Ubezpieczenia zdrowotne

Po co ubezpieczenie

 

Ochrona zdrowia w Polsce oparta jest przede wszystkim na systemie państwowym. Kondycja państwowej służby zdrowia pogarsza się z każdym rokiem. Jeżeli zależy nam na leczeniu się w przyzwoitym standardzie, jeżeli nie mamy ochoty czekać dwa lata na zabieg czy operację, dobrym rozwiązaniem będzie ubezpieczenie zdrowotne. Firmy ubezpieczeniowe gwarantują dostęp do prostych zabiegów ambulatoryjnych, jak również do skomplikowanego leczenia szpitalnego. Oferują także usługi assistance, pomagając w znalezieniu najbliższej placówki medycznej lub apteki.

 

Jak się ubezpieczać

 

Ubezpieczenia zdrowotne są w Polsce oferowane przez kilka zakładów ubezpieczeń. Istnieją zarówno polisy w formie ubezpieczenia na życie, jak i ubezpieczenia majątkowego. Polisy zdrowotne są produktami dość skomplikowanymi. Dlatego zanim zdecydujemy się na podpisanie umowy, zapoznajmy się z warunkami ubezpieczenia. Zdecydujmy się także, czy potrzebujemy polisy zapewniającej nam tylko usługi ambulatoryjne, czy też chcemy ubezpieczenia zawierającego pełną obsługę szpitalną. Zwróćmy też uwagę z jaką liczbą partnerów medycznych współpracuje dany ubezpieczyciel.


W trakcie umowy

 

Cechą niemal wszystkich ubezpieczeń zdrowotnych jest tzw. karencja. To okres po opłaceniu składki, w którym nie możemy jeszcze korzystać z części bądź z żadnych usług medycznych. Po upływie karencji (najczęściej kilka miesięcy) możemy już bez przeszkód korzystać z pomocy lekarskiej. W ubezpieczeniach zdrowotnych (w przeciwieństwie do większości umów) składkę często płaci się miesięcznie a nie rocznie.


Gdy dojdzie do zdarzenia

 

Pamiętajmy, że rolą ubezpieczyciela jest zapewnienie nam dostępu do świadczenia w terminie przewidzianym w umowie. Jeżeli umowa stanowi, że na zabieg będziemy musieli czekać co najwyżej 5 dni, to oznacza że nie grozi nam dłuższe oczekiwanie. Jeżeli potrzebujemy pomocy lekarskiej, wystarczy zadzwonić na infolinię ubezpieczyciela i dowiedzieć się, w której placówce medycznej będziemy mogli skorzystać z pomocy. Czasami wystarczy tylko telefon do samej placówki medycznej  – koszty świadczenia i tak pokryje ubezpieczyciel.