senackich, odbywała spotkania i konferencje uzgodnieniowe z przedstawicielami administracji rządowej.

Działania legislacyjne i autoregulacyjne były wspierane przez statutowe organy Izby, przy aktywnym udziale komisji, podkomisji, grup ekspertów oraz zespołów i grup roboczych PIU. W 2023 roku odbyło się 209 spotkań tych organów, zgodnie z zatwierdzonymi rocznymi planami. W ramach ich prac skupiono się na:

  • opiniowaniu krajowych i unijnych projektów legislacyjnych,
  • inicjowaniu strategicznych projektów podejmowanych przez Izbę,
  • współpracy z komisjami europejskiego stowarzyszenia ubezpieczycieli i reasekuratorów Insurance Europe,
  • wymianie poglądów i doświadczeń między uczestnikami rynku.

Dodatkowo, członkowie komisji, pełniący rolę ekspertów Izby, aktywnie uczestniczyli w posiedzeniach związanych z pracami legislacyjnymi prowadzonymi przez organy rządu oraz parlament. Reprezentowali oni stanowisko Izby podczas konferencji i seminariów organizowanych zarówno przez PIU, jak i inne instytucje.

 

W 2023 r. Izba pracowała nad stanowiskami do następujących projektów legislacyjnych:

Ustawy:

  • Projekt ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej
  • Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku
  • Projekty ustaw – Prawo komunikacji elektronicznej
  • Projekt ustawy o zarządzaniu danymi
  • Projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw dotyczących jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, przewidujący nowy pozasądowy system dochodzenia przez pacjentów od podmiotów leczniczych roszczeń z tytułu zdarzeń medycznych i wypłaty świadczeń kompensacyjnych
  • Projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw
  • Projekt ustawy o zmianie ustawy o Zespole Pomocy Humanitarno-Medycznej
  • Projekt ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej
  • Projekt ustawy o ograniczeniu biurokracji i barier prawnych2
  • Ustawa o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym i niektórych innych ustaw
  • Projekt ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich
  • Ustawa z dnia 16 sierpnia 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku
  • ws. zmiany ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym
  • ws. projektu zmiany ustawy o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw (DAC7)
  • ws. senackiej propozycji zmiany ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym, ustawy o rachunkowości oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym
  • ws. ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z rozwojem e-administracji w kontekście zmiany ustawy o biegłych rewidentach
  • Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku – propozycja regulacji polityki inwestycyjnej UFK
  • Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku

 

Rozporządzenia:

  • Projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej podmiotu wykonującego działalność leczniczą
  • Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej uznanej organizacji upoważnionej do wykonywania zadań administracji morskiej
  • Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji w sprawie opłaty ewidencyjnej stanowiącej przychód Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców
  • Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie maksymalnych sum ubezpieczenia dla poszczególnych upraw rolnych i zwierząt gospodarskich na 2024 r.
  • Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wysokości dopłat do składek z tytułu ubezpieczenia upraw rolnych i zwierząt gospodarskich w 2024 r.
  • Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty oraz zwrotu pomocy finansowej w ramach działania „Zarządzanie ryzykiem” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020
  • Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju w sprawie szczegółowych warunków i szczegółowego trybu przyznawania i wypłaty pomocy w ramach narzędzi zarządzania ryzykiem w formie wkładów finansowych na rzecz składek w ramach systemów ubezpieczeń w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027
  • Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie przekazywania gminom dotacji celowej na postępowanie w sprawie zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej i jego wypłatę
  • Rozporządzenie Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie dodatkowych sprawozdań finansowych i statycznych zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji
  • Rozporządzenie Ministra Finansów ws. zmiany wzoru deklaracji w sprawie podatku od niektórych instytucji finansowych
  • Projekt rozporządzenia Ministra Finansów ws. zmian rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych
  • Projekt rozporządzenia Ministra Finansów ws. ewidencji prowadzonej przez członków grupy VAT
  • Projekt rozporządzenia Ministra Finansów ws. sposobu przesyłania oświadczenia płatnika w zakresie podatku u źródła dla podatku dochodowego od osób prawnych
  • Projekt rozporządzenia Ministra Finansów ws. zmian rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie dodatkowych sprawozdań finansowych i statycznych zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji
  • Projekt rozporządzenia Ministra Finansów ws. korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur
  • Projekt rozporządzenia Ministra Finansów ws. przypadków odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których podatnik nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych
  • Projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zaniechania poboru podatku od niektórych instytucji finansowych
  • Projekt rozporządzenia Ministra Finansów ws. przedłużenia terminu do złożenia informacji o cenach transferowych
  • Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
  • Projekt rozporządzenia Ministra Finansów ws. uzupełnienia prowadzonych ksiąg rachunkowych na potrzeby CIT
  • Projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wystawiania faktur
  • Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sposobu przesyłania oświadczenia płatnika w zakresie podatku u źródła dla podatku dochodowego od osób prawnych
  • Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie ewidencji prowadzonej przez członków grupy VAT
  • Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zmiany wzoru deklaracji w sprawie podatku od niektórych instytucji finansowych
  • Projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zaniechania poboru podatku od niektórych instytucji finansowych
  • Projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur
  • Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przypadków odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których podatnik nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych
  • Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie egzaminu potwierdzającego wiedzę i niezbędne umiejętności do świadczenia doradztwa w zakresie ogólnoeuropejskiego indywidualnego produktu emerytalnego
  • Projekt zmiany rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 sierpnia 2018 r. w sprawie egzaminu dla osób ubiegających się o wykonywanie czynności agencyjnych, czynności dystrybucyjnych zakładu ubezpieczeń oraz czynności dystrybucyjnych zakładu reasekuracji (Dz. U. z 2021 r. poz. 1137 oraz z 2023 r. poz. 1250)

 

Legislacje europejskie:

  • RTBF right to be forgotten
  • Rozporządzenie PEiR (UE) 2022/2554 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego i zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 909/2014 oraz (UE) 2016/1011 (Digital Operational Resilience Act – DORA)
  • Projekt regulacyjnych standardów technicznych (RTS) i wykonawczy standard techniczny (ITS) do DORA
  • Projekt rozporządzenia PEiR ustanawiającego zharmonizowane przepisy dotyczące sztucznej inteligencji (Artificial Intelligence Act – AI)
  • Projekt rozporządzenia PEiR w sprawie europejskiego zarządzania danymi (Data Governance Act)
  • Projekt rozporządzenia PEiR w sprawie zharmonizowanych przepisów dotyczących sprawiedliwego dostępu do danych i ich wykorzystywania (Data Act)
  • Wniosek ustawodawczy Komisji Europejskiej dotyczący projektu rozporządzenia PEiR
  • Rozporządzenie w sprawie ram dostępu do danych finansowych (framework for Financial Data Access – FIDA)
  • Konsultacje Ministerstwa Finansów w sprawie projektu dyrektywy FASTER
  • Konsultacje Ministerstwa Finansów w sprawie projektu rozporządzenia ESAs
  • Dyrektywa PE i Rady w sprawie zmiany dyrektywy 2009/138/WE w odniesieniu do proporcjonalności, jakości nadzoru, sprawozdawczości, środków dotyczących gwarancji długoterminowych, narzędzi makroostrożnościowych, ryzyk dla zrównoważonego rozwoju, nadzoru nad grupą i nadzoru transgranicznego oraz zmiany dyrektywy 2002/87/WE i 2013/34/UE
  • Konsultacje EIOPA w sprawie doświadczeń w stosowaniu Dyrektywy dotyczącej dystrybucji ubezpieczeń (dyrektywa IDD)
  • Porada techniczna Europejskich Organów Nadzoru dla Komisji Europejskiej dotyczącej przeglądu rozporządzenia PRIIPS
  • Projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Europy ustanawiającej ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji oraz zmieniającej dyrektywy 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2009/138/WE, (UE) 2017/1132 i rozporządzenia (UE) nr 1094/2010 i (UE) nr 648/2012
  • Rewizja rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) w sprawie dokumentów zawierających kluczowe informacje dotyczące detalicznych produktów zbiorowego inwestowania i ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych (PRIIP)
  • Wniosek Komisji Europejskiej dot. pakietu dotyczącego inwestycji detalicznych (Retail Investment Package/Retail Investment Strategy – RIS)

 

Inne inicjatywy legislacyjne:

  • Stanowisko Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego z dnia 19 października 2022 r. w sprawie działań zakładów ubezpieczeń i reasekuracji w zakresie cyberbezpieczeństwa
  • Projekt stanowiska nadzorczego EIOPA w sprawie otwarcia wymiany danych przetwarzanych w ramach sektora ubezpieczeniowego (Open Insurance)
  • Komunikat KE do PEiR w sprawie ustanowienie europejskiej strategii w zakresie danych
  • Komunikat KE do PEiR w sprawie strategii dla UE w zakresie finansów cyfrowych
  • Wytyczne Europejskiej Rady Ochrony Danych nr 4/2022 w sprawie naliczania kar administracyjnych na podstawie RODO (dokument przyjęty przez EROD w dn. 24.05.2023 r.)
  • Wytyczne Europejskiej Rady Ochrony Danych nr 9/2022 dotyczące zgłaszania naruszeń danych osobowych w ramach RODO (dokument przyjęty przez EROD w dn. 4.04.2023 r.)
  • Konsultacjie podatkowe Ministerstwa Finansów w sprawie projektu „Objaśnień podatkowych w zakresie podatku od przerzuconych dochodów”
  • Konsultacje Ministerstwa Finansów w zakresie objaśnień podatkowych dotyczących poboru podatku u źródła (WHT)
  • Projekt Rekomendacji U Komisji Nadzoru Finansowego dotyczącej Dobrych praktyk w zakresie bancassurance
  • Projekt Rekomendacji Komisji Nadzoru Finansowego dotyczących oceny odpowiedniości ubezpieczenia na życie z elementem inwestycyjnym
  • Projekt „Dobrych praktyk PIU i ZBP w zakresie ubezpieczeń spłaty kredytu lub pożyczki (CPI)”
  • Prekonsultacje podatkowe w zakresie transparentności podatkowej (strategii podatkowej)
  • Projekt „Objaśnień podatkowych w zakresie podatku od przerzuconych dochodów”

 

Najistotniejsze tematy prac prowadzonych w 2023 r.

Dystrybucja ubezpieczeń

  • Prace dotyczące projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku;
  • Podjęcie inicjatywy legislacyjnej zapewniającej utrzymanie egzaminów zdalnych także po zakończeniu stanu zagrożenia epidemicznego. KNF poinformowała, że wspiera proponowane przez PIU wprowadzenie na stałe możliwości przeprowadzania egzaminów zdalnych oraz, że wystąpiła do Ministerstwa Finansów z odpowiednią propozycją legislacyjną;
  • Spotkanie z przedstawicielami KNF dotyczące bazy zaświadczeń o szkoleniach zawodowych.

 

Ubezpieczenia komunikacyjne

W obszarze ubezpieczeń komunikacyjnych – szkody osobowe:

  • Rozwijanie oraz obsługa narzędzia „Porównywarka wyroków sądowych” (dalej: Porównywarka). Celem Porównywarki jest wyszukiwanie i porównywanie przez użytkowników, w szybki i prosty sposób, informacji z wprowadzonych do narzędzia prawomocnych wyroków sądowych po zadanych kryteriach wyszukiwania w zakresie: roszczeń poszkodowanego, roszczeń uprawnionego, postępowania likwidacyjnego, etapu Sądu I Instancji, etapu Sądu II Instancji, etapu Sądu Najwyższego. Stworzenie aplikacji umożliwia również gromadzenie skanów zanonimizowanych, prawomocnych wyroków sądowych oraz informacji zawartych w ww. wyrokach. Przeprowadzono prace nad zwiększeniem bezpieczeństwa narzędzia.
  • Kontynuowano prace nad standaryzacją zadośćuczynień w szkodach osobowych i przeprowadzono analizy orzecznictwa.
  • Kontynuowano prace dotyczące zastosowania klasyfikacji ICF na potrzeby likwidacji szkód na osobie w zakładach ubezpieczeń i podczas procesów sądowych dotyczących szkody na osobie. Zakłady ubezpieczeń kontynuowały pilotaż rozpoczęty w 2018 r., którego celem była ocena zdrowia poszkodowanego z zastosowaniem klasyfikacji ICF oraz porównanie zastosowanej metody do dotychczasowej praktyki likwidacyjnej.
  • Kontynuowano analizę zagrożenia wzrostem ilości wypłacanych odszkodowań i zadośćuczynień związanych z wprowadzeniem nowej podstawy prawnej w KC – artykułu 446-2.
  • Opiniowano zmiany do projektów ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, dotyczących wdrożenia do polskiego porządku prawnego zmian wynikających z Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2118 zmieniającej dyrektywę 2009/103/ WE w sprawie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych i egzekwowania obowiązku ubezpieczania od takiej odpowiedzialności. Do najważniejszych zagadnień ujętych w projekcie ustawy należało:
    • Pozostawienie pojazdów wolnobieżnych w zakresie definicji pojazdu oraz wąskiej definicji ruchu pojazdu,
    • Przyjęcie zasad finansowania funduszu ds. niewypłacalności zgodnie z propozycją wypracowaną przez PIU wspólnie z UFG,
    • Usunięcie nadmiarowych zapisów w odniesieniu do ustalania składek ubezpieczeniowych,
    • Wprowadzenie odpowiedniego vacatio legis dla podwyższenia minimalnych sum gwarancyjnych w OC ppm oraz OC rolnika.

Prace nad projektem ustawy w dalszym ciągu są w toku.

  • Kontynuowane były prace nad wysokością opłaty ewidencyjnej, jaką na Fundusz CEPiK uiszczają zakłady ubezpieczeń z tytułu każdej zawartej umowy OC ppm. W czerwcu 2023 r. opublikowana została ustawa o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym i niektórych innych ustaw wskazująca, że wysokość opłaty ewidencyjnej uiszczanej przez zakład ubezpieczeń nie może być wyższa niż 0,1% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. Zgodnie z delegacją ustawową konkretna wartość tej opłaty została określona w Rozporządzeniu Ministra Cyfryzacji i wynosi obecnie 4,68 zł.
  • ponownie wniesiony został projekt ustawy wnioskujący o rozszerzenie katalogu pojazdów, które mogą być czasowo wycofane z ruchu na wszystkie zarejestrowane pojazdy. Okres tego czasowego wycofania z ruchu mógłby wynosić nawet do 48 miesięcy. W projekcie ustawy wnioskodawcy występowali również o możliwość zwolnienia powiatów i gmin z obowiązku zawarcia OC ppm w odniesieniu do pojazdów usuniętych z dróg.

 

Ubezpieczenia na życie:

Przeprowadzono szereg działań mających na celu rozwój rynku ubezpieczeń na życie o charakterze inwestycyjnym oraz dopracowanie regulacji w sektorze bancassurance. KNF prowadził konsultacje nad projektem rekomendacji dotyczącej oceny odpowiedniości umów ubezpieczeń inwestycyjnych oraz projektem nowelizacji Rekomendacji U. W ramach tych działań dokonano szczegółowej analizy raportu i ostrzeżenia EIOPA, które odnosiły się do produktów CPI oferowanych przez banki.

Kontynuowano prace rozpoczęte w 2022 roku, we współpracy z Zespołem bancassurance i sprzedaży affinity, nad nowelizacją Rekomendacji U z 2014 roku. Projekt obejmował propozycje rozwiązań związanych z wartością produktu dla klienta, a także opracowanie „Dobrych praktyk PIU i ZBP w zakresie ubezpieczeń spłaty kredytu lub pożyczki (CPI)”.

W maju 2023 roku KE opublikowała projekt strategii inwestycji detalicznych (Retail Investment Strategy). Odpowiadając na ten dokument, przygotowano stanowisko polskiego rynku oraz wspólne stanowisko PIU, IZFiA, ZBP i IDM skierowane do Komisarz Mairead McGuinness, odpowiedzialnej za projekt. Prowadzono także dialog z Ministerstwem Finansów na temat tej inicjatywy.

Podjęto również prace nad uregulowaniem polityki inwestycyjnej UFK i zmianą zasad dotyczących podatku od zysków kapitałowych (tzw. podatek Belki) w odniesieniu do umów ubezpieczenia na życie z UFK.

 

Bancassurance:

W 2023 roku kluczowe działania w obszarze bancassurance skupiały się na analizie oraz ustaleniu stanowiska rynku wobec projektu nowelizacji Rekomendacji U, zaprezentowanego przez UKNF w czerwcu 2022 roku. Podjęto również prace nad opracowaniem odpowiedzi na raport i ostrzeżenie EIOPA dotyczące ubezpieczeń spłaty kredytu i pożyczki (CPI), oferowanych przez banki. Jednocześnie przygotowano projekt „Dobrych praktyk PIU i ZBP w zakresie ubezpieczeń spłaty kredytu lub pożyczki (CPI)”, który ma na celu podniesienie standardów w tej dziedzinie.

W regularnych kwartalnych raportach przedstawiono szczegółowe zmiany zachodzące na rynku bancassurance, umożliwiając monitorowanie jego rozwoju. Ważnym wydarzeniem dla branży był XII Kongres Bancassurance, który odbył się 13 listopada 2022 roku pod hasłem „Klient, bank, ubezpieczyciel – partnerzy w bancassurance”. Kongres stanowił platformę wymiany doświadczeń i poglądów między kluczowymi uczestnikami rynku.

 

Ubezpieczenia majątkowe:

W 2023 roku w obszarze ubezpieczeń majątkowych trwały intensywne konsultacje i prace nad kluczowymi przepisami. Przeprowadzono konsultacje nad projektem rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii, które zmieniało wymagania techniczne dotyczące budynków i ich usytuowania. W ramach tych prac złożono wniosek o utrzymanie obowiązku zabezpieczenia ogniochronnego widocznych elementów drewnianych konstrukcji budynków.

Przeanalizowano dokument konsultacyjny EIOPA, który dotyczył możliwości zmniejszenia luki w ochronie ubezpieczeniowej przed katastrofami naturalnymi. Dokument analizował sposoby zwiększenia penetracji ubezpieczeniowej europejskich gospodarstw domowych i przedsiębiorstw na wypadek katastrof klimatycznych.

 

Ubezpieczenia rolne:

  • Kontynuowano prace nad projektem zmian do ustawy o ubezpieczeniu upraw rolnych i zwierząt gospodarskich w zakresie rozszerzenia katalogu dotowanych upraw rolnych. Prowadzono robocze konsultacje i spotkania przedstawicieli zakładów ubezpieczeń z MRiRW.
  • Na wniosek MRiRW Podkomisja przedstawiała opinie i stanowiska w sprawach z zakresu dotowanych ubezpieczeń rolnych m.in. w odniesieniu do ubezpieczenia sadów, zmian okresów karencji, ubezpieczenia od ryzyka gradu itp. Uruchomiono bazę statystyczną dotowanych ubezpieczeń rolnych i po raz pierwszy została zasilona danymi zakładów ubezpieczeń.

 

Ubezpieczenia szkolne:

W 2023 roku w obszarze ubezpieczeń szkolnych podjęto istotne działania mające na celu poprawę funkcjonowania tego segmentu rynku. Przeprowadzono prace związane z gromadzeniem i analizą statystyk dotyczących ubezpieczeń szkolnych, co pozwoliło na lepsze zrozumienie potrzeb i trendów rynkowych. W ramach tych inicjatyw uruchomiono bazę statystyczną dla ubezpieczeń szkolnych.

Przeprowadzono intensywne działania informacyjne i edukacyjne w mediach, w tym w mediach społecznościowych, mające na celu popularyzację i podkreślenie znaczenia ubezpieczeń NNW dla dzieci i młodzieży. Szczególny nacisk położono na kontekst pandemii i wprowadzonych obostrzeń, zwracając uwagę na rolę ubezpieczeń w zapewnieniu bezpieczeństwa uczniów w niepewnych czasach.

 

Ubezpieczenia zdrowotne:

Podjęto istotne działania mające na celu rozwój i ulepszenie tego segmentu rynku. Zajmowano się wypracowaniem wspólnej koncepcji funkcjonowania dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych i oczekiwań w stosunku do regulatora (zasadność ubezpieczenia komplementarnego, kwestia wczesnego wykrywania nowotworów, rola profilaktyki w zapobieganiu chorobom przewlekłym).

Kontynuowano działania mające na celu popularyzację ubezpieczeń zdrowotnych poprzez kampanie medialne i aktywności podczas spotkań z interesariuszami. Podkreślano konieczność podejmowania inicjatyw wspierających rozwój ubezpieczeń zdrowotnych oraz zwracano uwagę na wpływ stanu zdrowia populacji pracującej na kondycję gospodarki Polski. Ponadto prowadzono prace nad gromadzeniem, opracowywaniem i publikacją danych dotyczących wielkości rynku dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce. Dostęp do aktualnych statystyk ma na celu lepsze zrozumienie trendów rynkowych i potrzeb społeczeństwa, co przyczynia się do efektywniejszego planowania i wdrażania nowych rozwiązań w sektorze ubezpieczeń zdrowotnych.

 

Zarządzanie informacją:

  • Digitalizacja sektora ubezpieczeń

W dniu 29 czerwca 2023 r. w Dzienniku Ustaw została opublikowana ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel. W założeniach ustawy projektodawca (Minister Cyfryzacji) uwzględnił przepisy dotyczące dostępności aplikacji dla sektora prywatnego w celu wykorzystania przez te podmioty aplikacji. Na 2023 r. przypadły prace projektowe po stronie zakładów ubezpieczeń wdrażające rozwiązania techniczne aplikacji mObywatel.

Komisja ds. digitalizacji sektora ubezpieczeń przeprowadziła dialog z Komisją Nadzoru Finansowego w sprawie dostosowania się zakładów ubezpieczeń do stanowiska KNF z dn. 19 października 2022 r. w sprawie działań zakładów ubezpieczeń i reasekuracji w zakresie rozwiązań cyberbezpieczeństwa w kontaktach z klientami. Sektor ubezpieczeń został zobowiązany do dostosowania swoich rozwiązań technicznych stosowanych w kanałach zdalnych z partnerami i klientami. Czas na dostosowanie to termin wejścia w życie rozporządzenia DORA.

  • Przetwarzanie danych w chmurze obliczeniowej

Grupa robocza ds. chmury obliczeniowej monitorowała w 2023 r. wdrożenie „Standardu wdrożeń przetwarzania informacji w chmurze obliczeniowej”. Standard prezentuje, jakie zadania, procedury, procesy i analizy zakład ubezpieczeń powinien przeprowadzić i udokumentować pod kątem przygotowania organizacji do działania w sferze usług chmurowych w odniesieniu do poszczególnych zapisów wybranych regulacji. Dokument dostępny jest na stronie internetowej PIU.

  • Odporność cyfrowa sektora finansowego

W marcu 2023 r. Izba powołała Zespół ds. DORA. Celem Zespołu w PIU było wypracowanie stanowisk dotyczących zagadnień związanych z interpretacją Ditigal Operational Resilience Act (DORA), czyli unijnego Rozporządzenia PEiR 2022/2554 z dnia 14.12.2022 r. w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego. Prace Zespołu pomogą zakładom ubezpieczeń w przygotowywaniu się do wdrożenia DORA. Prace zespołu będą kontynuowane w roku 2024.

  • Otwarte dane sektora finansowego

28 czerwcu 2023 r. Komisja Europejska przedstawiła pakiet dotyczący modernizacji usług płatniczych i otwarcia danych o usługach finansowych.

UE wprowadza szeroko pojęty sektor finansowy w erę cyfrowej i otwartej wymiany danych. Proponuje się nowe ramy bezpiecznego i otwartego dostępu w szerszym zakresie do danych klientów usług finansowych. KE wskazuje, że „otwarte finanse” w obszarze poza płatnościami rozwijają się wolniej z powodu braku jasnych reguł, stąd propozycja, by regulacja była na poziomie rozporządzenia, które doprowadzi do standaryzacji udostępniania danych sektora finansowego w krajach członkowskich UE.

Projekt rozporządzenia PEiR w sprawie ram dostępu do danych finansowych oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010, (UE) nr 1094/2010, (UE) 1095/2010 i (UE) 2022/2554 (framework for Financial Data Access – FIDA), wymaga przyłączenia się szerokiego grona instytucji finansowych do systemów udostępniania danych finansowych. Rozporządzenie FIDA będzie miało zastosowanie niemalże do wszystkich podmiotów działających na rynku finansowym – w sektorze ubezpieczeniowym chodzi o zakłady ubezpieczeń i reasekuracji, instytucji pracowniczych programów emerytalnych oraz pośredników ubezpieczeniowych.

Rok 2023 koncentrował się na analizie poszczególnych rozdziałów projektu rozporządzenia FIDA i ścisłej współpracy z członkami PIU oraz Ministerstwem Finansów, które koordynowało konsultacje z prezydencją hiszpańską.

 

Zrównoważone finansowanie:

  • ESRSy do dyrektywy CSRD

Polska Izba Ubezpieczeń (PIU) otrzymała od Ministerstwa Finansów prośbę o przedstawienie stanowiska w sprawie projektu Europejskich Standardów Sprawozdawczości w zakresie Zrównoważonego Rozwoju (ESRS). Nowa dyrektywa CSRD zastąpiła NFRD i wprowadza obowiązki raportowania kwestii środowiskowych, społecznych, praw człowieka oraz ładu korporacyjnego dla spółek, w tym zakładów ubezpieczeń. Raportowanie ma odbywać się zgodnie ze wspólnymi standardami ESRS, a dla małych i średnich spółek giełdowych przewidziano uproszczone ramy. Dyrektywa ma zostać transponowana do polskiego prawa do 6 lipca 2024 roku.

EFRAG, jako doradca techniczny Komisji Europejskiej, przygotował 12 projektów standardów ESRS, obejmujących 2 standardy przekrojowe, 5 dotyczących kwestii środowiskowych, 4 społecznych oraz 1 dotyczący ładu korporacyjnego. Standardy te zostały opublikowane w rozporządzeniu delegowanym Komisji 2023/2772 z dnia 22 grudnia 2023 roku.

PIU przedstawiła swoje stanowisko, podkreślając, że zasada oceny istotności jest zbyt wąska i powinna obejmować również dane obecnie obowiązkowe. Wskazała na zbyt szeroką definicję łańcucha wartości, która nie uwzględnia specyfiki zakładów ubezpieczeń, sugerując, że powinna ona kończyć się na poziomie inwestycji lub bezpośredniego klienta. PIU zaznaczyła również konieczność zapewnienia zgodności standardów ESRS z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej (IFRS SDS) oraz proponuje, by ubezpieczyciele o niskim profilu ryzyka podlegali uproszczonym wymogom sprawozdawczym zgodnie ze standardami dla MŚP. Więcej można przeczytać w tym raporcie w sekcji opisującej prace Grupy roboczej ds. zrównoważonego finasowania.

 

  • Stanowisko PIU dotyczące EIOPA discussion paper on the prudential treatment of sustainability risks

PIU odpowiedziała na dokument konsultacyjny EIOPA dotyczący ostrożnościowego traktowania ryzyk związanych ze zrównoważonym rozwojem. PIU przedstawiła swoje stanowisko zarówno poprzez organizację Insurance Europe, jak i bezpośrednio do EIOPA. Dokument EIOPA, konsultowany na początku 2023 roku, rozpoczął dyskusję na temat wymogów kapitałowych związanych z ESG, podkreślając potrzebę opracowania odpowiedniej metodologii i danych przed wprowadzeniem konkretnych rozwiązań. EIOPA podzieliła swoje analizy na trzy obszary:

  • Aktywa zakładów ubezpieczeń: Rozważania nad sposobem określenia poziomu ryzyka przejścia, biorąc pod uwagę, że firmy będą musiały dostosować swoją działalność do zmian klimatu, a brak adaptacji może negatywnie wpłynąć na wartość ich akcji i obligacji.
  • Underwriting: Analiza wpływu środków prewencyjnych związanych z klimatem na ryzyko ubezpieczeniowe, zastanawiając się, czy takie działania mogą obniżyć fizyczne ryzyka poprzez zmniejszenie częstotliwości lub intensywności strat.
  • Ryzyka i cele społeczne: Rozważania nad tym, jak zagrożenia społeczne mogą przełożyć się na ryzyka ostrożnościowe, z sugestią skupienia się na filarach II i III dyrektywy Wypłacalność II (zarządzanie i ujawnienia), pomijając na razie filar I (wymogi kapitałowe).

Stanowisko PIU, wypracowane we współpracy z Grupą Roboczą ds. Zrównoważonego Finansowania oraz Komisją ds. Zarządzania Ryzykiem, opiera się na podejściu Insurance Europe. PIU podkreśla, że choć branża ubezpieczeniowa wspiera walkę ze zmianami klimatu, zmiany w wymogach kapitałowych powinny być oparte na rzeczywistym ryzyku i dowodach. Zwrócono uwagę na trudności w wyodrębnieniu ryzyka przejścia z ryzyka rynkowego z powodu braku danych historycznych oraz na ryzyko samospełniającej się przepowiedni, która mogłaby zakłócić rynek.

W zakresie ryzyka fizycznego PIU zasugerowała, że środki prewencyjne, takie jak wały powodziowe i systemy kanalizacji, znacząco redukują ryzyko powodzi, co może wymagać rekalibracji formuły standardowej. Ponadto PIU zaproponowała poprawki dotyczące raportowania kwestii społecznych, podkreślając, że ryzyka społeczne są już raportowane w ramach SFCR (Sprawozdanie o Wypłacalności i Kondycji Finansowej) i zasugerowała rezygnację z opracowywania dodatkowego Q&A do ORSA w tym zakresie.

 

  • SFDR

Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/363 zmieniające rozporządzenie w sprawie ujawniania informacji związanych ze równoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych zgodnie z Rozporządzeniem SFDR.

Nowe przepisy skupiają się na treści i sposobie prezentacji informacji ujawnianych w dokumentach udostępnianych przed zawarciem umowy oraz w sprawozdaniach okresowych dotyczących produktów finansowych inwestujących w zrównoważoną środowiskowo działalność gospodarczą.

Istotą rozporządzenia 2023/363 jest głównie zastąpienie załączników II–V rozporządzenia 2022/1288 nowymi załącznikami. Zmiany wprowadzają obowiązek ujawniania informacji o ekspozycji produktów finansowych na inwestycje w działalność związaną z gazem ziemnym i energią jądrową w dokumentach przedumownych, na stronach internetowych oraz w sprawozdaniach okresowych.

Zgodnie z motywem 4 rozporządzenia 2023/363, celem tych zmian jest zwiększenie przejrzystości i pomoc uczestnikom rynków finansowych oraz inwestorom w identyfikowaniu zrównoważonej środowiskowo działalności związanej z gazem ziemnym i energią jądrową. Udostępnienie bardziej szczegółowych informacji na temat takich inwestycji ma również sprzyjać porównywalności informacji ujawnianych inwestorom. W związku z tym, przez cały cykl życia danych produktów finansowych, w dokumentach przedumownych, sprawozdaniach okresowych oraz na stronach internetowych należy ujawniać informacje zapewniające przejrzystość inwestycji w zrównoważoną środowiskowo działalność związaną z gazem ziemnym i energią jądrową.

 

  • Wspólny dokument konsultacyjny EBA, ESMA i EIOPA w sprawie przeglądu rozporządzenia delegowanego SFDR (RTS) dotyczącego ujawniania PAI i produktów finansowych.

Polska Izba Ubezpieczeń (PIU) wzięła udział w konsultacjach publicznych dotyczących przeglądu Regulacyjnych Standardów Technicznych (RTS) w ramach Rozporządzenia SFDR, prowadzonych przez Europejskie Urzędy Nadzoru (EBA, ESMA, EIOPA). Komisja Europejska upoważniła Wspólny Komitet tych urzędów do dokonania przeglądu i zmiany RTS określonych w Rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2022/1288. Celem przeglądu jest rozszerzenie ram ujawnień oraz rozwiązanie kwestii technicznych związanych z wskaźnikami zrównoważonego rozwoju, które pojawiły się od czasu pierwotnego uzgodnienia SFDR.

Proponowane zmiany przez Europejskie Urzędy Nadzoru obejmują:

  • Udoskonalenie istniejących wskaźników PAI (głównych niekorzystnych skutków dla zrównoważonego rozwoju) poprzez doprecyzowanie definicji, metodologii i wzorów obliczeniowych.
  • Rozszerzenie listy społecznych wskaźników PAI, dodając więcej wskaźników dotyczących aspektów społecznych (litera „S” w ESG).
  • Dodanie ujawnień na poziomie produktu dotyczących celów dekarbonizacji, w tym celów pośrednich, poziomu ambicji oraz sposobu ich osiągnięcia.
  • Poprawę ujawnień w zakresie zasady „nie wyrządzaj znaczących szkód” (DNSH) dla środowiska i społeczeństwa.
  • Uproszczenie szablonów przedkontraktowych oraz ujawnień okresowych na poziomie produktu finansowego.

Stanowisko Polskiej Izby Ubezpieczeń przekazane do ESMA

  • Spójność z ESRS: PIU podkreśla konieczność, aby wskaźniki PAI były spójne z wymogami ujawniania informacji zgodnie z europejskimi standardami sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju (ESRS). W przeciwnym razie zakłady ubezpieczeń na życie mogą napotkać trudności w wypełnieniu obowiązków raportowania PAI, zwłaszcza jeśli spółki uznają te dane za nieistotne dla własnych raportów.
  • Komplikacja szablonów: Dodanie nowych obowiązków raportowych komplikuje już i tak złożone szablony, które są oceniane jako mało przejrzyste.
  • Definicje wymagają doprecyzowania: Kluczowe definicje, takie jak „sustainable investment” (zrównoważona inwestycja), są niewystarczająco jasne. PIU sugeruje aktualizację sekcji Q&A w celu ich doprecyzowania.
  • Uproszczenie szablonów SFDR: Obecne szablony są zbyt długie i nieczytelne, co może wprowadzać klientów w błąd. PIU proponuje dalsze uproszczenia oraz testowanie zmian z udziałem instytucji finansowych i konsumentów.
  • Równe warunki dla FMP: Zmiany powinny zapewniać jednakowe warunki prowadzenia działalności dla wszystkich uczestników rynku finansowego (FMP). Na przykład, choć dystrybucja elektroniczna jest popierana, niektórzy FMP (np. dostawcy produktów emerytalnych) są zobowiązani do ujawniania części informacji w raportach rocznych i nie skorzystają z elektronicznej formy dystrybucji.
  • Jakość danych dla wskaźników PAI: Niektóre proponowane wskaźniki opierają się na niepełnych lub szacunkowych danych. PIU podkreśla, że wskaźniki PAI powinny bazować na konkretnych i rzetelnych danych.
  • Problemy z nienotowanymi spółkami: Część wskaźników można obliczyć tylko dla spółek notowanych na giełdzie, co stanowi problem w przypadku inwestycji w spółki nienotowane emitujące obligacje korporacyjne.
  • Uwzględnianie tylko opublikowanych informacji: PIU popiera podejście, w którym FMP uwzględniają jedynie informacje opublikowane przez spółki.
  • Wyłączenie instrumentów pochodnych: PIU nie popiera uwzględniania instrumentów pochodnych w raportowaniu, gdyż nie stanowią one bezpośredniej inwestycji w spółkę i nie przynoszą praw akcjonariuszy lub obligatariuszy.
  • Dobrowolność ujawniania progów ilościowych: Ujawnienie progów stosowanych przez FMP w celu uwzględnienia wskaźników PAI dla celów DNSH może dodatkowo skomplikować raportowanie. PIU sugeruje, aby takie ujawnienia były fakultatywne.
  • Skupienie na produktach z celami emisyjnymi: Nowe wymagania powinny dotyczyć wyłącznie produktów, których celem jest redukcja emisji gazów cieplarnianych. Nie należy nakładać dodatkowych obciążeń na produkty bez takich celów.
  • Ujawnienia poprzez hiperłącza: PIU popiera udostępnianie hiperłączy do ujawnień wskaźników referencyjnych dla produktów z art. 9 ust. 3 SFDR, zamiast szczegółowego ujawniania informacji, co zapobiega zamieszaniu z innymi produktami finansowymi.
  • Sprzeciw wobec finansowania poprzez zakup kredytów węglowych: PIU nie popiera pomysłu, aby FMP bezpośrednio finansowały projekty redukcji emisji poprzez zakup kredytów węglowych, gdyż lokalne przepisy mogą ograniczać takie inwestycje dla podmiotów regulowanych.

 

  • Projekt Dyrektywy CSDDD

W grudniu 2023 roku Parlament Europejski i Rada UE osiągnęły kompromis polityczny w sprawie głównych postanowień projektu dyrektywy CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive). Głównym celem tej dyrektywy jest przeciwdziałanie negatywnym skutkom działalności przedsiębiorstw dla praw człowieka i kwestii środowiskowych poprzez ustanowienie ram umożliwiających firmom ocenę ryzyka i odpowiednie nim zarządzanie.

Polska Izba Ubezpieczeń zwróciła się do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej z prośbą o wyłączenie zakładów ubezpieczeń z obowiązku przeprowadzania due diligence swoich klientów. PIU argumentowała, że takie obowiązki mogą znacząco skomplikować świadczenie usług ubezpieczeniowych i prowadzić do nieoczekiwanych negatywnych skutków dla gospodarki krajowej. Wskazano również, że wymaganie od zakładów ubezpieczeń analizy działalności klientów (z wyjątkiem MŚP, gospodarstw domowych i osób prywatnych) może skutkować sankcjami i obowiązkiem naprawienia szkody w przypadku niewłaściwego stosowania tych obowiązków.

PIU podkreśliła, że brak możliwości oferowania umów ubezpieczenia byłby sprzeczny z obowiązkiem zawierania ubezpieczeń obowiązkowych, takich jak ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Zgodnie z polskim prawem, zakłady ubezpieczeń nie mogą odmówić zawarcia takiej umowy, jeśli prowadzą działalność w tym zakresie. Ponadto ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej chronią osoby trzecie, które nie mają wpływu na działalność przedsiębiorcy naruszającego przepisy. Zakaz ubezpieczania mógłby również negatywnie wpłynąć na pracowników w kontekście dobrowolnych ubezpieczeń emerytalnych i zdrowotnych. Osiągnięty kompromis między Parlamentem a Radą UE wyłącza zakłady ubezpieczeń z postanowień dyrektywy dotyczących niższego szczebla łańcucha wartości (downstream value chain). Chociaż ostateczna treść dyrektywy nie jest jeszcze znana, wiadomo już, że duże instytucje finansowe, w tym zakłady ubezpieczeń zatrudniające ponad 500 pracowników, będą musiały stosować dyrektywę w odniesieniu do własnej działalności oraz wyższego szczebla łańcucha wartości (upstream value chain). Będą one także zobowiązane do przyjęcia i wdrożenia planów transformacji klimatycznej.

 

  • GBS – Zielone Obligacje

Polska Izba Ubezpieczeń (PIU) przekazała Ministerstwu Finansów swoje stanowisko dotyczące projektu rozporządzenia w sprawie europejskich zielonych obligacji (European Green Bond Standard). W piśmie z 17 lutego 2023 r. Szwedzka Prezydencja zwróciła się do państw członkowskich o opinię na temat możliwości osiągnięcia kompromisu politycznego między Parlamentem, Komisją i Radą w trzech kontrowersyjnych kwestiach, w których Parlament i Rada mają odmienne stanowiska:

  • Wprowadzenie obowiązków informacyjnych dla innych obligacji zrównoważonych i obligacji powiązanych ze zrównoważonym rozwojem, co de facto poszerzyłoby zakres Europejskiego Standardu Zielonych Obligacji w celu zapobiegania ryzyku greenwashingu.
  • Zmniejszenie tzw. „flexibility pocket”, czyli zakresu dopuszczalnych odstępstw od pełnej zgodności z Taksonomią UE.
  • Uproszczone zasady dotyczące praw nabytych (klauzula „grandfathering”).

 

  • Współpraca z izbami i stowarzyszeniami branżowymi

PIU kontynuowała współpracę ze Związkiem Banków Polskich, Stowarzyszeniem Emitentów Giełdowych oraz Izbą Zarządzających Funduszami i Aktywami w zakresie zielonej transformacji. W szczególności organizacje samorządowe uzgodniły wspólne stanowisko dotyczące badania celów inwestycyjnych klienta związanych z czynnikami zrównoważonego rozwoju i przekazały je do Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego.

 

  • Inne

Przygotowywanie stanowiska dla Ministerstwa Finansów podczas trilogów w sprawie poprawek do dyrektywy WYPŁACALNOŚĆ II. Komisja opiniowała kilkadziesiąt dokumentów dotyczących między innymi: marginesu ryzyka, zasad uwzględniania papierów długoterminowych w wymogach kapitałowych, ryzyka stóp procentowych, kryteriów istotnej działalności, działalności transgranicznej, planów zarządzania płynnością oraz planów przejścia.

 

 

Działania samoregulacyjne i standaryzacyjne

Działania samoregulacyjne

Jednym z kluczowych obszarów działalności Polskiej Izby Ubezpieczeń jest promowanie i wdrażanie dobrych praktyk w sektorze ubezpieczeniowym. Działania te mają na celu podniesienie standardów operacyjnych, zapewnienie przejrzystości oraz zwiększenie zaufania klientów do rynku ubezpieczeń. Prace nad opracowaniem i implementacją best practices odbywały się w ramach komisji merytorycznych, z aktywnym udziałem ekspertów branżowych.

Proces ten miał charakter konsultacyjny, który obejmował współpracę z administracją publiczną, w tym organami legislacyjnymi i regulacyjnymi, a także z organizacjami konsumenckimi. Taki model działania zapewniał, że wypracowane rozwiązania nie tylko odpowiadały na potrzeby rynku, ale również były zgodne z interesem publicznym i oczekiwaniami konsumentów.

 

Najważniejsze działania standaryzacyjne

Grupa robocza w PIU ds. chmury obliczeniowej kontynuowała monitoring dokumentu „Standard wdrożeń przetwarzania informacji w chmurze obliczeniowej – opracowanie na potrzeby sektora ubezpieczeniowego”. Dokument dostępny na stronie internetowej PIU.

  • Zespół w PIU ds. DORA rozpoczął prace nad opracowaniem stanowiska dotyczącego poszczególnych zagadnień związanych z interpretacją Ditigal Operational Resilience Act (DORA), czyli unijnego Rozporządzenia PEiR 2022/2554 z dnia 14.12.2022 r. w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego.
  • Pracowano nad projektem Zasad dobrych praktyk we współpracy pomiędzy brokerami a zakładami ubezpieczeń.
  • Pracowano nad wzorem zaświadczenia potwierdzającego odbycie szkoleń zawodowych, o których mowa w art. 12 ust. 8 i 9 ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń.
  • Kontynuowano prace nad standaryzacją zadośćuczynień w szkodach osobowych i przeprowadzono analizy orzecznictwa.

 

Konferencje i seminaria

W 2023 roku Polska Izba Ubezpieczeń znacząco wzmocniła swoje działania w obszarze edukacji i doskonalenia zawodowego pracowników zakładów ubezpieczeń, dostarczając im kluczową wiedzę i umiejętności. Dzięki zdalnym oraz stacjonarnym seminariom i szkoleniom, organizowanym z myślą o różnych potrzebach branży, Izba zapewniła dostęp do aktualnych informacji o zmianach regulacyjnych, nowych trendach oraz najlepszych praktykach w sektorze ubezpieczeniowym.

W ciągu roku odbyło się ponad 28 bezpłatnych seminariów i szkoleń, w których udział wzięło przeszło 3200 pracowników oraz członków PIU. Oprócz wiedzy teoretycznej, uczestnicy mieli okazję zdobyć praktyczne umiejętności, dzięki współpracy Izby z licznymi organizacjami oraz instytucjami eksperckimi, co uczyniło te spotkania nie tylko atrakcyjnymi, ale i niezwykle użytecznymi w codziennej pracy. Program szkoleń był starannie dopasowany do potrzeb zarówno osób zarządzających, jak i pracowników operacyjnych, co pozwoliło na szerokie podniesienie kompetencji w całej branży.

Pobierz dokument zawierający dane dotyczące konferencji.